Της Χαράς Κάνδηλα
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο Reporter Magazine Ιουλίου.
Η στροφή των Ελλήνων καταναλωτών στις online αγορές δημιούργησε νέες ανάγκες που έπρεπε να καλυφθούν, «σπρώχνοντας» με αυτό τον τρόπο το εμπόριο στην online εποχή που για κάποιους ήταν ήδη γνωστή, ενώ κάποιοι άλλοι «έτρεχαν» για να την προλάβουν. Όσοι μετασχηματίστηκαν έγκαιρα βγήκαν κερδισμένοι και αυτό φάνηκε από τους τζίρους που εκτοξεύθηκαν την περίοδο του Μαρτίου – Απριλίου 2020.
Η καταναλωτική δαπάνη προϊόντων σε ηλεκτρονικά καταστήματα από Έλληνες τον Απρίλιο αυξήθηκε έως και 134% εβδομαδιαίως, σε σχέση με το 2019, σύμφωνα με τον GRECA και την έρευνα που διεξήγαγε σε συνεργασία με τον Ελληνικό Σύνδεσμο Ηλεκτρονικού Εμπορίου με την συνεργασία των μηχανών σύγκρισης τιμών BestPrice & Skroutz, την Google και την ομάδα eMarket Intelligence της Convert Group.
Η περίπτωση των super markets
Πρωταγωνιστής των ημερών του lockdown και ο κλάδος των super markets, τόσο στα φυσικά καταστήματα, όσο και στο κομμάτι του eGrocery.
Οι σημαντικότεροι ρυθμοί ανάπτυξης βάσει τζίρου καταγράφηκαν σε τρεις αλυσίδες super markets, στην ΑΒ Βασιλόπουλος, στην Σκλαβενίτης και στη METRO (My Market).
Η «εκτόξευση» του eGrocery
Το 2016 μόλις το 25% των online καταναλωτών δήλωνε ότι κάνει συστηματικά διαδικτυακές αγορές που αφορούν τα super markets, σύμφωνα με την έρευνα «Αγορές από τα online supermarket και εναλλακτικοί τρόποι παράδοσης προϊόντων» του ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Φέτος και συγκεκριμένα το πρώτο τρίμηνο του 2020 οι ηλεκτρονικές πωλήσεις των super markets αυξήθηκαν κατά 26%, ενώ μόνο για τον Μάρτιο το ποσοστό ανάπτυξης για τους παίκτες του eGrocery ανήλθε στο 61%, με βάση τις μετρήσεις της πλατφόρμας της Convert Group για τα Ελληνικά Online Super Markets, eRetail Audit.
Η ραγδαία άνοδος προκύπτει και από τα στοιχεία για το διάστημα από τον Ιανουάριο 2019 έως και τον Μάρτιο 2020, κατά το οποίο τα online super markets στην Ελλάδα κατέγραψαν τον εντυπωσιακό ρυθμό ανάπτυξης 307%, αύξηση την οποία οι εκτιμήσεις της Convert Group τοποθετούσαν να συμβεί την επόμενη 5ετία.
Ο συνολικός αριθμός επισκέψεων που καταγράφηκαν στο κανάλι του eGrocery τον φετινό Μάρτιο, υπερέβη τα 4 εκατομμύρια, έναντι 2 εκατ. τον Φεβρουάριο, ενώ οι αναζητήσεις των Ελλήνων για τον όρο «online supermarket» στη μηχανή αναζήτησης Google δεκαπλασιάστηκαν, σύμφωνα με την έρευνα.
Συνεχίζει να διευρύνεται το online πελατολόγιο
Ένας στους δύο Έλληνες καταναλωτές σκοπεύει, κατά την Nielsen, να ψωνίζει λιγότερο συχνά από τα φυσικά καταστήματα super markets, ακόμη και μετά την υγειονομική κρίση.
Συνολικά τον Μάιο, η αύξηση των καταναλωτών που παρήγγειλαν από ηλεκτρονικά super markets ξεπερνά το 1.000% σε σχέση με το 2019. Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ, οι ηλεκτρονικές αγορές τροφίμων από σχεδόν ανύπαρκτα ποσοστά αποκτούν πλέον σημαντική πελατειακή βάση. Οι πελάτες των online super markets εκτιμάται ότι δεκαπλασιάστηκαν το διάστημα της πανδημίας.
Το επιχειρηματικό πλάνο αλλάζει προσανατολισμό
Η απότομη στροφή στα online super markets έφερε στην επιφάνεια νέες ανάγκες.
Ένα από τα χαρακτηριστικότερα παραδείγματα του μετασχηματισμού μέσα στην καραντίνα είναι αυτό της «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης» με την τελευταία να αποφασίζει να συνεργασθεί με την ηλεκτρονική πλατφόρμα παράδοσης έτοιμων γευμάτων efood.gr. Η συνεργασία αφορά την πώληση συγκεκριμένων κωδικών προϊόντων της Σκλαβενίτης μέσω του efood.gr.
Η συνεργασία ανακοινώθηκε προς τα τέλη του Μαρτίου 2020 υπό την πίεση των συνθηκών που δημιούργησαν η πανδημία και οι περιορισμοί στις μετακινήσεις. Πρόκειται για μια ιδέα πάνω στην οποία οι δύο πλευρές δούλευαν από καιρό, αλλά η υλοποίησή της επισπεύσθηκε λόγω της ιδιαίτερης συγκυρίας.
Ίδια ήταν η εκτίμηση και του διευθύνοντα συμβούλου της METRO, Αριστοτέλη Παντελιάδη, ο οποίος είχε τονίσει ότι «το επενδυτικό πλάνο της My Market δεν επηρεάζεται από την πανδημία, απλώς θα επιταχυνθούν οι επενδύσεις στο ηλεκτρονικό κανάλι».
Το στοίχημα της «omni channel» στρατηγικής
Το λιανεμπόριο στην Ελλάδα μετασχηματίζεται και οι επενδύσεις στο ψηφιακό κανάλι αναμένεται να παίξουν πρωταγωνιστικό ρόλο το επόμενο διάστημα. Ωστόσο, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να φανούν προσεκτικές και μέσα από μια «omni channel» στρατηγική να συνδέσουν τις φυσικές με τις ψηφιακές αγορές κάτω από μια κοινή ταυτότητα.
Το «στοίχημα» για τις επιχειρήσεις είναι η διασύνδεση της ηλεκτρονικής εξυπηρέτησης πελατών, του ηλεκτρονικού καταστήματος και της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Σύμφωνα με μια μελέτη του Παρατηρητηρίου Ψηφιακού Μετασχηματισμού του ΣΕΒ το μοντέλο στο λιανικό εμπόριο μετασχηματίζεται σε «360ο» και τα οφέλη είναι πολλά: 20% περισσότερες πωλήσεις σε σχέση με ανταγωνιστές χωρίς ψηφιακή παρουσία, 5 φορές μικρότερο κόστος διατήρησης ψηφιακών πελατών έναντι απόκτησης νέων μέσω προσωποποιημένης προβολής και διαφήμισης, 86% αύξηση των κερδών, μέσω προσωποποιημένης τιμολόγησης και μείωσης του κόστους γενικής προβολής και προώθησης, 20% αύξηση του μέσου όγκου και τιμής παραγγελίας ανά πελάτη μέσω προτάσεων που ταιριάζουν ατομικά στον αγοραστή, 97% αύξηση διαθεσιμότητας προϊόντων λόγω καλύτερης πρόβλεψης των αναγκών των πελατών, 10% αύξηση στις πωλήσεις στο φυσικό κατάστημα με αδιάλειπτη διαθεσιμότητα προϊόντων στα ράφια λόγω καλύτερης γνώσης των προτιμήσεων των πελατών, 30-55% μείωση κόστους μέσα από τεχνολογίες αυτόματων ταμείων.
Οι online αγορές ήρθαν για να μείνουν
Οι Έλληνες έμαθαν να εργάζονται και να αγοράζουν σε ένα ηλεκτρονικό περιβάλλον. Ως αποτέλεσμα το ηλεκτρονικό εμπόριο προϊόντων συνεχίζει να αναπτύσσεται και μετά την πανδημία.
Όσοι στράφηκαν για πρώτη φορά στο ηλεκτρονικό κανάλι αγορών των συνθηκών της πανδημίας φαίνονται πρόθυμοι να συνεχίζουν να ψωνίζουν με αυτό τον τρόπο.
Το 50% των νέων χρηστών εκτιμάται, σύμφωνα με τον ΣΕΒ, ότι θα παραμείνουν ψηφιακοί και μετά το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων. Η παραμονή στο ηλεκτρονικό κανάλι φαίνεται και από τα στοιχεία της Nielsen: οι νεοεισερχόμενοι στις ηλεκτρονικές αγορές συνεχίζουν να ψωνίζουν online ακόμη και μετά την πάροδο της καραντίνας με το 24% να αγοράζει ηλεκτρονικά συσκευασμένα τρόφιμα, το 19% ποτά, το 28% είδη οικιακής χρήσης και το 42% προϊόντα ατομικής φροντίδας.
Η Ελλάδα ακολούθησε την παγκόσμια τάση για τις ηλεκτρονικές αγορές - «αναγκασμένη» εν μέρει και λόγω της πανδημίας. Το ηλεκτρονικό κανάλι βρέθηκε στο προσκήνιο και οι online καταναλωτές συνεχίζουν να δείχνουν εμπιστοσύνη σε αυτό ακόμα και μετά την κρίση.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr