Ήδη πάντως οι φορείς του λιανεμπορίου επιμένουν ότι θα πρέπει να γίνει επανέναρξη της λειτουργίας των καταστημάτων από την Δευτέρα 18 Ιανουαρίου, με τη μέθοδο του click in shop στα καταστήματα ένδυσης, υπόδησης και χρυσοχοΐας.
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς αλλά και τον ίδιο τον Πρωθυπουργό, όπως ανέφερε χτες βράδυ σε συνέντευξη στον Αντ1, τα καταστήματα αυτά έχουν ήδη πληγεί λόγω εγγενούς αδυναμίας αξιοποίησης της «παράδοσης εκτός» ενώ παρουσιάζουν τον μεγαλύτερο τζίρο την περίοδο των εκπτώσεων. Συνεπώς είναι προφανές ότι η κυβέρνηση εξετάζει το πώς θα ανοίξουν εφόσον βέβαια και η επιτροπή των ειδικών επιστημόνων που μελετά τα επιδημιολογικά δεδομένα, είναι θετική.
Στο «τραπέζι» έχουν πέσει με βάση πληροφορίες από το υπουργείο Ανάπτυξης σειρά προτάσεων για κανόνες προστασίας και πρωτόκολλα ώστε να μην υπάρξει κανένα πρόβλημα με τυχόν επιδημιολογική επιβάρυνση.
Στο μεταξύ χθες και ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Γιάννης Χατζηθεοδοσίου σημείωσε ότι «μοναδική ελπίδα σωτηρίας μέρους των επιχειρήσεων του λιανεμπορίου της χώρας, είναι το άμεσο άνοιγμα τους. Έστω και με τη μέθοδο «παράδοση εντός» ή click in shop. Να δοθεί δηλαδή η δυνατότητα φυσικής παρουσίας του καταναλωτή σε κάποιο κατάστημα με προκαθορισμένο ραντεβού και για περιορισμένο χρονικό διάστημα. Ήδη, λόγω της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί, υπάρχει άμεση ανάγκη για τη λήψη έκτακτων μέτρων στήριξης των επιχειρήσεων, όπως το «κούρεμα» οφειλών και η αποπληρωμή του υπόλοιπου του χρέους τους σε δόσεις που θα φτάνουν τις 120. Όσο καθυστερεί το άνοιγμα τους, έστω και υπό προϋποθέσεις και με αυστηρά υγειονομικά μέτρα, τόσο αυξάνεται η ανάγκη για περισσότερα μέτρα στήριξης» είπε.
Πάντως ήδη η κατάσταση είναι επιβαρυμένη για πολλές επιχειρήσεις. Σύμφωνα με όσα αναφέρει ο αντιπρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας Νίκος Κουγιουμτζής υπάρχει κίνδυνος να μην ανοίξει ποτέ το 25% των καταστημάτων, λόγω των επιπτώσεων από τα παρατεταμένο lockdown. Μάλιστα όπως τονίζει ότι η κατάσταση στην αγορά είναι πολύ δύσκολη μετά από 4 μήνες.« Οι διάφορες υποχρεώσεις τρέχουν, σωρεύονται. Δεν μπορούμε να ανταποκριθούμε με μηδενικό τζίρο», τόνισε προσθέτοντας ότι είναι ανάγκη να κουρευτεί ένα μέρος αυτών των υποχρεώσεων.
Παράλληλα έρευνα καταναλωτικών τάσεων του Συνδέσμου Ελληνικών Λιανεμπορικών Επιχειρήσεων (ΣΕΛΠΕ) δείχνει ότι παραμένει αρνητικό το καταναλωτικό κλίμα το τελευταίο εξάμηνο και με χαμηλές προσδοκίες για το επόμενο 6μηνο του 2021 με τον έναν στους δυο καταναλωτές να δηλώνει ότι σκοπεύει να μειώσει τις δαπάνες του για αγορά προϊόντων το επόμενο εξάμηνο του έτους. Πρόκειται για τα αποτελέσματα της 3ης μελέτης καταγραφής των καταναλωτικών τάσεων στο λιανεμπόριο μέσω της εξαμηνιαίας έρευνας καταναλωτικού κλίματος λιανεμπορίου που πραγματοποιείται με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Όπως καταγράφει η έρευνα, οικονομική πίεση ήδη αντιμετωπίζει το ελληνικό καταναλωτικό κοινό με το 70% να ξοδεύει πάνω από το 80% του διαθέσιμου εισοδήματος του σε μηνιαία βάση, ενώ το 9% ξοδεύει πάνω από 100%, που σημαίνει ότι πρακτικά δηλαδή δανείζεται με κάποιον τρόπο για να καλύψει τις ανάγκες του. Οι δαπάνες για αγορές προϊόντων αντιπροσωπεύουν περίπου το 31% των συνολικών δαπανών. Στην κατανομή των λιανικών αγορών στις παραπάνω δαπάνες αποτυπώνεται η επίδραση της κρίσης του COVID-19.Η κύρια κατηγορία αγορών όσον αφορά τις δαπάνες, οι οποίες αντιπροσωπεύουν περίπου τη μισή αξία, είναι τα τρόφιμα και ποτά με ποσοστό 49% αυξημένα από πέρσι (41% το 2019). Η εστίαση η οποία πέρυσι βρισκόταν στη δεύτερη θέση υποχωρεί από 12% σε 5% και τα εισιτήρια ξενοδοχεία από 5% σε μόλις 1%. Αντίθετα, αύξηση παρουσιάζουν τα ηλεκτρικά-ηλεκτρονικά είδη από 7% σε 15%. Παράλληλα το 44% εκτιμά ότι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων το πρώτο εξάμηνο 2021 θα είναι μειωμένες, ενώ μόλις το 10% ότι θα είναι αυξημένες.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr