Τρία χρόνια μετά το ξέσπασμα της πανδημίας Covid-19, οι τάσεις στο λιανικό εμπόριο φαίνεται πως έχουν αλλάξει ριζικά, φέρνοντας στο προσκήνιο νέες μεταβλητές.
Παρά το γεγονός ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο έμοιαζε με «σανίδα σωτηρίας» την περίοδο της έξαρσης του κορονοϊού, πλέον το omnichannel λιανεμπόριο αποτελεί το «κλειδί» της νέας επανάστασης που συντελείται. Εν έτει 2023, δεν υπάρχουν «κανάλια» αγοράς, αλλά μόνο ένας πελάτης που επιθυμεί να βιώσει την καλύτερη αγοραστική εμπειρία.
Όπως ανέφερε κατά τη διάρκεια της χθεσινής παρουσίασης της έρευνας η Ξένια Κούρτογλου, διευθύνουσα σύμβουλος της Focus Bari, ο καταναλωτής στη σύγχρονη εποχή περιμένει μια seamless εμπειρία, χωρίς «ραφές», χωρίς να χάνεται η ροή της αγοράς και της επαφής, είτε επιλέγει να προχωρήσει σε online είτε σε offline αγορές.
Αναπόσπαστο κομμάτι το διαδίκτυο
Ένα από τα αρχικά και πιο εντυπωσιακά ευρήματα της έρευνας, τα οποία και παρουσιάστηκαν στο ΕΒΕΑ, στο πλαίσιο του Phygital Commerce Summit, είναι ότι τα τελευταία χρόνια η διείσδυση του Internet έχει προσεγγίσει ένα ποσοστό της τάξης του 95%, αφού 7.812.000 Έλληνες είναι online.
Εκτός από τις νεώτερες γενιές, ακόμα και τα άτομα ηλικίας 55-64 ετών που συνδέονται στο διαδίκτυο κατέγραψαν αύξηση της τάξης του 18% χάρη στην πανδημία. Όσον αφορά την ηλικιακή ομάδα των 65-74 ετών, εκεί η άνοδος στη χρήση του διαδικτυακού περιβάλλοντος έφτασε το 46%.
Το phygital προφίλ των καταναλωτών
Οι Έλληνες καταναλωτές έχουν ένα phygital προφίλ, συνδυάζοντας αγορές είτε από τα φυσικά είτε από ψηφιακά κανάλια του λιανεμπορίου. Βάσει των αποτελεσμάτων της έρευνας, το 95% των ερωτηθέντων απάντησε ότι τους τελευταίους δύο μήνες πραγματοποίησε τουλάχιστον μια αγορά από φυσικό κατάστημα, με το 78% να έχει προχωρήσει σε online αγορές.
Η έρευνα, η οποία προχώρησε στον διαχωρισμό 27 κατηγοριών προϊόντων, έδειξε ότι οι Έλληνες καταναλωτές επιλέγουν τα φυσικά καταστήματα για να αγοράσουν φαρμακευτικά είδη (68%), ρούχα (49%) και είδη κουζίνας (39%).
Ωστόσο, σε ορισμένες κατηγορίες όπως τα τεχνολογικά είδη, τα βρεφικά έπιπλα ή τον εξοπλισμό γραφείου υπάρχει ισοψηφία μεταξύ των online και offline αγορών. Μάλιστα, για τις αγορές αθλητικού εξοπλισμού, οι Έλληνες καταναλωτές στρέφονται κυρίως στο ψηφιακό περιβάλλον.
Όπως επισήμανε και η CEO της Focus Bari, οι καταναλωτές προτιμούν σε ορισμένες περιπτώσεις τα φυσικά καταστήματα, καθώς έχουν άμεση επαφή με το προϊόν αλλά και με τον πωλητή.
Κάτω από αυτές τις συνθήκες, οι δύο σημαντικότεροι λόγοι προτίμησης αγορών από φυσικό κατάστημα είναι η άμεση παραλαβή (69%) και η φυσική επαφή με το προϊόν (65%).
Στον αντίποδα, οι κυριότεροι λόγοι προτίμησης αγορών από online καταστήματα είναι οι καλύτερες τιμές και προσφορές (74%), η εξοικονόμηση χρόνου (62%) και το γεγονός ότι υπάρχει μεγαλύτερη ποικιλία επιλογών (54%).
Ερασμία Αρβανιτά
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr