Είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με την νέα μελέτη που εκπόνησε το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ ) για τη συνεισφορά του ελληνικού τουρισμού στην εθνική μας οικονομία το 2017, τα έσοδα των ελληνικών ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων από τη δαπάνη των τουριστών για μεταφορά προς και από την Ελλάδα με καράβι εκτιμώνται το 2017 σε € 90 εκ. (-32,0%) για τις θαλάσσιες μεταφορές, έναντι € 1 € 133 εκ. για το 2016. Η μείωση στις θαλάσσιες μεταφορές οφείλεται στην πώληση πλοίων της MINOAN στην εταιρία GRIMALDI.
Μάλιστα στις περιφέρειες της Κρήτης, του Ν. Αιγαίου και των Ιονίων Νήσων, ο τουρισμός συνεισφέρει άμεσα στη δημιουργία άνω του 47,4% του ΑΕΠ των εν λόγω προορισμών. Οι τρεις αυτές περιφέρειες έχουν από τα υψηλότερα κατά κεφαλήν ΑΕΠ στη χώρα
Η ακτινογραφία της ελληνικής ακτοπλοΐας
Σημειώνεται ότι ο ελληνικός στόλος επιβατηγών πλοίων είναι ένας από τους πιο σύγχρονους στόλους στην Ευρώπη. Παράλληλα, ενώ η Ελλάδα αντιπροσωπεύει το 2,2% του πληθυσμού της Ευρώπης, η επιβατική κίνηση των ελληνικών ακτοπλοϊκών πλοίων είναι μακράν η υψηλότερη στην Ευρώπη, καθώς αντιπροσωπεύει το 1/5 ή το 19,2% του συνολικού μεταφορικού έργου.
Το 60% της ετήσιας επιβατικής κίνησης μεταφέρεται κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου Ιούνιος - Σεπτέμβριος, ενώ σχεδόν το 40% το δίμηνο μεταξύ Ιουλίου – Αυγούστου, που είναι και ο καταλύτης, οριοθετώντας όλη τη χρονιά.
Σε ετήσια βάση γίνονται 40.000 δρομολόγια, μεταφέροντας περισσότερους από 15.700.000 επιβάτες και 2.700.000 οχήματα. Αν προστεθούν και τα δρομολόγια και των γραμμών του Αργοσαρωνικού, τότε μεταφέρονται 36.000.000 επιβάτες και 9.200.000 οχήματα, σε ετήσια βάση.
Τα καράβια των ελληνικών θαλασσών μεταφέρουν 8.000.000 τόνους εμπορευμάτων και προϊόντων διατροφής, καλύπτοντας σχεδόν το σύνολο των αναγκών των ελληνικών νησιών.
Η συνολική ετήσια οικονομική συνεισφορά ανέρχεται σε 11,8 δισ. ευρώ ή ποσοστό 6,5% του ελληνικού ΑΕΠ, ενώ όσον αφορά στην απασχόληση, η ελληνική ακτοπλοΐα αντιπροσωπεύει περίπου 260.000 θέσεις εργασίας (7,2% του συνολικού εργατικού δυναμικού στην Ελλάδα) σε ετήσια βάση (ΙΟΒΕ μελέτη 2014).
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, μόνο το 3% της επιβατικής κίνησης καλύπτεται από συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας για απομακρυσμένα νησιά. Από το 2014, οι αποζημιώσεις της Πολιτείας για δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας έφτασαν στα 81 εκατ. ευρώ (21% του συνολικού κρατικού του προϋπολογισμού διατίθεται για σιδηροδρομικές, οδικές, ακτοπλοϊκές και αεροπορικές μεταφορές).
Προσπάθεια της MINOAN για το Αιγαίο
Στο φόντο αυτό το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) εξέτασε αιτήματα της MINOAN και της Golden Star Ferries για δρομολόγηση πλοίων στα χρυσοφόρες (το καλοκαίρι) γραμμές των Κυκλάδων. Εν όψει και των εξελίξεων στην ολοκλήρωση της εξαγοράς της HSW από την Attica (όπου είναι ανοικτό και το τι θα πράξει η Πειραιώς με τη μητρική MIG) με την εκχώρηση ενός πλοίου superfast και τον ανασχεδιασμό δρομολογίων και προσπάθειας για βέλτιστη αξιοποίηση των διαθέσιμων πλοίων τα αιτήματα αυτά πυροδοτούν το διάλογο για το πώς θα διαμορφωθεί ο ακτοπλοϊκός χάρτης στο Αιγαίο.
Πάντως χτες το ΣΑΣ προσπάθησε να βρει Σολομώντειες λύσεις. Έτσι, δε δέχτηκε το αίτημα των Μινωικών Γραμμών να δρομολογήσουν έκτακτα για τέσσερις μήνες στη γραμμή Πειραιάς-Σύρος-Μύκονος-Νάξος το επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο «Μύκονος Παλλάς». Παράλληλα το «πράσινο φως» για τη δρομολόγηση των δύο ταχυπλόων της Golden Star Ferries, ωστόσο με ορισμό χρονοθυρίδας αναχωρήσεων από Πειραιά και Σύρο που χαρακτηρίζεται «μη εμπορική». Μένει συνεπώς να φανεί αν οι αδελφοί Στεφάνου της Golden Star Ferries θα ξεκινήσουν το δρομολόγιο από τις 27/5, όπως έχουν δημοσιοποιήσει, για την «Κυκλαδική Πολυνησία» με πρώτα λιμάνια προσέγγισης τη Σίφνο και τη Μήλο.
Το ενδιαφέρον στην περίπτωση των Μινωϊκών Γραμμών είναι ότι παρά το ότι στο παρελθόν η μητρική εταιρία Grimaldi Lines έχει δείξει μικρό ενδιαφέρον για τις δρομολογήσεις στο Αιγαίο εσχάτως καταθέτει αιτήματα (όμως για έκτακτες δρομολογήσεις) τα οποία όμως δε γίνονται αποδεκτά.
Έτσι για άλλη μια φορά τα τελευταία χρόνια που το ΣΑΣ γνωμοδοτεί αρνητικά σε αίτημα των Μινωικών Γραμμών για δρομολόγηση πλοίου σε γραμμές του Αιγαίου, απόφαση που μόνο ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής μπορεί να αλλάξει.
Χρονιά ρεκόρ
Χτες ο κ. Χρήστος Μπατσίδης, εκπροσωπώντας τις Μινωικές στο ΣΑΣ τόνισε ότι φέτος αναμένεται να σημειωθεί ρεκόρ στον τουρισμό στην Ελλάδα και η δρομολόγηση του «Μύκονος Παλλάς» που είναι ίδιο με το «Κνωσός Παλλάς» από την 1η Ιουνίου 2018 έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2018 θα συμβάλει στην ποιοτική αναβάθμιση της γραμμής και θα εξυπηρετήσει την επιπλέον ζήτηση. Θα προσφέρει 120 θέσεις εργασίας ναυτικών και νέα ποιότητα υπηρεσιών στη γραμμή. Και ο κ. Κώστας Χρονιάρης από τις Μινωικές επισήμανε επιπλέον ότι η εταιρεία άκουσε την προτροπή της Επιτροπής Ανταγωνισμού να εισέλθει στις γραμμές των Κυκλάδων προκειμένου να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός, μία προτροπή που διατυπώθηκε κατά την εξέταση της υπόθεσης εξαγοράς της Hellenic Seaways από την Attica Group.
Όπως ήταν φυσικό η πρόταση των Μινωικών συνάντησε την έντονη αντίδραση των άλλων ακτοπλοϊκών εταιρειών που επιχειρούν στην περιοχή. Ο κ. Δημήτρης Τσούμας, εκπρόσωπος της Fast Ferries σημείωσε ότι το πλοίο θα μπορούσε να δρομολογηθεί μόνο βάσει του άρθρου 7 του σχετικού νόμου που προβλέπει δρομολόγηση λόγω εκτάκτων και επειγουσών αναγκών. Σε κάθε άλλη περίπτωση πρέπει να δρομολογηθεί σε έναν χρόνο. Ο κ. Βασίλης Κάτσαρης της Hellenic Seaways συμπλήρωσε ότι δεν προβλέπεται από τον νόμο 2932 4μηνη δρομολόγηση και δεν υπάρχουν έκτακτες δρομολογιακές ανάγκες. Όποιος θέλει μπορεί να δρομολογήσει πλοίο εάν υποβάλει την αίτηση εμπρόθεσμα και για δρομολόγια χρονικής διάρκειας ενός χρόνου.
Έγκριση για ταχύπλοα της Golden Star Ferries
Σε σχέση με το εξ αναβολής θέμα της δρομολόγησης των δύο ταχυπλόων της Golden Star Ferries τα οποία θα συνδέουν τη Σύρο με τις Δυτικές Κυκλάδες και τον Πειραιά κι εκεί υπήρξε έντονη αντίδραση από τον ιδιοκτήτη της SeaJets Μάριο Ηλιόπουλο, καθώς οι αιτήσεις κατατέθηκαν εκπρόθεσμα όπως υποστήριξε. Μάλιστα, ο ίδιος σημείωσε ότι εάν το ΣΑΣ κάνει δεκτό το αίτημα θα προσφύγει στη Δικαιοσύνη. Επιπλέον πέρα από τον κ. Ηλιόπουλο που έχει ανοίξει «βεντέτα» με τους αδελφούς Στεφάνου λόγω του ανταγωνισμού στο λιμάνι της Ραφήνας και οι εκπρόσωποι των άλλων εταιριών αντέδρασαν χτες.
Επίσης και ο κ. Κάτσαρης της HSW δήλωσε ότι εάν εγκριθούν τα δρομολόγια των ταχυπλόων τότε η εταιρεία του θα υποχρεωθεί να μην προσεγγίζει νησιά με χαμηλή επιβατική κίνηση, όπως στο Κουφονήσι, στην Αιγιάλη της Αμοργού, αλ- λά και στη Σίκινο και στη Φολέγανδρο. Ο κ. Ιωάννης Δεπάστας, εκπρόσωπος της Aegean Speed Lines, εκφράστηκε αρνητικά στη δρομολόγηση των δύο ταχύπλοων και συμπλήρωσε ότι οι δυτικές Κυκλάδες, η λιγότερη αποδοτική οικονομικά γραμμή, ξαφνικά γέμισαν ταχύπλοα. «Είναι απίστευτο τι συμβαίνει φέτος» τόνισε και εκτίμησε ότι οι εταιρείες θα οδηγηθούν σε αδιέξοδο. Πάντως, εάν το ΣΑΣ εγκρίνει τη δρομολόγηση των δύο ταχυπλόων, ζήτησε τα ωράριά τους να μην είναι πάνω στα ωράρια του πλοίου της Aegean Speed Lines.
«Είμαστε τιμωρημένοι;» αναρωτήθηκε ο κ. Στεφάνου και στη συνέχεια απαρίθμησε πολλές περιπτώσεις εκπρόθεσμης δρομολόγησης νέων πλοίων στην ακτοπλοΐα, στο παρελθόν. Ο κ. Στεφάνου κατέθεσε επιστολές τοπικών φορέων των νησιών και του δημάρχου της Σύρου που ζητούν τη δρομολόγηση των πλοίων.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr