Αυτό επισημαίνει με άρθρο του στη «Real News» ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, κ. Βασίλης Κορκίδης.
Όπως σημειώνει, στην ελληνική αγορά της καραντίνας οι νέοι πρωταγωνιστές της κατανάλωσης είναι οι πωλήσεις με νέες ψηφιακές τεχνολογίες. Με τα περιοριστικά μέτρα, καθιερώνεται η μείωση της κατανάλωσης «εκτός σπιτιού» και η ανάπτυξη αγοράς αγαθών και υπηρεσιών «εντός σπιτιού». Υπηρεσίες και προϊόντα που υποστηρίζονται από την τηλεργασία γνωρίζουν υψηλή ζήτηση και αυξάνονται οι on line πωλήσεις προϊόντων, από τρόφιμα μέχρι ρούχα.
Η οικονομία του εγκλεισμού ή «shut-in», οδηγεί τους καταναλωτές μέσω του e-commerce να αγοράζουν hardware και software εξοπλισμό, φαρμακευτικά προϊόντα, υγειονομικό υλικό, εργαλεία, ρούχα, βιβλία και ειδικά όσα χρειάζονται για να εξοπλίσουν ένα οργανωμένο γραφείο εργασίας σπίτι τους. Επίσης οι καταναλωτές επιλέγουν φαγητό της ώρας μέσω delivery, παρακολουθούν σεμινάρια και συνέδρια μέσω Skype και zoom. Οι εταιρείες των city logistics δεν προλαβαίνουν να εξυπηρετούν τις δημοφιλείς ψηφιακές πωλήσεις και τις e-shop προτιμήσεις των σύγχρονων καταναλωτών.
Τα μέχρι σήμερα στοιχεία από τη πρώτη καραντίνα δείχνουν τριπλασιασμό της προτίμησης στα είδη παντοπωλείου, 100% αύξηση στα είδη προσωπικής υγιεινής, μάσκες και σαπούνια, αλλά και στα φαρμακευτικά προϊόντα με εξειδίκευση στα καλλυντικά. Το «σύνδρομο της στέρησης» δημιούργησε νέες καταναλωτικές επιλογές, αλλά και νέες business στη διάρκεια της καραντίνας και για όσο διαρκούν οι περιορισμοί στην αγορά.
Τι θα συμβεί όμως στην οικονομία του lockdown, μετά το εμβόλιο και κυρίως μετά το διάστημα που θα έχει επιδράσει θετικά στην δημόσια υγεία και την οικονομία; Μετά και την πρόσφατη ανακοίνωση για την έναρξη παραγωγής και διάθεσης του εμβολίου από μεγάλες φαρμακοβιομηχανίες λίαν συντόμως, ίσως αποδειχθεί πως η εποχή της πανδημίας ήταν ο ορισμός της επιχειρηματικότητας ανάγκης και όχι ευκαιρίας. Ίσως να ξεκλείδωσε κάποιες ευκαιρίες που ευνόησαν ελάχιστους, κατέστρεψε όμως πολλούς και σίγουρα μας έβλαψε όλους.
Σύντομα, με την επιστροφή μας στη κανονικότητα, θα διαπιστώσουμε τι χάθηκε, που κερδήθηκε και ποιες θα είναι οι τελικές ανακατατάξεις στην αγορά, όταν αυτή σταθεροποιηθεί. Θα πρέπει, κατά την άποψη μου, να είμαστε προσεκτικοί στην αναζήτησή επιχειρηματικών ευκαιριών εν μέσω πανδημίας για να μην ξαναδούμε μια νέα γενιά «on-off» εταιριών, να ανοίγουν και να κλείνουν από τις ταχύτατες αλλαγές της καταναλωτικής τάσης.
Από την πανδημία έχουμε πάθει πολλά, αλλά οφείλουμε να μάθουμε και να κρατήσουμε τις μόνιμες αλλαγές σε όλη την αλυσίδα αξίας από τη παραγωγή στη κατανάλωση. Θα πρέπει να εξετάσουμε γιατί μόλις το 17% των ΜμΕ του εμπορίου διαθέτει e-shop, μετά από 9 μήνες λειτουργίας σε περιβάλλον πανδημίας και με δύο καθολικά lockdown. Πριν την πανδημία ο ετήσιος κύκλος πωλήσεων της λιανικής ήταν 42 δισ. ευρώ, εκ των οποίων, το ηλεκτρονικό εμπόριο δεν ξεπερνούσε τα 6 δισ. ευρώ και μάλιστα με το 1,5 δισ. ευρώ να διεκπεραιώνεται τηλεφωνικά. Η επέκταση λοιπόν των εμπορικών καταστημάτων με φυσική έδρα στις διαδικτυακές πωλήσεις πρέπει οπωσδήποτε να ολοκληρωθεί, ανεξαρτήτως της πανδημίας.
Προσωπικά, δεν βλέπω ως απειλή τα σούπερ μάρκετ που κάνουν το 2% του τζίρου της αγοράς σε διαρκή αγαθά, ούτε τις λαϊκές αγορές, αλλά τη μικρή δυνατότητα των ΜμΕ του εμπορίου να διαθέτει διαδικτυακές πωλήσεις. Αυτό είναι το σημαντικό που πρέπει να μας απασχολεί, ώστε το μεγαλύτερο μέρος των χρημάτων να μένουν στην ελληνική αγορά και να πληρώνουν θέσεις εργασίας και όχι να φεύγουν σε γνωστούς κολοσσούς του e-commerce που «κάνουν πάρτι» στην ελληνική αγορά.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων και των δεξιοτήτων των εργαζομένων μας είναι η επένδυση του μέλλοντος, αλλά και η καλύτερη άμυνα μας σε μελλοντικές κρίσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr