Όσον αφορά την «Κυβερνο-Δευτέρα», πρόκειται ουσιαστικά για μία επέκταση της Black Friday στη διαδικτυακή αγορά από τους εμπόρους, οι οποίοι διαπίστωσαν την ανταπόκριση του καταναλωτικού κοινού που έκαναν ουρές στα καταστήματα για να ψωνίσουν φθηνότερα, τουλάχιστον πριν την πανδημία. Έτσι τη Cyber Monday, οι καταναλωτές έχουν την ευκαιρία να βρουν, μέσω διαδικτύου, προσφορές σε προϊόντα τα οποία πωλούνται σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές.
Η ιστορία της Cyber Monday
Η Cyber Monday είναι εμπορικός όρος με προέλευση τις ΗΠΑ και αναφέρεται στην Δευτέρα μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών (όπου γιορτάζεται στις ΗΠΑ) και την Μαύρη Παρασκευή (Black Friday), κατά την οποία οι καταναλωτές ενθαρρύνονται να κάνουν τις αγορές τους μέσω διαδικτύου.
Καθιερώθηκε τη Δευτέρα 28 Νοεμβρίου 2005 και γρήγορα απέκτησε διεθνείς διαστάσεις. Η προέλευση του όρου ανήκει στην Έλεν Ντέιβις, αντιπρόεδρο της Εθνικής Ομοσπονδίας Εμπορίου των ΗΠΑ.
Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές
Σε ανακοίνωσή της η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (ΕΕΚΕ) σημειώνει ότι, για υπεύθυνες αγορές, οι καταναλωτές πρέπει να λάβουν υπόψη τους τα εξής:
- Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.
- Πριν την αγορά, να διαβάζουν προσεκτικά όλες τις πληροφορίες που ο νόμος απαιτεί από τους εμπόρους να παρέχουν στο καταναλωτικό κοινό, όπως σαφείς γενικές πληροφορίες για την ταυτότητά του (επωνυμία, γεωγραφική διεύθυνση εγκατάστασης, τυχόν αριθμό εμπορικού μητρώου).
- Όταν γίνεται αναφορά στην τιμή ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας, πρέπει να αναφέρεται η συνολική τιμή, στην οποία πρέπει να συμπεριλαμβάνονται ο φόρος και όλα τα πρόσθετα έξοδα.
- Ο καταναλωτής μπορεί να ασκήσει το δικαίωμα υπαναχώρησης από την ηλεκτρονική σύμβαση αζημίως μέσα σε προθεσμία 14 ημερολογιακών ημερών και χωρίς να χρειάζεται να αιτιολογήσει την απόφασή του.
- Οι ρήτρες και όροι των ηλεκτρονικών συναλλαγών πρέπει να είναι κατά τέτοιο τρόπο διατυπωμένοι ώστε ο καταναλωτής να μπορεί να τους αναγνώσει πριν από τη σύναψη της σύμβασης.
- Αν η υποβολή της διαδικτυακής παραγγελίας από τον καταναλωτή απαιτεί την ενεργοποίηση εικονιδίου επιλογής, σε αυτό πρέπει να αναγράφεται με ευκρίνεια ότι η παραγγελία πραγματοποιείται με υποχρέωση πληρωμής.
- Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες.
- Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς.
- Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την συνολική αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι' αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής.
- Αν το προϊόν που θα παραδοθεί έχει ελάττωμα, ο αγοραστής έχει δικαίωμα να ζητήσει διόρθωση ή αντικατάσταση χωρίς δική του επιβάρυνση, ή εναλλακτικά δικαίωμα μείωσης του τιμήματος ή υπαναχώρησης.
Επιπλέον συμβουλές για τυχόν παγίδες
Για το τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές στις αγορές τους ενημέρωσε, μιλώντας στην ΕΡΤ1 και η πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών για την «Ποιότητα της Ζωής» (ΕΚΠΟΙΖΩ) Παναγιώτα Καλαποθαράκου.
«Το 2020 λόγω των ειδικών συνθηκών, του πρώτου και του δεύτερου lockdown, αυξήθηκαν κατά πολύ οι αγορές μέσω διαδικτύου. Παράλληλα όμως έχουν αυξηθεί και οι παραπλανήσεις και οι εξαπατήσεις των καταναλωτών» επισημαίνει η ίδια.
«Στην ΕΚΠΟΙΖΩ έχουμε καταγράψει 430 καταγγελίες για το 8μηνο Φεβρουαρίου – Σεπτεμβρίου 2020 και συνεχίζουμε να δεχόμαστε καταγγελίες» τόνισε, προσθέτοντας πως αυτές είχαν να κάνουν με καταναλωτές που:
- είτε δεν παρέλαβαν ποτέ προϊόντα που είχαν παραγγείλει διαδικτυακά και τα είχαν προπληρώσει,
- είτε τα παρέλαβαν με μεγάλη καθυστέρηση,
- είτε το προϊόν που παρέλαβαν δεν ήταν αυτό που είχαν δει στη διαφήμιση του site και που είχαν παραγγείλει,
- είτε γιατί το δικαίωμα υπαναχώρησης δεν έγινε αποδεκτό.
Μεταξύ των συμβουλών που έδωσε η κα Καλαποθαράκου στους καταναλωτές ώστε να μην πέσουν σε παγίδες είναι:
- να προτιμούν συναλλαγές με εταιρίες που έχουν και φυσικό κατάστημα,
- να κάνουν έρευνα αγοράς στο διαδίκτυο,
- να διαβάζουν τα σχόλια άλλων αγοραστών και να δίνουν βάση στα πολλά αρνητικά.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr