Όπως ανέφερε «η ραγδαία αύξηση των παρεχόμενων κλινών τα τελευταία 2 χρόνια στην Κρήτη - της τάξης των 15.000 περίπου - οδήγησαν, σε συνδυασμό με τη μικρή μείωση στις αφίξεις, αρκετά καταλύματα, κυριότερα στους πρώτους 3 μήνες, να αντιμετωπίζουν αρκετά μειωμένες πληρότητες. Ενώ τα επενδυτικά σχέδια που έχουν ήδη εκπονηθεί και κατατεθεί για τα επόμενα χρονιά είναι αρκετά και σε συνδυασμό με τα ακίνητα βραχυχρόνιας μίσθωσης, αυξάνουν περαιτέρω την προσφορά κλινών δημιουργώντας, κυριότερα στην χαμηλή και μεσαία περίοδο, ανισορροπία στη σχέση αφίξεων και κλινών, με σημαντικές αρνητικές συνέπειες στη διατήρηση τιμών».
Σε αυτές έρχονται να προστεθούν τα 22.585 σπίτια που με βάση στοιχεία που διαθέτουν παράγοντες του κλάδου στην Κρήτη προσφέρονται για βραχυχρόνιες μισθώσεις δημιουργώντας υψηλή πίεση ακόμη και σε ξενοδοχεία που θεωρητικά δεν απειλούνται από το φαινόμενο της οικονομίας του διαμοιρασμού. Ειδικά οι ενοικιάσεις πολυτελών σπιτιών κα βιλών έχουν επηρεαστεί πολύ από την επέκταση των βραχυχρόνιων μισθώσεων. Μάλιστα παράγοντες της αγοράς κάνουν λόγο για πτώση σε κρατήσεις το πρώτο διάστημα του καλοκαιριού που υπερβαίνει το 20%, ποσοστό που καταγράφεται σε πολλές ξενοδοχειακές μονάδες σε σχέση με πέρυσι.
Είναι προφανές ότι ο «πληθωρισμός» των κλινών αλλά και η περαιτέρω ανάπτυξη κι άλλων σχεδίων για μονάδες συν τις βραχυχρόνιες μισθώσεις δημιουργούν ένα υπερκορεσμό που απειλεί τη βιωσιμότητα πολλών επιχειρήσεων αλλά και του προορισμού συνολικά. Είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα ετοιμάζονται πολλές νέες μονάδες. Ενδεικτικά αναφέρονται οι επενδύσεις της TUI στην Ιεράπετρα, η επένδυση 20 εκατομμυρίων ευρώ της Chnaris Hotel Management, το πεντάστερο Galini Palace στο Κολυμπάρι Χανίων με 200 δωμάτια και συνολικά 450 κλίνες, η νέα επένδυση για το Cape Tholos Luxury Resort της Ανώνυμης Εταιρείας Τουριστικών Επιχειρήσεων-ΤΕΑΒ Α.Ε, με διακριτικό τίτλο «Maris Hotels S.A», συμφερόντων του επιχειρηματία Ανδρέα Μεταξά ή το σχέδιο της ρωσικής MIRIUM στην Ελούντα ή οι επεκτάσεις του DOMES ELOUNDA Autograph Collection.
Φρένο στις αδειοδοτήσεις
Δεν είναι λίγες οι φωνές του κλάδου στην Κρήτη που ζητούν να μπει φρένο στις αδειοδοτήσεις με δεδομένο μάλιστα ότι και στο Περιφερειακό Χωροταξικό ειδικά ο βόρειος άξονας της Κρήτης χαρακτηρίζεται κορεσμένος και άρα προβλέπονται προσκόμματα στις νέες ανεγέρσεις. Εκεί όπως αναφέρεται θα είναι κι ένα σημείο που θα κριθεί και η νέα διοίκηση της Περιφέρειας καθώς είναι καθ΄ ύλην αρμόδια για την τήρηση των κανόνων του Περιφερειακού Χωροταξικού Σχεδίου της Κρήτης. Δηλαδή κατά πόσο θα αντισταθεί στις πιέσεις για «υπερανάπτυξη».
Ειδικά φέτος πάντως με την πίεση να καταγράφεται έντονη στις τιμές αλλά και στις διανυκτερεύσεις ο προβληματισμός για το πού πάει ο τουρισμός στην Κρήτη είναι έντονος. Ήδη λόγω της μείωσης της πληρότητας τους μήνες αιχμής Ιούνιο και Ιούλιο πολλά 5άστερα μάλιστα ξενοδοχεία βγήκαν με επιθετικές προσφορές για να γεμίσουν, δημιουργώντας όμως πίεση στις τιμές αλλά και διαμορφώνοντας μια χαμηλή αφετηρία για του χρόνου. Ειδικά εταιρίες με μεγάλα δανειακά ανοίγματα έκαναν ρελάνς προσφορών δημιουργώντας πιέσεις και σε άλλες υγιείς ξενοδοχειακές εταιρίες.
Πάντως σύμφωνα με τον Στράτο Μπερέτη Πρόεδρο του Συνδέσμου Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Πρακτορείων Ρεθύμνου «ομαλά εξελίσσεται η τουριστική περίοδος στο νησί της Κρήτης για το 2019, με τα πρώτα στατιστικά στοιχεία στις διεθνείς αφίξεις, στα αεροδρόμια Χανίων και Ηρακλείου, για το πρώτο εξάμηνο του 2019, να παρουσιάζουν μικρή μείωση της τάξης περίπου του 3%. Μια ευχάριστη έκπληξη, καθώς οι ενδείξεις κατά την περίοδο των προκρατήσεων έδειχναν μια σεζόν με την αναμενομένη διόρθωση και σταθεροποίηση των συνεχομένων ρεκόρ των τελευταίων ετών σε αφίξεις, της τάξης του 10%.»
Βέβαια τα μηνύματα από την Ανατολική Κρήτη για τους πρώτους μήνες του καλοκαιριού παραπέμπουν σε μειώσεις της τάξης του 20% στις πληρότητες των ξενοδοχείων σε σχέση με πέρυσι.
Άλλες αιτίες
Πέρα από τον πληθωρισμό κλινών, όπως αναφέρει ο κ. Μπερέτης, «το άνοιγμα των ανταγωνιστικών μεσογειακών προορισμών σε συνδυασμό με τις υψηλές θερμοκρασίες που επικρατούν στην κεντρική και Βόρεια Ευρώπη, αλλά και η ανελαστικότητα του Ελληνικού τουριστικού προϊόντος έναντι αγορών όπως η Μεγάλη Βρετανία και η Ρωσία (λόγω της συναλλαγματικής ισοτιμίας με τα αντίστοιχα νομίσματα αυτών των χωρών σε σχέση με το ευρώ), είναι λόγοι που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε περαιτέρω μείωση.
Τα μέχρι στιγμής στοιχεία, όμως, αποδεικνύουν πως η Κρήτη διαθέτει ισχυρό brand name και έχει καθιερωθεί στην συνείδηση των Ευρωπαίων και μη, ως ασφαλής και οργανωμένος προορισμός.
Αυτό σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να οδηγεί, τόσο τους εμπλεκόμενους επιχειρηματίες στον τουρισμό, όσο και τις κρατικές και περιφερειακές αρχές, σε εφησυχασμό, καθώς τα προβλήματα παραμένουν αρκετά και μεγάλα και απαιτείται σωστός σχεδιασμός για την αντιμετώπιση τους, ενώ η ύπαρξη ξεκάθαρου στρατηγικού σχεδιασμού για το που θέλουμε να βρισκόμαστε στο μέλλον τουριστικά, είναι πλέον υποχρεωτική» τονίζει ο πρόεδρος των πρακτόρων του Ρεθύμνου.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr