Επίσης, σύμφωνα με τις προβλέψεις που κατέθεσε χθες (30/3) η κ. Νικολέττα Σπερελάκη, NielsenIQ Client Business Partner, Retail Intelligence, στο συνέδριο «Shopper Trends 2021», εκτιμάται ότι και φέτος η πορεία θα είναι ανοδική σε βάθος έτους. Με βάση τη NielsenIQ καταγράφονται δύο σενάρια.
Στη μια περίπτωση οι πωλήσεις των ταχυκίνητων κωδικών, αναμένεται να καταγράψουν εφέτος ανάπτυξη 2,1% με απόκλιση +/-1 ποσοστιαία μονάδα, εφόσον ανοίξει η οικονομία, χωρίς πισωγυρίσματα και το πρόγραμμα εμβολιασμών προχωρήσει ταχύτατα.
Εναλλακτικά εφόσον συνεχίσει το φαινόμενο του «ακορντεόν» η ανάπτυξη των πωλήσεων θα είναι σημαντικά μεγαλύτερη. Όπως ειπώθηκε χθες ο τζίρος στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων -από στην άσκηση εξαιρούνται οι πωλήσεις του discounter- και ειδικότερα των πωλήσεων των ταχυκίνητων κωδικών θα εμφανίσουν εφέτος ανάπτυξη +6% με απόκλιση +/-1 ποσοστιαία μονάδα.
Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι η χρονιά ήταν «χρυσοφόρα» για την οργανωμένη λιανική. Έτσι τζίρος των σούπερ μάρκετ -εξαιρείται ο τζίρος του discounter- κατέγραψε σύμφωνα με τη NielsenIQ, ανάπτυξη 9,7% σε σχέση με το 2019 και το μέσο καλάθι, που στην πορεία της πανδημίας έγινε καρότσι, άγγιξε τα 290 ευρώ από 277 ευρώ το 2019.
Μάλιστα όπως αναφέρθηκε στα lockdown οφείλεται σε μεγάλο ποσοστό η περυσινή άνοδος του 8,8% στον τζίρο. Περίπου δηλαδή τα 4/5 της ανόδου οφείλονται Στη ζήτηση τα μέρες των «απαγορευτικών». Το ενδιαφέρον είναι ότι από την αύξηση των τζίρων, επωφελήθηκαν και μικροί προμηθευτές, όπως κατέγραψε η NielsenIQ.
Πάντως για φέτος ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), Κωνσταντίνος Μαχαίρας, μιλώντας χτες σε εκδήλωση του ΙΟΒΕ για το λιανεμπόριο προέβλεψε πως πολύ δύσκολα θα διατηρηθούν οι τζίροι και πολύ πιο δύσκολα θα επιστρέψουν τα έξοδα στην κανονικότητα. Εκτίμησε δε πως τα επόμενα δύο χρόνια κάποιες από τις θεωρητικά ευνοημένες αλυσίδες για να διατηρήσουν τζίρους και μερίδια θα πρέπει να περάσουν σε τελείως διαφορετική πολιτική ή θα πρέπει να μειώσουν περαιτέρω τις τιμές ή την ποιότητα που προσφέρουν, όπως είπε.
Τα e shop
Στο μεταξύ στα ενδιαφέροντα που καταγράφονται είναι η αύξηση κίνησης στα ηλεκτρονικά κανάλια των σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με έρευνα που παρουσιάστηκε στη διαδικτυακή εκδήλωση της Nielsen, τη μεγαλύτερη πελατειακή βάση και αναγνωρισιμότητα έχει η πλατφόρμα του efood.gr για αγορές από τον Σκλαβενίτη. Ακολουθεί σε «απόσταση αναπνοής» το ηλεκτρονικό κατάστημα της ΑΒ Βασιλόπουλος (ab.gr). Έπονται τα My market.gr, Sklavenitis.gr, efresh.gr και masoutis.gr, τα οποία παρουσιάζουν παρόμοια δυναμική.
Σήμερα, στην ελληνική αγορά λειτουργούν 30 online super market, με τις συνολικές πωλήσεις τους να ανέρχονται σε 163 εκατ. ευρώ το 2020, με το μέσο καλάθι αγορών να διαμορφώνεται σε περίπου 80 ευρώ.
Η πιο δημοφιλής μέρα για τις αγορές είναι το Σάββατο, μεταξύ 11:00 το πρωί και 12:00 το μεσημέρι ενώ οι περισσότεροι για λόγους ευκολίας χρησιμοποιούν το κινητό τους (έπονται lap top και desk top).
Στο μεταξύ σύμφωνα με όσα είπε ο κ. Μαχαίρας, χθες σε μια άλλη διαδικτυακή εκδήλωση, αυτή του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), την επόμενη οκταετία το 15% των πωλήσεων θα γίνεται μέσω του διαδικτύου.
Όπως είπε ο κ. Μαχαίρας, μεγάλες δομικές αλλαγές επιφέραν η ψηφιοποίηση και η ανάπτυξη των ηλεκτρονικών δικτύων, οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν σε ριζική αναδιάρθρωση και μετασχηματισμό του λιανεμπορίου. Τόνισε, δε, ότι οι πολύ μεγάλες αλλαγές που λαμβάνουν χώρα στο λιανικό εμπόριο πρώτα στις ΗΠΑ και παγκοσμίως, θα επηρεάσουν ισχυρά και την ελληνική αγορά.
Στην εκδήλωση του ΙΟΒΕ πάντως με τίτλο «Το Λιανικό Εμπόριο μέσα στην πανδημία και οι προοπτικές του» πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της σειράς των e-Συζητήσεων 2020-21 του ΙΟΒΕ «Η ελληνική οικονομία και το ευρωπαϊκό περιβάλλον: (νέα) κρίση και ευκαιρίες» κι από τα στοιχεία που παρουσίασε ο Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ, Καθηγητής Νίκος Βέττας, προκύπτει αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα του λιανικού εμπορίου.
Ήπια υποχώρηση
Η υποχώρηση της δραστηριότητας στο λιανικό εμπόριο ήταν ηπιότερη σε σχέση με το σύνολο της ελληνικής οικονομίας. Ωστόσο, υπήρξαν σημαντικές διαφοροποιήσεις: κλάδοι που συνδέονται με το διαδίκτυο και την πληροφορική, τα τρόφιμα και τα φαρμακευτικά, κατέγραψαν αύξηση κύκλου εργασιών, όμως, άλλες δραστηριότητες όπως κοσμήματα, υποδήματα και κλωστοϋφαντουργία, καύσιμα, παιχνίδια κ.ά. σημείωσαν μεγάλη πτώση πωλήσεων.
Όπως ανέφερε ο κ. Βέττας, τα προγράμματα στήριξης που ενεργοποίησε η κυβέρνηση συνέβαλαν στην ανάσχεση των επιπτώσεων της πανδημίας και των περιορισμών που τέθηκαν. Σύμφωνα με τα στοιχεία, γενικά η πτώση της κατανάλωσης των νοικοκυριών στην Ελλάδα το 2020 ήταν μικρότερη του μέσου όρου της ΕΕ και της Ευρωζώνης.
Ο Πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), κ. Γιώργος Καρανίκας, υπογράμμισε την ιδιαιτερότητα του λιανικού εμπορίου λόγω των πολλών διαφορετικών δραστηριοτήτων που το συνθέτουν. Υπήρξαν κλάδοι, τόνισε, που σημείωσαν αύξηση εργασιών αλλά και άλλοι που βιώνουν μια δραματική μείωση και έχουν υποστεί ανεπανόρθωτες ζημιές λόγω της μη λειτουργίας των καταστημάτων. Είναι πολύ σημαντικό, τόνισε, να υπάρξουν στοχευμένες πολιτικές στήριξης των τομέων του εμπορίου που έχουν δεχθεί τις μεγαλύτερες πιέσεις. Σημείωσε ακόμη ότι τα μέτρα στήριξης της πολιτείας θα πρέπει να είναι δίκαια, ενώ ήταν θετικός σε ένα σταδιακό άνοιγμα των καταστημάτων, καθώς οι υγειονομικοί κίνδυνοι στα μικρά καταστήματα είναι περιορισμένοι.
Αλλαγές
Από την πλευρά του ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), κ. Αντώνης Μακρής, υπογράμμισε στην παρέμβασή του ότι οι επιπτώσεις της πανδημίας δεν αφορούν μόνο το οικονομικό αλλά και το κοινωνικό πεδίο. Όπως σημείωσε, αναμένεται ευμετάβλητη πορεία στον κύκλο εργασιών των επιχειρήσεων με αντίκτυπο στον ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας. Επιπρόσθετα, τόνισε, θα επιφέρουν ανακατατάξεις στη γεωγραφία του επιχειρηματικού χάρτη λιανικής, αύξηση του ανταγωνισμού και της ελαστικότητας στην προσφορά εργασίας, καθώς επίσης αξιοσημείωτες μεταβολές και διακυμάνσεις στο συμπεριφορικό προφίλ των αγοραστών εξαιτίας της χρήσης ψηφιακών καινοτομιών που θα αλλάξουν τα δεδομένα τα επόμενα χρόνια στο εμπόριο. Τέλος, σημείωσε ότι η συζήτηση περί σταδιακού ανοίγματος των καταστημάτων δεν είναι σκόπιμη, καθώς δεν μπορεί να γίνει διαχωρισμός της αγοράς.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κ. Μαχαίρας το οργανωμένο λιανεμπόριο είχε πωλήσεις πέρυσι περί τα 11 δισ. ευρώ -σε αυτά συμπεριλαμβάνεται ο τζίρος της Lidl και των Cash & Carry. Όπως είπε, στα 23 δισ. ευρώ ανέρχονται οι πωλήσεις στο εμπόριο τροφίμων -σε αυτό το ποσό περιλαμβάνονται και μικρότερα καταστήματα, τα περίπτερα, οι λαϊκές, τα κρεοπωλεία, κ.λπ), ενώ ο κλάδος απασχολεί το 14% του εργατικού δυναμικού της χώρας με την πλειονότητα αυτού να είναι μερικής απασχόλησης.
Για τον κ. Μαχαίρα, στα ταμεία των σούπερ μάρκετ μπήκαν πέρυσι 900 εκατ. ευρώ περισσότερα χρήματα σε σχέση με το 2019, ωστόσο αυτή η ανάπτυξη σε συνδυασμό με την πανδημία έφερε έξοδα 160 εκατ. ευρώ. Τα έξοδα αυξήθηκαν κατά 1,45%, είπε ο κ. Μαχαίρας, σε μια αγορά η μέση κερδοφορία είναι 2,5%.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr