Στα στοιχεία ξεχωρίζουν οι επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού: "η μόνη εξαίρεση σε κλάδο σε ό,τι αφορά τη δημιουργία επιχειρήσεων είναι ο τουρισμός, ο οποίος φαίνεται να ακολουθεί μια αρκετά χωριστή και διαφορετική πορεία από την υπόλοιπη οικονομία. Βλέπουμε τον αριθμό των εταιριών στον τουρισμό να έχει αυξηθεί κατά 30% από το 2012 μέχρι το 2016, αποκτώντας μια αρκετά ισχυρή δυναμική, ανεξάρτητη από την υπόλοιπη ελληνική οικονομία" αναφέρει ο κ. Μακρινιώτης.
Ο κ. Μακρινιώτης σημειώνει δε πως ο τουρισμός εμφανίζει "πολύ διαφορετικά μεγέθη (με) αύξηση στο 30%, όταν οι άλλοι κλάδοι είναι στο -50%" σε ό,τι αφορά τη δημιουργία επιχειρήσεων, με τα καταλύματα και τις αεροπορικές μεταφορές, όπως και τα τουριστικά γραφεία συγκεκριμένα, να εμφανίζουν τη μεγαλύτερη αύξηση στις ενάρξεις επιχειρήσεων σε ποσοστό της τάξης του 20%-25% κατά μέσο όρο. Σε ό,τι αφορά τις σχετιζόμενες θέσεις εργασίας, πάντως, η τελική εικόνα επηρεάζεται από προβλήματα που παραμένουν, όπως η εποχικότητα και η αδυναμία επέκτασης της τουριστικής περιόδου "με την εξαίρεση δύο ή τριών νησιών όπως είναι η Σαντορίνη και η Μύκονος".
«Τα λουκέτα μειώνονται, αλλά πολύ περισσότερο μειώνονται οι νέες επιχειρήσεις»
Για το σύνολο των επιχειρήσεων από την ανάλυση των στοιχείων προκύπτει ότι ο συνολικός αριθμός έχει μειωθεί δραματικά τα τελευταία χρόνια, κατά 50%, άρα το 2016 ιδρύθηκαν περίπου μισές εταιρείες, σε σχέση με όσες είχαν ανοίξει το 2012, 28.800 περίπου νέες επιχειρήσεις. Το 2016 ήταν η πρώτη φορά που οι διαγραφές ξεπέρασαν τις εγγραφές επιχειρήσεων, παρότι ως αριθμός τα λουκέτα έχουν μειωθεί. Τα λουκέτα μειώνονται και μάλιστα μειώθηκαν και σε σχέση με το 2012 παρότι το πρόβλημα είναι πως μειώνεται ακόμη περισσότερο ο αριθμός των νέων επιχειρήσεων".
"Παρά τη μείωση και τον βαθμό στον οποίο έχει πληγεί το λιανεμπόριο, οι νέες επιχειρήσεις που ιδρύονται ακολουθούν λίγο το παλιό μοντέλο ανάπτυξης της χώρας με τις πιο δημοφιλείς κατηγορίες να είναι η εστίαση και το λοιπό λιανεμπόριο, τομείς οι οποίοι ουσιαστικά εξαρτώνται από την εγχώρια κατανάλωση και δεν προβλέπεται να έχουν μεγάλη προοπτική τα επόμενα χρόνια. Παρόλα αυτά κρατούν τα σκήπτρα της δημιουργίας νέων επιχειρήσεων, αλλά και τα σκήπτρα του κλεισίματος" σχολιάζει ο κ. Μακρινιώτης, ενώ ταυτόχρονα τονίζει πως το μείγμα των εταιριών που δημιουργούνται είναι διαφορετικό με την εστίαση να παραμένει ισχυρή ενώ το ίδιο συμβαίνει με τον τομέα "της φροντίδας, της ομορφιάς", που έχει ισχυροποιηθεί σε απόλυτους αριθμούς.
Σημαντική είναι, σύμφωνα με τον κ.Μακρινιώτη, η μείωση σε αρκετές "μόδες και τάσεις (trends) όπως επί παραδείγματι οι φούρνοι, τα καταστήματα frozen yogurt, τα πάρα πολλά καταστήματα πώλησης καυσοξύλων, τομείς που είχαν μια έκρηξη το 2012-2013 και τώρα υποχωρούν" ενώ τίτλοι τέλους φαίνεται τέλος πως πέφτουν τον κλάδο των παραδοσιακών περιπτέρων "που εξαϋλώνεται με ταχείς ρυθμούς. Δομικά αυτός ο κλάδος πεθαίνει" καταλήγει.
Κύριο, τέλος, συμπέρασμα της μελέτης των στοιχείων του ΓΕΜΗ είναι πως την τελευταία τετραετία "δημιουργούνται πιο υγιείς κλάδοι", μια μεταβολή που όμως δεν είναι αρκετά γρήγορη και εφόσον επιταχυνθεί προς συγκεκριμένους τομείς θα δημιουργηθούν περισσότερες και πιο βιώσιμες θέσεις εργασίας, αναφέρει το ΑΠΕ.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr