Χαρακτηριστικά, με βάση όσα ανέφερε στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Βασίλης Κορκίδης, η αγορά εμφανίζει εικόνα κατώτερη των προσδοκιών, κατά βάση στον κλάδο ένδυσης και υπόδησης, ο οποίος εξαρτάται άμεσα από τη συγκεκριμένη εκπτωτική περίοδο. Ως κύρια αιτία για την εικόνα αυτή, ο κ. Κορκίδης προτάσσει τα όσα συνέβησαν στις αγορές ρεύματος και το «κλίμα» που διαμόρφωσαν, όσο βέβαια και στον καύσωνα, που αποτρέπει τον κόσμο από μια βόλτα στα μαγαζιά, ειδικά σε όσα είναι σε δρόμους και όχι Mall.
Να σημειωθεί, βέβαια, ότι οι ανάγκες σε υπόδηση και ένδυση δεν είναι και οι πρώτες που τη δεδομένη περίοδο σπεύδουν να καλύψουν οι καταναλωτές, καθώς έχουν άλλες προτεραιότητες.
Πάντως, με βάση τον κ. Κορκίδη, η επιβράδυνση του τζίρου είναι μεγαλύτερη από αυτή που αναμενόταν και ειδικά για μικρότερες επιχειρήσεις. Όπου, δε, δεν υπάρχει τουρισμός, η πτώση τζίρων είναι μεγαλύτερη. Πάντως με βάση τον πρόεδρο του ΕΒΕΠ, η πτώση τζίρου δεν είναι το ίδιο μεγάλη στις μεγαλύτερες επιχειρήσεις λιανικής, στα κέντρα των πόλεων και στα εμπορικά κέντρα. Ουσιαστικά, και πάλι καταγράφεται μετατόπιση τζίρου στις μεγάλες αλυσίδες, τα πολυκαταστήματα και τους κλιματιζόμενους πολυχώρους, που μάλιστα, σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη, δηλώνουν αύξηση του τζίρου τους από 3,4% εώς και 7%.
Στόχος, πάντα με βάση τον πρόεδρο του ΕΒΕΠ, είναι να τζιράρει η αγορά και φέτος πάνω από τα 7 δισεκ. ευρώ στο δίμηνο των εκπτώσεων Ιουλίου – Αυγούστου, συμπεριλαμβανομένων τροφίμων, οχημάτων και καυσίμων, ενώ αν αφαιρεθούν οι τρεις κατηγορίες, ο τζίρος της λιανικής υπολογίζεται κοντά στα 3 δισεκ. ευρώ.
Ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς
Επίσης, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία της έρευνας που διεξήχθη από τον Εμπορικό Σύλλογο Πειραιώς για την κίνηση της αγοράς τον πρώτο μήνα των εκπτώσεων, η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων, ποσοστό 87,5%, κατέγραψε μείωση στις πωλήσεις της.
«Η φετινή περίοδος των καλοκαιρινών εκπτώσεων φέρνει στην επιφάνεια μια ανησυχητική τάση: τη σημαντική μείωση του τζίρου στις επιχειρήσεις του λιανεμπορίου, που αποτελεί συνέχεια της αρνητικής πορείας που έχει σημειωθεί καθ' όλη τη διάρκεια του 2024» αναφέρει ανακοίνωση του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς και προσθέτει:
«Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία της έρευνας που διεξήχθη από τον Εμπορικό Σύλλογο Πειραιώς για την κίνηση της αγοράς τον πρώτο μήνα των εκπτώσεων, η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων, ποσοστό 87,5%, κατέγραψε μείωση στις πωλήσεις της.
Η έρευνα αποκαλύπτει, ότι η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών έχει άμεσο αντίκτυπο στις αγοραστικές τους συνήθειες με τις καλοκαιρινές εκπτώσεις να μην αποτελούν εξαίρεση. Οι καταναλωτές είναι πιο επιφυλακτικοί σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους και δίνουν προτεραιότητα στις βασικές ανάγκες, όπως είναι τα τρόφιμα, τα καύσιμα, η στέγαση, περιορίζοντας τις αγορές σε αγαθά και υπηρεσίες, που θεωρούνται πλέον πολυτέλεια.
Οι εκπτώσεις, αν και ιδιαίτερα ελκυστικές, με ποσοστά που ξεπερνούν και το 50%, δεν φαίνεται να αποτελούν επαρκές κίνητρο για να ωθήσουν τους καταναλωτές σε αυξημένες δαπάνες.
Η συνεχής αύξηση του κόστους ζωής, με κυριότερο παράγοντα τον πληθωρισμό και τις εκτοξευμένες τιμές της ενέργειας, έχει οδηγήσει σε σημαντική μείωση του διαθέσιμου εισοδήματός τους, με αποτέλεσμα να περιορίζουν δραστικά τις αγορές τους.
Οι καταναλωτές αποδεικνύονται επιφυλακτικοί, ανησυχούν για τις μελλοντικές οικονομικές προοπτικές και προχωρούν σε αγορές μόνο όταν είναι απολύτως απαραίτητο.
Οι επιχειρήσεις, οι οποίες πλήττονται από την ενεργειακή κρίση και καλούνται να ανταπεξέλθουν στην ψηφιακή μετάβαση, χρειάζονται άμεση στήριξη από την Κυβέρνηση, η οποία οφείλει να σχεδιάσει και να υλοποιήσει μακροπρόθεσμες πολιτικές που θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας και θα δημιουργήσουν ένα ευνοϊκό περιβάλλον για την επιχειρηματικότητα».
Η πορεία του λιανικού εμπορίου
Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση τα στοιχεία του ΕΒΕΠ, ο τζίρος στο λιανικό εμπόριο, το πρώτο εξάμηνο του 2024, δείχνει επιβράδυνση της αύξησης που παρατηρήθηκε τις δύο προηγούμενες χρονιές, δηλαδή το 2022 και το 2023. Μάλιστα, χωρίς τις κατηγορίες τρόφιμα, καύσιμα και οχήματα, αναλογεί στο 36% του συνόλου της λιανικής. Για του λόγου το αληθές, ο κύκλος εργασιών στο λιανικό εμπόριο, σε ετήσια βάση, αυξήθηκε πέρυσι κατά 7% και έφτασε τα 68,2 δισ. ευρώ.
Εάν όμως εξαιρέσουμε τρόφιμα, καύσιμα και οχήματα, ο τζίρος έφτασε τα 24,8 δισ. ευρώ, ενώ για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν ξεπέρασε τα 20 δισ. ευρώ και μάλιστα, με αύξηση που περιορίστηκε στο 1,7%, δηλαδή πολύ μικρότερη του ετήσιου πληθωρισμού. Από τα παραπάνω στοιχεία δεν πρέπει να μας διαφεύγουν οι ετήσιες online αγορές αγαθών που φτάνουν τα 17,5 δις ευρώ και αντιστοιχούν στο 25% των συνολικών πωλήσεων, εκ των οποίων μόνο το 50% μένει στην ελληνική αγορά. Τα συγκριτικά στοιχεία του πρώτου εξαμήνου δείχνουν επιβράδυνση των πωλήσεων κατά το ήμισυ, στο 3,4%, και την ακρίβεια να «φρενάρει» την κατανάλωση η οποία, σημειωτέον, συμμετέχει στο 70% του ΑΕΠ της χώρας μας.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr