Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στην έρευνα οι επιχειρήσεις κατηγοριοποιούνται σε αυτές με μισθωτούς που ήταν σε αναστολή εργασίας και τίθενται εκ νέου σε αναστολή με τη παράταση του Μαΐου, οι επιχειρήσεις που επιλέγουν το σύστημα του «προσωπικού ασφαλούς λειτουργίας» λόγω περιορισμού των τ.μ. ή περνούν από την πλήρη απασχόληση σε μερική ή εκ περιτροπής εργασία και επιχειρήσεις που επέστρεψαν από την αναστολή εργασίας στην πλήρη λειτουργία και απασχόληση και ενσωματώθηκαν στη κατηγορία των πληττόμενων επιχειρήσεων που συνέχισαν να λειτουργούν κατά τη διάρκεια της καραντίνας.
Όπως τονίζεται οι διαφορετικές ταχύτητες με τις οποίες κινούνται οι επιχειρήσεις αναμένεται να διατηρηθούν στην αγορά τουλάχιστον κατά τη μεταβατική περίοδο Μαΐου-Ιουνίου.
Επίσης οι προσφορές ήταν το δέλεαρ για τους περισσότερους καταναλωτές που έστω και δειλά επισκέφτηκαν τα καταστήματα ενώ οι πωλήσεις των επιχειρήσεων έδειξαν ότι υπάρχει ανασφάλεια στο καταναλωτικό κοινό η οποία φαίνεται από τις αγοραστικές επιλογές. Είναι ενδεικτικό ότι τρεις στους δέκα καταναλωτές έχουν περιορίσει τις αγορές τους γεγονός που φάνηκε και από το ότι ο τζίρος των καταστημάτων ήταν το 1/3 του περσινού το αντίστοιχο διάστημα. Παράλληλα σχεδόν το 50% των εμπόρων δήλωσαν ότι η κίνηση ήταν από μέτρια έως καλή παρά τις περιορισμένες αγορές.
Την ίδια ώρα η πανδημία του κορονοϊού ανέδειξε νέες τάσεις στη καταναλωτική συμπεριφορά Οι κατηγορίες περιγράφουν τις καταναλωτικές τάσεις για συνέχιση περικοπών, και λιτότητας, καθώς και επιστροφή στη κανονικότητα και την πρότερη δυναμικότητα. Η πρώτη κατηγορία καταναλωτών είναι αυτή που συνεχίζουν τις περικοπές(34%). Περισσότεροι από τρεις στους δέκα έχουν περιορίσει τις δαπάνες τους εξ ανάγκης σε όλες τις κατηγορίες αγορών, υπό το βάρος των επιπτώσεων της πανδημίας στην απασχόληση τους. Το 17% ξοδεύει για αγορές λιγότερα, επειδή διακατέχεται από απαισιοδοξία για το μέλλον ενώ οι δυο στους δέκα επιλέγουν να συνεχίσουν τη λιτότητα περισσότερο από φόβο και ανασφάλεια. Τη μεγαλύτερη κατηγορία καταναλωτών αποτελούν αυτοί που παραμένουν ψύχραιμοι και επιστρέφουν στη κανονικότητα, αλλά ξοδεύοντας προσεκτικά (38%) ενώ τη μικρότερη και τελευταία κατηγορία αποτελούν όσοι καταναλώνουν πιο ελεύθερα, αλλά χωρίς να ξοδεύουν περισσότερα από πριν (11%).
Κίνητρο οι προσφορές
Οι επιχειρήσεις που ξεκίνησαν με προσφορές προσέλκυσαν περισσότερο τους καταναλωτές. Το 86% των εμπορικών καταστημάτων στην Αττική έκαναν προσφορές με ποσοστό έκπτωσης από 20 έως 40% και μόνο το 14% των εμπόρων δήλωσε πως δεν επανεκκίνησε με τη διενέργεια προσφορών. Οι 5 στους 10 καταναλωτές έδειξαν προτίμηση στα οικονομικότερα αγαθά (48%) χωρίς διάκριση προέλευσης και μάρκας. Σχεδόν οι 3 στους 10 διατηρούν τη προτίμηση τους στα επώνυμα προϊόντα (28%), ενώ περισσότεροι από 2 στους 10 προτιμούν πλέον αποκλειστικά τα ελληνικά, τοπικά προϊόντα (24%).
Η εμπορική κίνηση στις αγορές της Αττικής χαρακτηρίζεται από σχεδόν το 50% των επιχειρήσεων μέτρια και από το 40% σχετικά καλή, ενώ το 10% την χαρακτηρίζει υποτονική. Οι πωλήσεις σύμφωνα με τα «Ζ» των ταμειακών μηχανών, συγκριτικά με αντίστοιχες καθημερινές του περσινού Μαΐου που σημειωτέον δεν ήταν ιδιαίτερα καλός μήνας δείχνουν ότι ο τζίρος ήταν στο 1/3 του περσινού.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr