Κανονικά το φετινό Black Friday 2018 πέφτει την Παρασκευή 23 Νοεμβρίου. Ωστόσο λόγω του ότι τα τελευταία δυο χρόνια που ο προωθητική αυτή πρακτική έχει εισαχθεί και στην Ελλάδα, σαρώνεται ο τζίρος των καταστημάτων προτάχθηκε η ανάγκη επέκτασή της για τη βέλτιστη απόδοσή της τακτικής αυτής μάρκετινγκ. Έτσι από το τριήμερο πέρυσι φέτος φτάσαμε στην εβδομάδα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με όσα αναφέρουν στο Reporter.gr στελέχη της λιανικής αγοράς πλέον στη Black Friday συγκεντρώνεται υπέρμετρα ο τζίρος των καταστημάτων υπονομεύοντας την κίνηση των Χριστουγέννων αλλά και των επόμενων δύσκολων μηνών Μάλιστα λόγω του οξύτατου ανταγωνισμού παρατηρείται και φαινόμενο κανιβαλισμού των τιμών, που ναι μεν βοηθά τον καταναλωτή αλλά υπονομεύει σε βάθος χρόνου τη βιωσιμότητα επιχειρήσεων.
Πολλά στελέχη της λιανικής αγοράς , μάλιστα, δεν κρύβουν τον προβληματισμό τους γιαυτό και διεθνώς εξετάζεται το πώς θα διαμορφωθεί μια καλύτερη ισορροπία, είτε με αναίρεση της διαδικασίας, είτε με άπλωμα των προσφορών σε όλο το έτος. Επίσης εκφράζουν τον προβληματισμό του, για το ότι κινήσεις πωλήσεων προϊόντων κάτω του κόστους στην ανάγκη απόσπασης μεριδίων, οδηγούν σε συρρίκνωση της ούτως ή άλλως οριακής κερδοφορίας κάποιων κλάδων.
Τι είναι η Black Friday;
Σημειώνεται ότι η Black Friday είναι ένας θεσμός που ξεκίνησε στις ΗΠΑ την ημέρα που ακολουθεί την Ημέρα των Ευχαριστιών, την τέταρτη Πέμπτη του Νοεμβρίου. Στις ΗΠΑ, η Black Friday είναι η μέρα κατά την οποία οι περισσότεροι καταναλωτές ξεχύνονται στα καταστήματα, ενώ απ’ το 2005 και μετά θεωρείται επιβεβαιωμένα η πιο πολυσύχναστη μέρα στην αγορά. Φυσικά, οι χιλιάδες κόσμου και οι τεράστιες εκπτώσεις στην Αμερική φέρνουν συχνά- πυκνά απολαυστικά ευτράπελα!
Οδηγίες προς τους καταναλωτές
Πάντως από τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Καταναλωτή συστήνεται στους καταναλωτές να διενεργούν έρευνες αγοράς για τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν κατά την περίοδο ώστε να διαμορφώσουν οι ίδιοι πραγματική εικόνα του μεγέθους των εκπτώσεων και προσφορών που θα εφαρμοστούν την Black Friday.
Οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι κατά την ημέρα πραγματοποίησης της δράσης, το όφελος για τους ίδιους από εφαρμογή εκπτώσεων/προσφορών θα πρέπει να προκύπτει σαφώς από τις αναγραφόμενες επί των πινακίδων των προϊόντων τιμών (τιμή πριν και τιμή μετά την πραγματοποίηση της δράσης).
Οι έμποροι θα πρέπει να εφαρμόζουν τις σχετικές διατάξεις της Κωδικοποίησης Κανόνων Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (Κανόνες ΔΙΕΠΠΥ) αναφορικά με τις «Πρακτικές πώλησης με μειωμένη τιμή ή παροχή πρόσθετου οφέλους προϊόντων και υπηρεσιών» (βλ. άρθρο 78). Η διαπίστωση παραβάσεων κυρώνεται βάσει των διατάξεων της παρ.9 άρθρο 78 των Κανόνων ΔΙΕΠΠΥ (για είδη μαζικής κατανάλωσης, όπως είδη διατροφής, ατομικής υγιεινής, οικιακής καθαριότητας) και του άρθρου 21 του ν. 4177.13 (για όλα τα άλλα καταναλωτικά αγαθά).
Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με την παρ.2 άρθρο 15 του ν.4177/2013, δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνόλου των ειδών που διαθέτει κάθε κατάστημα, εκτός αν έχουν εκδοθεί σχετικές αποφάσεις των οικείων Αντιπεριφερειαρχών σύμφωνα με την παράγραφο 3 του ίδιου άρθρου.
«Τυχόν εξωφρενικές προσφορές των ημερών πρέπει να αντιμετωπίζονται με σύνεση και προγραμματισμό. Οι καταναλωτές, πριν ψωνίσουν, πρέπει να κάνουν έρευνα αγοράς, ήδη πριν ξεκινήσει η «Black Friday», ώστε να μπορέσουν να συγκρίνουν τις τιμές στα είδη που έχουν επιλέξει και να είναι βέβαιοι ότι το όφελος από την προσφορά είναι πραγματικό. Η διαδικτυακή αναζήτηση μέσα από τις ιστοσελίδες των καταστημάτων είναι χρήσιμο εργαλείο και διευκολύνει τη σύγκριση και τον εντοπισμό της πραγματικής ευκαιρίας.
Υπενθυμίζουμε στους καταναλωτές ότι οι πλασματικές προσφορές συνιστούν παραπλανητική εμπορική πρακτική και απαγορεύονται. Παραπλανητική πρακτική συνιστά, επίσης, η αναγραφή και παρουσίαση υψηλών ποσοστών προσφοράς, τα οποία, ενώ παρουσιάζονται ως γενικά ή ότι αφορούν ευρείες κατηγορίες ειδών, στην πραγματικότητα, καλύπτουν ελάχιστα προϊόντα-«κράχτες».
Ειδικότερα, σύμφωνα με τον Κώδικα Δεοντολογίας για την Προστασία του Καταναλωτή κατά τις Προσφορές, τις Εκπτώσεις και τις Προωθητικές ενέργειες, πρέπει να αναγράφονται η αρχική και η μειωμένη τιμή των προϊόντων που πωλούνται σε προσφορά και, προαιρετικά, το ποσοστό της μείωσης. Κατά κανόνα, δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών, των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το πενήντα (50%) του συνόλου των ειδών που διαθέτει το κατάστημα.
Προσοχή σε εκείνα τα ηλεκτρονικά καταστήματα, καθώς και στα προφίλ που πωλούν προϊόντα στα social media, χωρίς να αναφέρουν πλήρη στοιχεία της επιχείρησης (πλήρης εταιρική επωνυμία, ταχυδρομική διεύθυνση, σταθερό τηλέφωνο, αριθμό καταχώρησης στο ΓΕΜΗ, ΑΦΜ, e- mail), είτε εδρεύουν στην Ελλάδα είτε σε άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε. Δεν είναι πάντοτε αξιόπιστα.
Συμβουλεύουμε, επίσης, τους καταναλωτές να κρατούν όλα τα αποδεικτικά στοιχεία των συναλλαγών τους για να μπορέσουν να ασκήσουν τα δικαιώματά τους έναντι του προμηθευτή, αν παρουσιαστεί οποιοδήποτε πρόβλημα. Διευκρινίζουμε ότι, και κατά την περίοδο των προσφορών, τα δικαιώματα των καταναλωτών εξακολουθούν να ισχύουν στο ακέραιο».
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr