Οι εξαγωγές της Ελλάδας προς την ΕΕ (28) συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών καταλαμβάνουν πλέον μερίδιο 52,2% επί των συνολικών εξαγωγών. Το μερίδιό τους κατά το 2017 ανερχόταν σε 53,1%. Στον αντίποδα, οι εξαγωγές προς τις Τρίτες Χώρες το 2018 σημείωσαν άνοδο και καταλαμβάνουν πλέον μερίδιο επί των συνολικών εξαγωγών 47,8% από 46,9% στο αντίστοιχο περσινό δωδεκάμηνο.
Ποιοι οι προορισμοί των εξαγωγών
Η Ιταλία εξακολουθεί και κατά το 2018 να αποτελεί το σημαντικότερο προορισμό των ελληνικών εξαγωγών ενώ στη δεύτερη θέση παραμένει η Γερμανία όπως και το 2017.
Ακολουθεί η Τουρκία και στη συνέχεια η Κύπρος στις ίδιες θέσεις με το περσινό έτος. Ο Λίβανος ανέβηκε κατά μία θέση στη σχετική κατάταξη (5η), ενώ η Βουλγαρία υποχώρησε στην 6η θέση (από την 5η). Στην 7η και 8η θέση βρίσκονται οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο, οι οποίες κατά το 2017 είχαν αντίστροφη σειρά. Την πρώτη δεκάδα των κυριότερων προορισμών, συμπληρώνουν –με άνοδο κατά δύο θέσεις η καθεμία από το 2017, η Αίγυπτος (9η θέση από 11η) και η Ισπανία (10η από 12η).
Πλην της πρώτης δεκάδας των χωρών-πελατών των ελληνικών προϊόντων για το 2018, αξίζει να σημειωθεί, η άνοδος στην κατάταξη της Κίνας (13η θέση από 17η) και της Σλοβενίας κατά δέκα θέσεις (20η θέση από 30η) σε σχέση με το 2017.
Ανά οικονομική ένωση
Ως προς τους προορισμούς των ελληνικών εξαγωγών ανά οικονομική ένωση, πέραν της αξιοσημείωτης (14%) αύξησης προς την Ε.Ε., οι αποστολές προς τις 18 χώρες της Ευρωζώνης, αυξήθηκαν κατά 16,2%, ενώ ανοδικά κινήθηκαν οι εξαγωγές προς τις χώρες του ΟΟΣΑ, με αύξηση της τάξης του 14,3% και προς τις χώρες του G7 κατά 12,9%. Οι εξαγωγές προς τις αναδυόμενες BRICS αυξήθηκαν κατά 64%, προς τις πετρελαιοπαραγωγικές χώρες του OPEC αυξήθηκαν κατά 18,2% και προς τις χώρες της Οικονομικής Συνεργασίας Μαύρης Θάλασσας (ΟΣΕΠ) ενισχύθηκαν κατά 7,3%. Προς τις χώρες της Ευρασιατικής Οικονομικής Ένωσης οι εξαγωγές καταγράφουν οριακή μείωση κατά -0,3% και οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές προς τις χώρες της MERCOSUR υπερδιπλασιάστηκαν.
Αντίστοιχα, ως προς τη σύνθεση των εξαγωγών κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, η συνολική αύξηση προκύπτει από ανοδικές τάσεις σε όλες τις κατηγορίες. Συγκεκριμένα, οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων εμφανίζουν αύξηση 6,4%, οι εξαγωγές καυσίμων κατά 27,9%, οι εξαγωγές βιομηχανικών προϊόντων παρουσιάζουν αύξηση κατά 12,9%. Οι εξαγωγές πρώτων υλώνενισχύθηκαν κατά 6% και οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές της κατηγορίας Είδη & συναλλαγές μη ταξινομημένα αυξήθηκαν κατά 3,7%.
Ποιο προϊόν κυριάρχησε
Τα προϊόντα πετρελαίου αποτελούν και για το 2018, το κυριότερο εξαγώγιμο προϊόν της χώρας. Στη 2η θέση, με εντυπωσιακή αύξηση 30,9% ακολουθούν τα φάρμακα, στην 3η θέση τα προϊόντα αλουμινίου, ενώ στην 4η θέση –με άνοδο 5 θέσεων- καταγράφονται οι εξαγωγές παρθένου ελαιολάδου. Τα ιχθυηρά υποχωρούν κατά μία θέση (5η από 4η), στην 6η ακολουθούν οι υπολογιστικές μηχανές που κατά το 2018 οι εξαγωγές τους σημείωσαν πολύ μεγάλη αύξηση (63,5%), ενώ την πρώτη δεκάδα των κυριότερων ελληνικών εξαγόμενων προϊόντων, συμπληρώνουν τα μη κατεψυγμένα λαχανικά, οι σωλήνες, τα εμπιστευτικά προϊόντα και τα άλλα τυριά (των οποίων το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών είναι η φέτα).
Οι εξαγωγές προς την Ευρωπαϊκή Ένωση
Πιο αναλυτικά, οι αποστολές προς την Ε.Ε. διαμορφώθηκαν στα 17.249 εκ.€ το 2018, από 15.135,3 εκ.€ κατά το 2017.
Η αύξηση κατά 16,2% (από 10.559,5 εκ.€ σε 12.267,8 εκ.€) των εξαγωγών προς την Ευρωζώνη, που απορρόφησε το 37,2% των συνολικών εξαγωγών στο εξεταζόμενο έτος, προκύπτει από την ενίσχυση των αποστολών προς όλους τους προορισμούς της Ευρωζώνης. Πιο συγκεκριμένα, οι έντεκα κυριότεροι προορισμοί εντός Ευρωζώνης, καταγράφουν θετικό πρόσημο, με κάποιες μεταβολές να είναι αξιοσημείωτα μεγάλες: οι εξαγωγές προς την Ιταλία -κυριότερη χώρα προορισμού ελληνικών εξαγωγών- εμφανίζουν αύξηση κατά 12,2% (από 3.055,5 εκ.€ σε 3.429,3 εκ.€), προς τη Γερμανία σημειώνεται μικρότερη ποσοστιαία άνοδος κατά 4,8% (από 2.021,2 εκ.€ σε 2.117,6 εκ.€) ενώ μικρή άνοδος καταγράφεται προς την Κύπρο +1,3% (από 1.727,1 εκ.€ σε 1.749,2 εκ.€).
Ακολουθούν στη σειρά -με κριτήριο την αξία εξαγωγών- η Ισπανία που εμφανίζει πολύ μεγάλη αύξηση στις αποστολές κατά 58% (από 695,8 εκ.€ σε 1.099 εκ.€), η Γαλλία με μεγάλη αύξηση εξαγωγών κατά 31,4% (από 765,9 εκ.€ σε 1.006,4 εκ.€), η Ολλανδία με μικρή αύξηση κατά 6,5% (από 617,4 εκ.€ σε 657,7 εκ.€). Στην 7η θέση στη σχετική λίστα, ανέβηκαν οι εξαγωγές προς τη Σλοβενία οι οποίες υπερδιπλασιάστηκαν (από 198,4 εκ.€ σε 426,7 εκ.€).
Τον κατάλογο με τις κυριότερες αγορές ελληνικών προϊόντων από τις χώρες της Ευρωζώνης, συμπληρώνουν τέσσερις ακόμη προορισμοί. Συγκεκριμένα, οι ελληνικές εξαγωγές προς το Βέλγιο αυξάνονται κατά 5,6% (από 392,1 εκ.€ σε 414,1 εκ.€), προς τη Μάλτα αυξήθηκαν κατά 49,2% (από 238,2 εκ.€ σε 355,4 εκ.€), προς την Αυστρία αυξήθηκαν κατά 16,1% (από 236,3 εκ.€ σε 274,5 εκ.€) και τέλος προς την Πορτογαλία ενισχύθηκαν κατά 23,5% (από 166,2 εκ.€ σε 205,3 εκ.€).
Όσον αφορά στις χώρες-μέλη της Ε.Ε. που δεν ανήκουν στην Ευρωζώνη, οι εξαγωγές αυξήθηκαν προς αυτές κατά 8,9% και ανήλθαν στα 4.981,2 εκ.€ από 4.575,8 εκ.€. Η Βουλγαρία -κυριότερος πελάτης για τα ελληνικά προϊόντα στην εν λόγω κατηγορία χωρών- εμφανίζει άνοδο των εξαγωγών κατά 6,9% (από 1.327,8 εκ.€ σε 1.419,1 εκ.€) και ακολουθούν (με βάση το μέγεθος των εξαγωγών) -όλες με άνοδο των αποστολών, το Ην. Βασίλειο κατά 7,3% (από 1.111,8 εκ.€ σε 1.192,4 εκ.€), η Ρουμανία κατά 10,8% (από 851,8 εκ.€ σε 944,2εκ.€), η Πολωνία με αύξηση 9,6% (από 454,9 εκ.€ σε 498,5 εκ.€), η Τσεχία με οριακή αύξηση 1% (από 228,4 εκ.€ σε 230,6 εκ.€) και η Σουηδία, οι εξαγωγές προς την οποία αυξήθηκαν κατά 15,7% (από 192,7 εκ.€ σε 222,9 εκ.€).
Οι εξαγωγές προς Τρίτες Χώρες (εκτός ΕΕ)
Τα μεγαλύτερα μερίδια ελληνικών εξαγωγών εκτός προορισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αφορούν αποστολές προς την περιοχή της Μ. Ανατολής & Β. Αφρικής(μερίδιο 16,3% στο σύνολο των ελληνικών εξαγωγών) και προς τις Λοιπές Χώρες της Ευρώπης (πλην Ε.Ε.) με μερίδιο 15,7%. Αξιοσημείωτα μερίδια έχουν και οι εξαγωγές προς τις Χώρες της Ασίας (πλην Μ.Ανατολής) (7%) και προς τη Β. Αμερική (5,1%).
Αναλυτικότερα, οι εξαγωγές προς τις Λοιπές Χώρες της Ευρώπης (πλην Ε.Ε.) καταγράφουν αύξηση για το 2018, της τάξης του 7,4%. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι στους 4 από τους 6 κυριότερους προορισμούς, παρατηρούνται ανοδικές τάσεις των ελληνικών εξαγωγών, κάποιες μάλιστα ισχυρές. Ξεχωρίζει το γεγονός ότι, οι εξαγωγές προς την Τουρκία αυξήθηκαν εκ νέου (4,2%), σε 2.035,4 εκ.€ από 1.952,6 εκ.€.
Μεγάλη άνοδος των εξαγωγών καταγράφεται προς την πΓΔΜ κατά 24,4% (σε 798,5 εκ.€ από 642 εκ.€), ενώ ακολουθούν το Γιβραλτάρ με μείωση εξαγωγών κατά -10,8% (σε 569,7 εκ.€ από 638,5 εκ.€), η Αλβανία με αύξηση 14,4% (σε 527,5εκ.€ από 461,1 εκ.€), η Σερβία με ενίσχυση κατά 6,6% (σε 269,5 εκ.€ από 252,9 εκ.€) και η Ρωσία με οριακή μείωση κατά -1,2% (σε 231,2 εκ.€ από 234,1 εκ.€).
Οι ελληνικές εξαγωγές προς την περιοχή της Μ. Ανατολής & Β. Αφρικής καταγράφουν σημαντική αύξηση κατά 25,5% (από 4.282,3 εκ.€ σε 5.373,9 εκ.€), Οι γενικότερες εξελίξεις στην πολιτική και οικονομική κατάσταση αρκετών εκ των χωρών της εν λόγω περιοχής το τελευταίο χρονικό διάστημα, έχουν οδηγήσει σε σημαντικές μεταβολές από το αντίστοιχο περσινό έτος, στην πλειοψηφία τους όμως, με θετικό πρόσημο για τα ελληνικά εξαγόμενα προϊόντα. Αξίζει βέβαια να σημειωθεί, ότι ένα μεγάλο μέρος των προϊόντων που κατευθύνονται στις περισσότερες από τις χώρες της εν λόγω περιοχής είναι πετρελαιοειδή. Συγκεκριμένα, από τις 9 χώρες που αποτελούν τους κυριότερους πελάτες ελληνικών προϊόντων στην περιοχή, οι οκτώ εμφανίζουν ανοδικές τάσεις των εξαγωγών, κάποιες εξ αυτών σε σημαντικά ποσοστά, ενώ μόνο προς το Ισραήλ (από τις 9 κυριότερες αγορές) καταγράφεται μείωση των ελληνικών αποστολών.
Πιο αναλυτικά, με κριτήριο την αξία των εξαγωγών κατά το διάστημα Ιανουάριος-Δεκέμβριος του 2018, πρώτος πελάτης ελληνικών προϊόντων για την περιοχή αναδεικνύεται ο Λίβανος με αξιοσημείωτη αύξηση (19,1%) των αποστολών (στα 1.489,4 εκ.€ από 1.250,3 εκ.€). Ακολουθεί η Αίγυπτος με μεγάλη αύξηση 53,7% (στα 1.161,4 εκ.€ από 755,5 εκ.€), η Σ. Αραβία με μικρότερη αύξηση 6,6% (στα 725,1 εκ.€ από 680,4 εκ.€). Στην 4η θέση της σχετικής λίστας ανέβηκε η Λιβύη, με μεγάλη αύξηση των εξαγωγών κατά 60,1% (στα 427,4 εκ.€ από 266,9 εκ.€), ενώ στην 5η θέση υποχώρησε το Ισραήλ με μείωση των εξαγωγών -9,6% (στα 400 εκ.€ από 442,4 εκ.€). Ακουλουθούν τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα με αύξηση 25,4% (στα 320,6 εκ.€ από 255,6 εκ.€) και η Τυνησία, με υπερδιπλασιασμό των εξαγωγών (από τα 146,5 εκ.€ στα 293,3 εκ.€).
Ο σχετικός κατάλογος κλείνει με δύο προορισμούς προς τους οποίους οι ελληνικές εξαγωγές καταγράφουν σημαντικές αυξήσεις. Συγκεκριμένα, προς την Αλγερία οι ελληνικές αποστολές αυξάνονται κατά 24% (από τα 138,8 εκ.€ στα 172,1 εκ.€), ενώ προς το Μαρόκο η αύξηση είναι της τάξης του 31,4% (από τα 99,6 εκ.€ στα 130,9 εκ.€).
Οι εξαγωγές προς τις Χώρες της Ασίας (πλην Μ.Ανατολής) κατά το διάστημα Ιανουάριος-Δεκέμβριος του 2018 εμφάνισαν μεγάλη ποσοστιαία αύξηση της τάξης του 27,5% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό έτος. Ανήλθαν στα 2.303,9 εκ.€ από 1.807,1 εκ.€. Για 7 χώρες με αξιοσημείωτη αξία εξαγωγών, καταγράφονται αρκετές μεταβολές σε σύγκριση με την εικόνα του περσινού αντίστοιχου διαστήματος.
Πιο αναλυτικά, με σειρά βάσει αξίας εξαγωγών, πρώτος πελάτης ελληνικών προϊόντων στην εξεταζόμενη περιοχή αναδεικνύεται για το 2018 η Κίνα με σχεδόν διπλασιασμό των εξαγωγών (από 473,8 εκ.€ σε 901,3 εκ.€), επίδοση που την ανέβασε 4 θέσεις (13η από 17η) στη λίστα των κυριότερων προορισμών ελληνικών προϊόντων.
Ακολουθεί η Σιγκαπούρη, οι εξαγωγές προς την οποία μειώθηκαν κατά -7,2% (από 457,4 εκ.€ σε 424,6 εκ.€). Στην 3η θέση είναι οι εξαγωγές προς την Ινδία, οι οποίες ενισχύθηκαν κατά 52,9% (από 97,3 εκ.€ σε 148,7 εκ.€) και ακολούθως εμφανίζεται η Γεωργία με αύξηση 5,6% (από 127,8 εκ.€ σε 135 εκ.€). Στην 5η θέση στην εν λόγω κατάταξη ανέρχεται η Ιαπωνία, οι εξαγωγές προς την οποία έφτασαν στα 121,1 εκ.€ από 94,3 εκ.€ το προηγούμενο έτος (αύξηση 28,4%), ενώ στην 6η θέση υποχωρεί η Ν. Κορέα, που σημειώνει μεγάλη μείωση των ελληνικών αποστολών κατά -41,4% (από 192,8 εκ.€ σε 113 εκ.€). Τέλος, οι εξαγωγές προς το Χονγκ Κονγκ ενισχύθηκαν κατά 21,7% (από 79,4 εκ.€ σε 96,7 εκ.€).
Η ενίσχυση κατά 17,6% των εξαγωγών προς τη Β. Αμερική (από 1.440,2 εκ.€ σε 1.693,5 εκ.€), οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στην άνοδο των αποστολών προς τον σημαντικότερο πελάτη ελληνικών προϊόντων στην εν λόγω περιοχή, τις ΗΠΑ, κατά ποσοστό 22,1% (από 1.123 εκ.€ σε 1.370,7 εκ.€). Οι εξαγωγές προς τον Καναδά ενισχύθηκαν κατά 6,6% (από 152,2 εκ.€ σε 162,2 εκ.€) ενώ προς το Μεξικό υποχώρησαν λίγο κατά -2,7% (από 165 εκ.€ σε 160,6 εκ.€).
Προκειμένου να ολοκληρωθεί ο χάρτης των προορισμών των ελληνικών εξαγωγών, παρατίθενται παρακάτω τα στοιχεία για τις αποστολές προς τις υπόλοιπες περιοχές, οι οποίες όμως συγκεντρώνουν πολύ μικρό μερίδιο των ελληνικών εξαγωγών.
Συγκεκριμένα, οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές προς τις Λοιπές Χώρες της Αμερικής, αυξάνονται σημαντικά ως ποσοστό κατά το 2018 (+73,1%) και ανήλθαν στα 356 εκ.€ από 205,6 εκ.€ το περσινό έτος. Η άνοδος αυτή οφείλεται στις μεγάλες αυξήσεις των αποστολών προς τη Βραζιλία (από 26,1 εκ.€ στα 110,6 εκ.€) και προς την Αργεντινή (από 5,8 εκ.€ στα 32,2 εκ.€), όπως επίσης, και προς τον βασικό πελάτη ελληνικών προϊόντων στην εν λόγω περιοχή, τον Παναμά, στα 134,9 εκ.€ φέτος, από 107,9 εκ.€ το 2017.
Οι εξαγωγές προς τις Χώρες της Αφρικής (πλην Βόρειας Αφρικής) κατά το διάστημα Ιανουάριος-Δεκέμβριος 2018 σημείωσαν αύξηση 10,1% σε σχέση με το περσινό έτος αν και παραμένουν χαμηλές σε αξία, αφού ανήλθαν στα 168,7 εκ.€ από 153,2 εκ.€. Ως προς τους κύριους πελάτες ελληνικών προϊόντων προς την εν λόγω περιοχή, αξίζουν να αναφερθούν: οι αυξήσεις των εξαγωγικών επιδόσεων προς Δημ. της Ν. Αφρικής (από 64,5 εκ.€ σε 77,5 εκ.€) και προς τη Νιγηρία (από 33,9 εκ.€ σε 39,4 εκ.€).
Οι, επίσης χαμηλές σε αξία, ελληνικές εξαγωγές προς την Ωκεανία, σημείωσαν αύξηση 5,8% (από 166,6 εκ.€ σε 176,3 εκ.€). Η αύξηση αυτή αφορά στις εξαγωγές και προς την Αυστραλία κατά 4,9% (από 151 εκ.€ σε 158,4 εκ.€) και προς τη Ν. Ζηλανδία κατά 14,9% (από 15,7 εκ.€ στα 18 εκ.€).
Οι εισαγωγές
Όσον αφορά στις εισαγωγές, παρατηρείται αύξηση (+9,4%) για το 2018, και η αξία τους διαμορφώθηκε σε 53.754,7 εκ.€ από 49.127,3 εκ.€.
Αυξημένες, κατά 8%, καταγράφονται οι εισαγωγές από την Ευρωπαϊκή Ένωση.Οι εισαγωγές από τις 18 χώρες της Ευρωζώνης εμφανίζουν αύξηση 7,8%, ενώ αυτές από τις χώρες μέλη της ΕΕ που δεν είναι ενταγμένες στη ζώνη του ευρώ αυξάνονται κατά 8,6%. Οι εισαγωγές από τις λοιπές χώρες της Ευρώπης (εκτός ΕΕ) εμφανίζουν μεγαλύτερη άνοδο της τάξης του 19,3%.
Από που εισάγουμε
Σημαντικές αυξήσεις των εισαγωγών παρατηρούνται από τη Μ. Ανατολή & Β. Αφρική (23,5%), με ορισμένες χώρες από την εν λόγω περιοχή να καταγράφουν πολύ μεγάλες ποσοστιαίες ανόδους εισαγωγών (για παράδειγμα από Λιβύη και Ιράκ, που κυρίως αφορούν πετρελαιοειδή).
Μικρές μειώσεις στις εισαγωγές καταγράφονται από τις χώρες της Β. Αμερικής (-6,7%) λόγω του περιορισμού εισαγωγών από τις ΗΠΑ. Μειωμένες είναι οι εισαγωγές από τις λοιπές (πλην Μ. Ανατολής) χώρες της Ασίας (-3,8%), όπου σημαντικό ρόλο παίζει η τεράστια συρρίκνωση της αξίας εισαγωγών από τη Νότια Κορέα, ενώ πολύ μεγάλη άνοδο παρουσιάζουν οι εισαγωγές από Κίνα, Καζακστάν (κυρίως πετρελαιοειδή) και Ιαπωνία. Ανοδικά κινούνται οι εισαγωγές από τις λοιπές χώρες της Αφρικής (πλην Β. Αφρικής) κατά 11,4% αν και εξακολουθούν να είναι πολύ χαμηλές σε συνολική αξία.
Τέλος, ενισχυμένες είναι οι εισαγωγές από τις Λοιπές Χώρες της Αμερικής (+12,2%) καθώς και αυτές από τις χώρες της Ωκεανίας (+46,5%).
Οι επιδόσεις κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων
Με βάση τα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το 2018 για τις εξαγωγές κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, η αύξηση των ελληνικών αποστολών προκύπτει από την ενίσχυσή τους για όλες τις μονοψήφιες κατηγορίες. Ιδιαίτερη σημασία έχουν οι αυξήσεις των εξαγωγών καυσίμων κατά 27,6% και βιομηχανικών προϊόντων κατά 12,9% αλλά κατά δεύτερο λόγο των αγροτικών προϊόντων κατά 6,4%.
Αναλυτικότερα, όσον αφορά στα αγροτικά προϊόντα, η άνοδος (+6,4%) των εξαγωγών, σε 5.914,3 εκ.€ από 5.558,8 εκ.€, οφείλεται τόσο στην ενίσχυση (+5,3%) των εξαγωγών της σημαντικότερης υποκατηγορίας «τρόφιμα και ζώα ζωντανά» (4.517,5 εκ.€ από 4.291,1 εκ.€), η οποία αφορά στο 13,7% των συνολικών ελληνικών εξαγωγών κατά το 2018, όσο και στη μεγάλη αύξηση των αποστολών της υποκατηγορίας «λάδια & λίπη ζωικής ή φυτικής προέλευσης», σε 685,3 εκ.€ από 561,3 εκ.€ (+22,1%) -δηλαδή κατά κύριο λόγο των εξαγωγών ελαιολάδου. Στασιμότητα στις αποστολές (+0,7%) εμφανίζει η υποκατηγορία «ποτά και καπνός» (711,5 εκ.€ από 706,5 εκ.€).
Οι εξαγωγές βιομηχανικών προϊόντων σημειώνουν άνοδο 12,9% με την αξία τους να ανέρχεται σε 13.725,4 εκ.€ το 2018, από 12.157,4 εκ.€ κατά το 2017, η οποία προκύπτει από την ενίσχυση και για τις τέσσερις υποκατηγορίες. Συγκεκριμένα, οι εξαγωγικές επιδόσεις της μεγαλύτερης υποκατηγορίας βιομηχανικών προϊόντων «βιομηχανικά είδη ταξινομημένα κατά πρώτη ύλη» παρουσιάζονται αυξημένες κατά 13,4% (σε 5.183,7 εκ.€ από 4.571,4 εκ.€).
Θετικό πρόσημο εμφανίζουν οι εξαγωγές στην υποκατηγορία «χημικά προϊόντα & συναφή (μ.α.κ.)» κατά 13,9% (σε 3.445,2 εκ.€ από 3.025,3 εκ.€), οι εξαγωγές της υποκατηγορίας «μηχανήματα & υλικό μεταφορών» κατά 13,2% (σε 2.864,1 εκ.€ από 2.531,2 εκ.€) και αυτές στην υποκατηγορία «διάφορα βιομηχανικά είδη» κατά 10% (σε 2.232,4 εκ.€ από 2.029,4 εκ.€).
Ως προς τις υπόλοιπες μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, ξεχωρίζει η αύξηση των εξαγωγών καυσίμων κατά 27,9% (σε 11.480,7 εκ.€ από 8.979,5 εκ.€), τα οποία κατά το 2018, καταλαμβάνουν μερίδιο 34,8% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών, από 31,5% το περσινό έτος. Οι εξαγωγές των πρώτων υλών εμφανίζουν αύξηση 6% και ανήλθαν σε 1.361,9 εκ.€ από 1.284,3 εκ.€. Τέλος, οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές της κατηγορίας «είδη και συναλλαγές μη ταξινομημένα κατά κατηγορίες» εμφανίζουν μικρή αύξηση 1,5% (σε 538,7 εκ.€ από 530,6 εκ.€).
Όσον αφορά στις εισαγωγές, η αύξηση κατά 9,4% (από 49.127,3 εκ.€ σε 53.759,4 εκ.€) κατά το 2018 σε σχέση με το 2017, οφείλεται κυρίως στην ενίσχυση (+31%) των εισαγωγών καυσίμων σε 15.999,2 εκ.€ από 12.216,2 εκ.€.
Οι εισαγωγές βιομηχανικών προϊόντων που αποτελούν και κατά το 2018 τη σημαντικότερη κατηγορία εισαγόμενων προϊόντων (55,6% του συνόλου των ελληνικών εισαγωγών), αυξήθηκαν κατά 3,1%, σε 29.914,9 εκ.€ από 29.018,6 εκ.€).
Πιο αναλυτικά στα βιομηχανικά προϊόντα, η κυριότερη υποκατηγορία «μηχανήματα & υλικό μεταφορών» παρουσιάζει μείωση των εισαγωγών κατά -5% (σε 10.407,9 εκ.€ από 10.955 εκ.€), ενώ ανοδικά κινούνται οι άλλες τρεις υποκατηγορίες. Συγκεκριμένα, οι εισαγωγές για «χημικά προϊόντα & συναφή (μ.α.κ.)» στα 7.780,8 εκ.€ από 7.257,8 εκ.€ (+7,2%), για «βιομηχανικά είδη ταξινομημένα κατά πρώτη ύλη» στα 6.240,8 εκ.€ από 5.721,5 εκ.€ (+9,1%) και για «διάφορα βιομηχανικά είδη» στα 5.485,5 εκ.€ από 5.084,1 εκ.€ (+7,9%).
Οι εισαγωγές αγροτικών προϊόντων ουσιαστικά παρέμειναν στάσιμες (+0,7%). Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι έμειναν σχεδόν αμετάβλητες οι εισαγωγές της μεγαλύτερης υποκατηγορίας αγροτικών προϊόντων «τρόφιμα & ζώα ζωντανά» (+0,9%), στα 5.561,1 εκ.€ από 5.509 εκ.€. Αυξημένες (+4,7%) καταγράφονται οι εισαγωγές της υποκατηγορίας «ποτά και καπνός» που έφτασαν στα 653,5 εκ.€ από 624,1 εκ.€, ενώ αντίθετα, οι εισαγωγές της υποκατηγορίας «λάδια και λίπη ζωικής ή φυτικής προέλευσης» περιορίστηκαν κατά -13,1% (σε 250,9 εκ.€ από 288,6 εκ.€).
Οι εισαγωγές πρώτων υλών αυξήθηκαν κατά 9,3%, στα 1.328,4 εκ.€ από 1.214,9 εκ.€. και τέλος, οι εισαγωγές της πολύ χαμηλής σε αξία κατηγορίας «είδη και συναλλαγές μη ταξινομημένα κατά κατηγορίες» καταγράφουν πολύ μεγάλη μείωση αφού ανήλθαν στα μόλις 46,7 εκ.€ από 256 εκ.€ το 2017.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr