Στην καλύτερη των περιπτώσεων εκτιμάται ότι η «παράδοση εκτός», τα ηλεκτρονικά κανάλια μπορούν να καλύψουν το 30% περίπου της χασούρας. Βέβαια όπως ανέφερε χτες στον Αντ1 και τους «Πρωινούς Τύπους» ο Αν. Υπουργός Οικονομικών, Θόδωρος Σκυλακάκης, «σε σημαντικό μερίδιο της αγοράς, περίπου στο 1/3 παρατηρείται αύξηση τζίρου, καθώς και ότι σημαντικός αριθμός πολιτών δεν έχει εμφανίσει μείωση εισοδημάτων παρά την πανδημία».
Υπενθυμίζεται ότι οι 7 στους 10 καταναλωτές δεν θα ξοδέψουν περισσότερα από 200 ευρώ φέτος για τις Χριστουγεννιάτικες αγορές τους, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του ADMINE Insights Lab. Επίσης η έρευνα του ΣΕΛΠΕ έδειξε ότι 3 στους 4 καταναλωτές θα δαπανήσουν λιγότερο σε σχέση με το 2019, 4 στους 10 θα δαπανήσουν λιγότερο από τα μισά σε σχέση με πέρυσι ενώ το 55% των καταναλωτών θα δαπανήσει λιγότερο από 100 ευρώ. Ειδικότερα δε το 14% εκτιμά ότι δεν θα δαπανήσει τίποτα και το 19% μέχρι 50 ευρώ.
Βέβαια ζητούμενο για το λιανεμπόριο και ειδικά τους μικρούς είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός και το πώς τώρα θα μπορέσουν να μη χάσουν το τραίνο «παίρνοντας» κομμάτι έστω και αυτού του «κολοβού» τζίρου. Ήδη το μοντέλο click away, εκτιμάται ότι ευνοεί τους μεγάλους έστω κι αν κι εκεί παρατηρούνται καθυστερήσεις στις παραδόσεις αλλά και δυστοκίες σε επάρκεια κωδικών.
Να σημειωθεί, πάντως, ότι σε ψηφιακό μετασχηματισμό από το Ταμείο Ανάκαμψης θα διατεθούν περίπου πολλά ποσά, δηλαδή το 20% από τα 32 δισεκ. Δηλαδή σε έργα ψηφιοποίησης και στους τέσσερις άξονες του σχεδίου για το Ταμείο θα ενταχθούν δράσεις 6 δισ. ευρώ, ποσό σχεδόν τριπλάσιο από τα 2,1 δισ. ευρώ του Άξονα Ψηφιακού Μετασχηματισμού.
Το θέμα είναι πόσα από αυτά θα πάνε σε ΜμΕ. Ήδη με βάση εξαγγελίες αυτήν την εβδομάδα θα τρέξει το πρόγραμμα για την κατασκευή e – shop με επιδότηση 5.000 ευρώ.
Να σημειωθεί ότι όπως αναφέρεται έμποροι και καταναλωτές θα αξιοποιήσουν τα διαθέσιμα ψηφιακά εργαλεία και το click away όπου μπορούν. Μάλιστα οι τρεις στους δέκα καταναλωτές (28%) θεωρούν πιθανό να το χρησιμοποιήσουν για τις αγορές τους.
Κι άλλα εργαλεία
Στο μεταξύ ήδη πολλά μικρά μαγαζιά αξιοποιούν τις βιντεοκλήσεις καθώς μη έχοντας ιστοσελίδες επιδεικνύουν το εμπόρευμά τους μέσα από το τηλέφωνο. Επιπλέον έρχεται και το ζωντανό ηλεκτρονικό εμπόριο (Livestreaming e-commerce). Είναι μια πραγματικότητα και ήρθε για να αλλάξει το τοπίο.
Από τις 26 Δεκεμβρίου 2020 θα λειτουργήσει στην Ελλάδα το www.liveshopping.gr, η πρώτη πλατφόρμα ζωντανού ηλεκτρονικού εμπορίου. Θα φιλοξενεί καθημερινά online ζωντανές εκπομπές πώλησης προϊόντων (διάρκεια 60-90 λεπτά κάθε εκπομπή) από διαφορετικούς Εμπόρους από όλη την Ελλάδα. Κατά τη διάρκεια κάθε εκπομπής οι θεατές (καταναλωτές) θα μπορούν να δουν με λεπτομέρεια τα προϊόντα που παρουσιάζει ο Έμπορος και να παραγγείλουν άμεσα τα προϊόντα που επιθυμούν (εισαγωγή σε καλάθι αγοράς). Ταυτόχρονα θα μπορούν να υποβάλουν ερωτήματα online στον Έμπορο και να λαμβάνουν απαντήσεις, πάντα ζωντανά. Ο Έμπορος μπορεί να βρίσκεται οπουδήποτε στην Ελλάδα, χωρίς να είναι απαραίτητο να έχει ήδη δικό του eshop. Η ζωντανή μετάδοση γίνεται με το κινητό τηλέφωνο ή/και υπολογιστή και σύνδεση στο ίντερνετ. Έτσι απλά.
To ζωντανό ηλεκτρονικό εμπόριο (ΖΗΕ) ξεκίνησε από την Κίνα, με την αξία του να υπολογίζεται σε 110 δισ. δολ. ή 10% των συνολικών online πωλήσεων της Κίνας. Το νέο μοντέλο αγορών επεκτείνεται με ταχύτατους ρυθμούς στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ. Μόλις πρόσφατα η Carrefour στη Γαλλία πραγματοποίησε την 1η εκπομπή ΖΗΕ ενώ η Walmart ξεκινά συνεργασία με το ΤΙΚ ΤΟΚ με εκπομπές liveshopping στις ΗΠΑ, σύμφωνα με την LIVESHOPPING GREECE M.IKE, που φέρνει το νέο concept στην Ελλάδα σε συνεργασία με την Alibaba.
Όπως εξηγεί, το ζωντανό ηλεκτρονικό εμπόριο (Livestreaming e-commerce), προσφέρει ζωντανή παρουσίαση των προϊόντων αλλά και της επιχείρησης και, συνεπώς, άμεσες πωλήσεις. Ο πελάτης παρακολουθεί την ζωντανή παρουσίαση των προϊόντων και αλληλεπιδρά (μέσω chat). Κάνει ερωτήσεις στον παρουσιαστή και λαμβάνει άμεσα απάντηση.
Η πλατφόρμα θα λειτουργεί από τις 26 Δεκεμβρίου 2020 στην Ελλάδα στο www.liveshopping.gr. Θα φιλοξενεί καθημερινά online ζωντανές εκπομπές πώλησης προϊόντων (διάρκεια 60-90 λεπτά κάθε εκπομπή) από διαφορετικούς εμπόρους από όλη την Ελλάδα.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr