“Φέτος έχουμε καλύτερες προοπτικές” ανέφερε ο κ. Λαβίδας εκτιμώντας ότι φέτος και πάλι η αλυσίδα λιανικής θα περάσει σε θετικό έδαφος. Υπενθυμίζεται ότι οριακή αύξηση πωλήσεων, λόγω πληθωρισμού, αλλά παρουσιάζοντας καθαρές ζημιές 2,4 εκατ. ευρώ από κέρδη 30,728 εκατ. ευρώ το 2021 εμφάνισε πέρυσι η ελληνική θυγατρική του βελγοολλανδικού ομίλου Ahold Delhaize, ΑΒ Βασιλόπουλος.
Αναλυτικά, με βάση τις δημοσιευθείσες οικονομικές καταστάσεις, ο κύκλος εργασιών της ΑΒ Βασιλόπουλος ανήλθε στα 1,98 δισεκατομμύρια ευρώ από 1,96 δισεκατομμύρια ευρώ το 2021. Τα λειτουργικά της κέρδη συρρικνώθηκαν στα 20,143 εκατ. ευρώ από 66,727 εκατ. ευρώ το 2021 ενώ τα προ φόρων αποτελέσματα διαμορφώθηκαν σε ζημιές 2,098 εκατ. ευρώ από κέρδη 42,972 εκατ. ευρώ.
“Χρειάζεται υπομονή. Θα συνεχίσουμε να επενδύουμε, παρά τις δυσκολίες” ανέφερε ο κ. Λαβίδας κάνοντας λόγο για επενδύσεις ύψους 180 εκατ. τα τρία επόμενα χρόνια, χωρίς να συμπεριλαμβάνεται σε αυτό το ποσό κάποιας εξαγοράς. “Εξετάζουμε την οποιαδήποτε περίπτωση. Επενδύαμε το ίδιο ποσό στο παρελθόν, αλλά έχοντας κέρδη. Είναι χαοτική η διαφορά” σημείωσε τονίζοντας ότι η μητρική δεν ασκεί πίεση για γρήγορη κερδοφορία. “Δεν έχει βάλει όριο η μητρική εταιρεία. Φέτος θα γυρίσουμε στα κερδη, βλεπουμε αποκλιμάκωση στην ενέργεια. Επίσης, με την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού θα ελαφρυνθούμε” ανέφερε σημειώνοντας ότι τα μέτρα που έχει λάβει το ΥΠΑΝ έχουν αφήσει μηδενικά περιθώρια για ελιγμούς, βάζοντας μεγάλα προσκόμματα στα σχέδια επενδύσεων αλλά ακόμη και σε γενναίες αυξήσεις τιμών.
“Κάθε χρόνο ξεκινάμε ένα μαραθώνιο. Βάζουμε και ένα σακί από πάνω στη πλάτη μας, λόγω της εικόνας που έχουν όλοι για τις τιμές μας. Το θέμα είναι οι διοργανωτές του μαραθωνίου (σημ. το κράτος) να σου δίνουν και νερό… Μας έβαλαν τρικλοποδιά, αλλά συνεχίζουμε. Θα κλείσουμε σε τζίρο με την ίδια απόδοση. Μας ενδιαφέρει να έχουμε ανάπτυξη ίδια με τον πληθωρισμό. Να μη χάνουμε μερίδια” σημείωσε κάνοντας λόγο για μια εντατική προσπάθεια της διοίκησης, που είδε και το πρόστιμο, που επέβαλε το ΥΠΑΝ πριν λίγους μήνες να “φρενάρει” την ανάπτυξη της αλυσίδας. “Μέχρι το πρόστιμο βλέπαμε ότι πήγαιναν καλύτερα. Μας επηρέασε το πρόστιμο. Εμείς είμαστε flat και η αγορά πάει με συν 5%, αυτό είναι το τίμημα. Σε όγκους, βέβαια, η αγορά είναι πτωτική” προσέθεσε.
Προβληματικό το ρυθμιστικό πλαίσιο
Παράλληλα, ο κ. Λαβίδας δεν παρέλειψε να εξειδικεύσει και να χαρακτηρίσει προβληματικό το πλαίσιο με τα πλαφόν στα περιθώρια κέρδους, μόνο για τις αλυσίδες, Επίσης, έσπευσε να πει ότι η συμπερίληψη στο κάδρο πλέον και των προμηθευτών είναι θετική. Να σημειωθεί ότι με βάση σχετική πληροφόρηση που έχουν τα σούπερ μάρκετ για την προς άμεση ψήφιση τροπολογία, δίμηνο χρονικό περιθώριο, έως το τέλος Νοεμβρίου, έχουν οι προμηθευτές για να αποφασίσουν αν θα προχωρήσουν σε μείωση τιμών τουλάχιστον κατά 5% και για διάστημα τουλάχιστον 6 μηνών, δηλαδή μέχρι το Μάιο. Στη συνέχεια οι αλυσίδες θα προχωρήσουν σε σχετικές μειώσεις τιμών και ειδικές σημάνσεις. Βέβαια, η προσδοκία του ΥΠΑΝ είναι οι μειώσεις να είναι και γενναίες και σε προϊόντα με τζίρο.
Πάντως, όπως εκτίμησε ο κ. Λαβίδας, υπάρχει καλή επικοινωνία με την κυβέρνηση και, όπως φαίνεται, πρόθεση του ΥΠΑΝ να σταματήσει το πλαφόν στα ποσοστά κέρδους, που όπως τονίστηκε συνιστούν στρέβλωση. “Βλέπουμε ένα παραθυράκι να αλλάξουν τα μέτρα” ανέφερε ο κ. Λαβίδας.
Οι αιτίες των ζημιών
Επίσης, ο επικεφαλής της ΑΒ, που καταγράφει σε συγκρίσιμη βάση μείωση τζίρου, καθώς με τα νέα καταστήματα είχε ανάπτυξη της τάξης του 0,7%, απέδωσε στη συγκυρία την γενικότερη εικόνα της εταιρείας αλλά και συνολικά του κλάδου που “ασθμαίνει” σε ποσοστά κερδοφορίας της τάξης του 1,5%, από 2,4% πέρυσι.
“Γράψαμε ζημιές προ φόρων κοντά στα 2 εκ., το κόστος ενέργειας ήταν παραπάνω 24 εκατ. το μισό από αυτό ήταν το 2021. Και πάνω σε αυτό έχουμε κάνει επενδύσεις ένα σωρό. Αλλα 9 εκατ. ήταν τα κόστη στην εφοδιαστική αλυσίδα, στους μισθούς, στα πετρέλαια και δεν αλλάζει αυτό, όπως φαίνεται. Επενδύσαμε άλλα 10 εκατ. σε τιμές. Κρατήσαμε το επίπεδο και με βάση το πλαφόν. Αν δεν υπάρχει, πάντως, θα προωθήσουμε άλλη πολιτική, με το ίδιο αποτέλεσμα στο ράφι.”
Παράλληλα ο κ. Λαβίδας σημείωσε ότι το μέτρο με το πλαφόν “δαιμονοποιεί” το κέρδος. Αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί, δαιμονοποιείται. Θεωρούν εάν κάποιος έχει 40 εκατ. κέρδη από 2 δισεκ. τζίρο, ότι υπερ - κερδίζει.΄Ομως δεν κερδίζει αλλά επενδύει” είπε με έμφαση σημειώνοντας ότι η συγκυρία είναι δύσκολη για ένα στέλεχος που κρατά το τιμόνι μιας εταιρείας, με τέτοια παρουσία.
“Το 2022 ανέλαβα στο τέλος της χρονιάς. Δεν είναι θέσφατο ο ΑΒ να βάζει κέρδη. Προσαρμοστήκαμε στις συνθήκες. Τι άλλο να κάναμε, είχαμε την ενέργεια και τα συγκεκριμένα περιθώρια. Μπορώ να αλλάξω τις τιμές μόνο όσο αυξάνεται το κόστος προϊόντος; Όμως το τηρήσαμε;” σημείωσε, και τόνισε ότι η ακρίβεια αλλάζει τις καταναλωτικές συμπεριφορές. “Όσο αυξάνεις την τιμή στρέφεται ο καταναλωτής σε προϊόντα φθηνότερα. Είχαμε στροφή σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και προσφορές άρα έπεσε το μικτό περιθώριο κέρδους” σημείωσε ο κ. Λαβίδας περιγράφοντας τις συνθήκες.
Οι τρεις πυλώνες
Παρά τις δυσκολίες, όμως, ο κ. Λαβίδας και η ομάδα του ΑΒ έχει βάλει σε τροχιά από πέρυσι, μια νέα στρατηγική ανάπτυξης. Έτσι, για το επόμενο διάστημα ο κ. Λαβίδας εστίασε σε τρεις πυλώνες, δηλαδή, στις τιμές, την ποικιλία, και την εξυπηρέτηση.
“Σε όλα έχουμε μια δυσκολία. Μας θεωρούν ακριβούς, όταν έρθουν σε μας θεωρούν ότι θα βρουν “και του πουλιού το γάλα”. Σε σχέση με την εξυπηρέτηση, όταν θεωρεί ο πελάτης ότι είσαι ακριβός θεωρούν ότι θα έχεις και την καλύτερη εξυπηρέτηση. Σε ένα εκπτωτικό μαγαζί, όμως, δεν αναμένει τα καλύτερα, π.χ. το ταμείο να κάνει πάντα γρήγορα κτλ. Σε μας περιμένει ότι σε 20 λεπτά θα κάνει τα ψώνια” ανέφερε ο κ. Λαβίδας περιγράφοντας μια κατάσταση όπου το brand Βασιλόπουλος δημιουργεί υψηλές προσδοκίες στον καταναλωτή, δυασανάλογες με τον ανταγωνισμό. “Σε μιας μένει να απαντήσουμε σε αυτές τις προκλήσεις” ανέφερε.
Σε σχέση με τις τιμές τόνισε ότι η προσπάθεια είναι, να μάθει το κοινό ότι η αλυσίδα είναι από τις πιο ανταγωνιστικές στις τιμές. “Στο ΑΒ το 50% των προϊόντων είναι σε προώθηση, όταν μέσος όρος αγοράς (με πηγή Nielsen) είναι στο 40,7%. Επίσης, πάνω από 230 εκατ κόστισαν το 2022 οι προωθητικές ενέργειας” είπε, ενώ τόνισε ότι στόχος σε τρια χρονια είναι “να διπλασιάσουμε τα προϊόντα σε προσφορά” δηλαδή, να “πάμε στα 1600, από περίπου 1000 τώρα.
“Σε μας είναι η πιο φθηνή πάνα της αγοράς, πιο φτηνή 25% από επώνυμη σε χαμηλότερο προμόσιον. Στα natural products είμαστε 35% πιο φθηνοί και παρασύραμε στην αγορά. Οι πόντοι επίσης είναι σχεδόν το 1% του τζίρου. Σε 2 μήνες 1 εκατ κόστισε το καλάθι. Η εκτίμηση είναι 6 εκ αλλά είναι και το πλαφόν στα περιθωρια κέρδους” ανέφερε και προσέθεσε αναδεικνύοντας το πού βρίσκεται σήμερα η ΑΒ σε σχέση με την αγορά και τη συμπερίληψη του μηχανισμού επιστροφής αξίας στους πελάτες με τις επιταγές με τους πόντους. “Στο καλάθι, δοθέντων των πόντων, είμαστε ανταγωνιστικοί” τόνισε.
Σε σχέση με τα προϊόντα με επωνυμίες ΑΒ που λανσάρονται, τόνισε ότι αποτελούν βασικά αναχώματα στην ακρίβεια με εχέγγυα υψηλής ποιότητας. “Έχουμε επιλέξει πολλές μπράντες, έχουμε αναπτύξει και λανσάρουμε σε πολλές χώρες και το κάνουμε για να έχουμε οικονομίες κλίμακας με κοινές αγορές με όλες τις χώρες που ανήκουμε στην ίδια ομάδα (τέσσερις χώρες της ΝΑ Ευρώπης)” τόνισε σημειώνοντας ότι η ΑΒ δίνει έμφαση στα ελληνικά προϊόντα που προωθεί με την δική επωνυμία, με “όραμα” να πάνε και στο εξωτερικό. Στόχος η “ελληνική γη” είναι να πάει σε άλλες χώρες. Και παράλληλα, να αναπτύξουμε τοπικά κωδικολόγια πχ στην Κρήτη έχουμε 350 προϊόντα. Προσθέτουμε άλλους 450 δικούς μας κωδικούς και συνολικά να πάμε σε 1000 μέχρι το 2026”.
Εξυπηρέτηση και εργατικό δυναμικό
Σε σχέση με το επίπεδο εξυπηρέτησης αλλά και με τις 900 περίπου αποχωρήσεις εργαζομένων από την αλυσίδα ο κ. Λαβίδας σημείωσε ότι είναι απότοκο των συνθηκών στην αγορά εργασίας και είναι οικειοθελείς. “Προσπαθούμε να αναπληρώσουμε θέσεις” τόνισε αναφέροντας ότι περίπου 500 συμβάσεις μερικής απασχόλησης έγιναν πλήρους, με αποτέλεσμα σήμερα το 51% των εργαζομένων να έχει πλήρες ωράριο. “Συνεχίζουμε την ενίσχυση των 50 ευρώ. Επεκτείναμε την ασφαλιστική κάλυψη σε εργαζόμενους, που με παρουσία στην εταρεία, μέχρι τρία χρόνια δεν την είχαν. Η παροχή είναι ενιαία για όλους, διατηρούμε την έκπτωση και κάνουμε συνεχή εκπαίδευση. Με διαδραστικό τρόπο προσπαθούμε να ακούμε τον προβληματισμό τους” ανέφερε σε σχέση με την προσπάθεια για να γίνει ελκυστικός ως προορισμός εργασίας ο ΑΒ.
Επενδύσεις και Άγιο Όρος
Σε σχέση με το επενδυτικό πλάνο για το 2022 ο κ. Λαβίδας τόνισε ότι έγιναν επενδύσεις €65,4 εκατ. Μάλιστα 4 νέα εταιρικά καταστήματα & 47 franchise ανοίγουν μέχρι το Δεκέμβριο του 2022, κάτι που θα οδηγήσει το δίκτυο να έχει 632 σημεία.
Επισης το 2023 θα γίνει λανσάρισμα 260 νέων κωδικών, ενώ το 2024 θα υπάρξουν 450 νέα λανσαρίσματα με τους συνολικούς νέους κωδικούς να φτάνουν τους 1.000 την επόμενη 3ετία.
Την τριετία 2023 -2025 αναμένεται, δε, να ανοίξουν 198 νέα καταστήματα (16 εταιρικά & 182 franchise), Ουσιαστικά ο στόχος είναι για 50 καταστήματα κάθε χρόνο. Φέτος, δε, αναμένονται 6 εταιρικά, 4 ήδη λειτουργούν ενώ αναμένονται σε Μαρούσι και στο Άγιο Όρος, με τις επενδύσεις σε ετήσια βάση να φτάνουν τα 60 εκατ. ευρώ.
Ενεργειακό ζήτημα
Παράλληλα, η ΑΒ προωθεί επενδύσεις 20 εκατ. σε ενεργειακές αναβαθμίσεις εξοπλισμού και εγκατάσταση φωτοβολταϊκών για να αντιμετωπίσει το δυσβάσταχτο τα τελευταία χρόνια ενεργειακό κόστος". "Από τα 50 ευρώ/MWh πήγαμε στα 250 ευρώ/ MWh και τώρα πήγαμε στα 150 ευρώ/ΜWh, μέσες τιμές περίπου στην Αγορά της Επόμενης Μέρας" ανέφερε σε δημοσιογραφικό πηγαδάκι ο επικεφαλής της ΑΒ κ. Λαβίδας.
Όπως είπε πέρυσι οι επενδύσεις έφτασαν τα 10 εκατ. περίπου ενώ φέτος αναμένονται ανάλογα ποσά να επενδυθούν. Τέτοια είναι τα νέα ψυγεία "π.χ. στο κατάστημα στο Ελληνικό αναμένεται η αλλαγή των ψυγείων να κοστίσει περίπου 1 εκατ. ευρώ. Επίσης αναμένεται εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος στις αποθήκες σε Μάνδρα και Οινόφυτα, που καθυστέρησαν λόγω μη επαρκούς ηλεκτρικού χώρου. Να σημειωθεί ότι το φωτοβολταϊκό πάρκο στις αποθήκες αναμένεται να υπάρχει περίσσεια ρεύματος, οπότε είναι αναγκαία η αναβάθμιση του δικτύου του ΔΕΔΔΗΕ ώστε να εγχέεται στο σύστημα,
Να σημειωθεί ότι όπως ανέφεραν στελέχη της εταιρείας, η μητρική εξετάζει τη δυνατότητα για κεντρική συμφωνία προμήθειας ρεύματος για όλες τις χώρες με διμερές συμβόλαιο, κάτι που ωστόσο έχει ακόμη δρόμο μέχρι να γίνει. Προς ώρας οι συμβάσεις με εγχώριους προμηθευτές έχουν ορίζοντα 2-3 μηνών.
Ήση, πάντως, σε πολλά σημεία του δικτύου έχουν εγκατασταθεί συστήματα φ/β καλύπτοντας περίπου το 30% της κατανάλωσης.
Επίσης, στόχος είναι Zero Net emissions μέχρι το 2050 στο σύνολο της εφοδιαστικής μας αλυσίδας, ενώ ήδη υπάρχει 83% μείωση εκπομπών αερίων του άνθρακα σε σχέση με το 2020.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr