Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΤτΕ σε 185 εκατ. ευρώ ανήλθαν οι εισπράξεις από την κρουαζιέρα στη χώρα μας το α' εξάμηνο του 2013 σημειώνοντας αύξηση κατά 9,5% σε σχέση με τα αντίστοιχα στοιχεία του 2012 (Ιανουάριος-Ιούνιος 2012: 169 εκατ. ευρώ). Ωστόσο, η χώρα σε σχέση με τους μεγάλους "παίκτες" του κλάδου, την Ιταλία και την Ισπανία, υστερεί σημαντικά λόγω του γεγονότος ότι δεν είναι αναπτυγμένο αρκούντως το home port.
H έρευνα της ΤτΕ
Σύμφωνα με τη μελέτη της ΤτΕ, που συνέλεξε στοιχεία από την Ένωση Λιμένων Ελλάδος κι από 14 λιμάνια της χώρας όπου αφίχθη το 85% των κρουαζιερόπλοιων, το 2012 πραγματοποιήθηκαν 4.737 αφίξεις πλοίων με 5,4 εκατ. εξόδους επιβατών. Οι συνολικές εισπράξεις από ταξιδιώτες κρουαζιέρας ανήλθαν στα 519,4 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 101,8 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβάνονταν στα ήδη καταγραφόμενα στοιχεία από την έρευνα συνόρων, γιατί αφορούσαν ταξιδιώτες που αναχώρησαν από την Ελλάδα (last-port), ενώ 417,6 εκατ. ευρώ αντιπροσωπεύουν, σύμφωνα με τη συμπληρωματική έρευνα, πρόσθετα έσοδα.
Από τη συμπληρωματική έρευνα προέκυψε ότι το 91,3% των επισκεπτών αφορά διερχόμενους επισκέπτες, οι οποίοι κατά μέσο όρο πραγματοποιούν τρεις στάσεις σε ελληνικά λιμάνια. Οι συνολικοί επισκέπτες κρουαζιέρας το 2012 εκτιμώνται σε 1,7 εκατομμύρια ταξιδιώτες και οι συνολικές διανυκτερεύσεις που πραγματοποίησαν εκτός κρουαζιερόπλοιων εκτιμώνται σε 3,3 εκατομμύρια.
Τα σημαντικότερα λιμάνια
Οι εννέα σημαντικότεροι λιμένες αφίξεως κρουαζιερόπλοιων καλύπτουν το 92,8% των συνολικών αφίξεων επιβατών.
Το κυριότερο λιμάνι από πλευράς εισπράξεων κρουαζιέρας αποτελεί το λιμάνι του Πειραιά με συμμετοχή 40,4% στο σύνολο των εισπράξεων και ακολουθούν το λιμάνι της Κέρκυρας με 12,3% και το λιμάνι της Σαντορίνης με 9,6% των εισπράξεων.
Σύμφωνα με αποτελέσματα της πρόσφατης έρευνας της ΕΣΕΕ ο επισκέπτης της κρουαζιέρας στη διάρκεια της παραμονής του στην Αθήνα ξοδεύει συνολικά 67,2 ευρώ, 15,5 ευρώ σε επιχειρήσεις εστίασης και 44,3 ευρώ σε εμπορικές επιχειρήσεις, ενώ παραμένει εκτός του κρουαζιερόπλοιου κατά μέσο όρο 6,5 μόλις ώρες. Σε αυτό το πλαίσιο,
Η ευρωπαϊκή εικόνα
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ευρωπαϊκού τομέα της CLIA, σε επίπεδο επισκεπτών που κατέβηκαν τουλάχιστον σε ένα ευρωπαϊκό λιμάνι, κατά το 2012, η Ιταλία είναι πρώτη με 6,22 εκατ. επισκέπτες και μερίδιο 21,2%, δεύτερη η Ισπανία με 5,175 εκατ. και μερίδιο 17,7% και τρίτη, σταθερά, η Ελλάδα με 4,79 εκατ. και μερίδιο 16,4%.
Αναφορικά με τα έσοδα η εικόνα είναι ακόμη χειρότερη, καθώς η Ιταλία βρίσκεται σε δυσθεώρητα "ύψη" πρώτη με 4,46 δισ. ευρώ, δεύτερη, όσο κι αν προκαλεί έκπληξη, η Γερμανία με 2,95 δισ. ευρώ, τρίτο το Ηνωμένο Βασίλειο με 2,93 δισ. ευρώ, τέταρτη η Ισπανία με 1,25 δισ. ευρώ, πέμπτη η Γαλλία με 1,06 δισ. ευρώ, έκτη η Ελλάδα με 588 εκατ. ευρώ και έβδομη η Νορβηγία με 552 εκατ. ευρώ.
Κέρδη για τα home port
Ο βασικός λόγος για την εικόνα αυτή είναι η υστέρηση στο home port, που συνδέεται και με τις ελλείψεις σε υποδομές, στα ακριβά τέλη στο αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος και στην έλλειψη εσωτερικής αγοράς για την κρουαζιέρα. Στο home port το 2012, σύμφωνα με τα στοιχεία της CLIA, πρώτη είναι η Ιταλία με 2,08 εκατ. επιβάτες, δεύτερη η Ισπανία με 1,21 εκατ., τρίτο το Ηνωμένο Βασίλειο με 962.000 εκατ. επιβάτες, τέταρτη η Γερμανία με 451.000 εκατ. επιβάτες και πέμπτη με 244.000 εκατ. επιβάτες και μερίδιο αγοράς μόλις 4,2% είναι η χώρα μας. Το home port δημιουργεί πολλαπλασιαστές στα έσοδα αλλά και στις θέσεις εργασίας καθώς εκτιμάται από το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος όταν αναπτυχθεί πλήρως τότε θα δημιουργηθούν 12.000 νέες θέσεις εργασίας
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κλάδος στην Ιταλία προσφέρει 99.556 θέσεις εργασίας, στο Ηνωμένο Βασίλειο 66.059 θέσεις εργασίας, στη Γερμανία 45.637 θέσεις εργασίας, στην Ισπανία 26.389 θέσεις, στη Γαλλία 14.238, στη Νορβηγία 13.647 και στην Ελλάδα 11.626.
Προβληματισμός πάντως επικρατεί την για το 2014 για την κρουαζιέρα. Οι κολοσσοί του χώρου (Carnival και της Royal Caribbean, ο μεγαλύτερος πελάτης της χώρας) φαίνεται να μειώνουν τις προσεγγίσεις σε Ελληνικά λιμάνια, κάτι που μπορεί να φέρει μια μείωση ακόμα και 25%, καθώς θεωρούν ότι οι αγορές τις Ασίας και της Καραϊβικής είναι επικερδέστερες
Ωστόσο, ευρωπαϊκές εταιρείες, όπως είναι η Costa (θυγατρική του ομίλου Carnival), αλλά και η MSC, αναμένουν μια οριακή αύξηση κρουαζιερόπλοιων στη χώρα μας για το 2014.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr