Διατηρώντας τις επιφυλάξεις του, ο κ. Παντελιάδης «βλέπει» εκλογίκευση των τωρινών τιμών έως το τέλος του φετινού α’ εξαμήνου, εξηγώντας ότι δε θα μηδενίσει ο πληθωρισμός, αλλά προβλέπεται να έρθει στο προσκήνιο μία σχετική «ηρεμία». Οι τιμές δεν πρόκειται να επανέλθουν σε προπολεμικά επίπεδα, αλλά με βάση όσα είπε, το «ταβάνι» στις ανατιμήσεις έχει πιθανότατα τεθεί και από το ερχόμενο καλοκαίρι θα αρχίσουν να φαίνονται στον ορίζοντα ορισμένα σημάδια ισορροπίας.
Ο επικεφαλής της αλυσίδας σούπερ μάρκετ υπολογίζει πως την κορυφή της «καμπύλης» ανατιμήσεων «την έχουμε περάσει τον περασμένο Νοέμβριο-Δεκέμβριο» και πλέον αρχίζει σταδιακά να πέφτει. Ωστόσο, όπως έσπευσε να διευκρινίσει, «από το αρχίζει να πέφτει έως το φτάσαμε σε λογικά επίπεδα, έχουμε ακόμα δρόμο». Θετικό δεδομένο αποτελεί το γεγονός ότι έχουν ξεκινήσει να υπάρχουν και υποτιμήσεις σε ορισμένα προϊόντα (που είχαν υποστεί ακραίες αυξήσεις), τόνισε ο κ. Παντελιάδης και συμπλήρωσε: «Για την ώρα αυτά είναι σταγόνα στον ωκεανό».
Σε προϊόντα, που δεν είναι τρόφιμα, παρατηρούνται οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις, καθώς εμπλέκονται κατά κύριο λόγο οι πολυεθνικές, ανέφερε ο πρόεδρος της METRO ΑΕΒΕ. Αντίθετα, στα τρόφιμα υπάρχει συγκράτηση διότι η συγκεκριμένη κατηγορία αφορά και ελληνικές επιχειρήσεις, οι οποίες αντιλαμβάνονται περισσότερο την τρέχουσα ειδικών συνθηκών κατάσταση. «Δεν έχουν περάσει το σύνολο της ανατίμησης του κόστους που έχουν δεχθεί», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Οι προσφορές και το «καλάθι»
Ο Έλληνας καταναλωτής έχει… εκπαιδευτεί με τις προσφορές και αυτός είναι ο βασικός λόγος που, σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη, οι προσφορές παραμένουν στο «παιχνίδι». Ο καταναλωτής «τις ψάχνει όταν ψωνίζει, οπότε και οι προμηθευτές κι εμείς είμαστε αναγκασμένοι να παίζουμε πολύ δυνατά με τις προσφορές», σημείωσε.
Ως ένας είδος προσφοράς χαρακτήρισε και το «καλάθι του νοικοκυριού», το οποίο μάλιστα «ξεφουσκώνει» όπως όλες οι προσφορές με την πάροδο του χρόνου. Στην αρχή, όπως είπε, οι καταναλωτές το «αγκάλιασαν», το έψαξαν, ωστόσο πλέον δεν ασχολούνται ιδιαίτερα. «Είναι φυσιολογικό που τελείωσε το καλάθι. Δεν του δίνουν σημασία οι πελάτες στο βαθμό που του έδιναν», ανέφερε ο κ. Παντελιάδης και πρόσθεσε: «Είχαν δημιουργηθεί μεγάλες προσδοκίες, ότι τα προϊόντα του “καλαθιού” θα είναι σχεδόν τζάμπα. Πράγμα το οποίο φυσικά δεν ίσχυε. Οπότε έψαχναν μεν, αλλά απογοητεύονταν με αυτό που έβλεπαν και υπήρχε γκρίνια».
Αύξηση πωλήσεων, αλλά και κόστους
Αύξηση τζίρου περίπου 9% κατέγραψε το 2022 η METRO ΑΕΒΕ, με το μεγαλύτερο μέρος της να προέρχεται από τα Cash & Carry (χονδρική), τα οποία ευνοήθηκαν λόγω του περιορισμού της πανδημίας και της ισχυρής τουριστικής ανάπτυξης. Ο πρόεδρος της αλυσίδας σούπερ μάρκετ έκανε πρόβλεψη για ένα εξίσου καλό 2023, τονίζοντας τη σημαντική συμβολή και της λιανικής (My Market).
Το ενεργειακό κόστος αποτελεί σοβαρή τροχοπέδη, με τον κ. Παντελιάδη να το αναφέρει ως «μεγάλη σφαλιάρα». Η αλυσίδα έχει χτίσει, όμως, «άμυνες» και παρά τα αυξημένα κόστη -μόνο στην ενέργεια προέβλεπε πρόσθετο κόστος 16 εκατ. ευρώ- η METRO ΑΕΒΕ αναμένεται να εμφανίσει κερδοφορία λίγο μεγαλύτερη από το 2021. «Νομίζω ότι αυτό δεν θα είναι η τάση στον κλάδο, αλλά είναι κάποια πράγματα που είχαμε κάνει και υπάρχει θετική πορεία».
Αναλύοντας την παραπάνω πρόταση και το πλάνο που προηγήθηκε, ώστε να είναι σε ισχυρή θέση σήμερα ο όμιλος, ο κ. Παντελιάδης εξήγησε πως άρχισαν να «καρποφορούν» επενδύσεις που είχαν πραγματοποιηθεί στο παρελθόν. Χαρακτηριστικότερη όλων η εξαγορά της Βερόπουλος, η οποία κατά την περίοδο 2016-2018 είχε ασκήσει πιέσεις στην κερδοφορία, καθώς κάθε εξαγορά χρειάζεται να τη «χωνέψεις», ωστόσο απέδωσε αργότερα και μάλιστα σε δύσκολους καιρούς. «Αισιοδοξώ ότι θα φανεί ακόμα περισσότερο στο μέλλον, επιτρέπουσας της κατάστασης βέβαια», τόνισε ο επικεφαλής της αλυσίδας και εξήγησε πως «στον κλάδο μας τίποτα δε φαίνεται αμέσως. Όλα χρειάζονται τον χρόνο τους για να δείξουν».
Αριστοτέλης Παππάς - Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr