Έτσι, σύμφωνα με τη μελέτη της εταιρίας IRI για την πορεία του οργανωμένου λιανεμπορίου φέτος το «καλάθι» των Κρητικών είναι το πιο πλούσιο σε σύγκριση με των άλλων Ελλήνων, έστω και ελαφρώς μειωμένο σε σχέση με πέρυσι, λόγω της τόνωσης που δίνει στο τοπικό εισόδημα ο τουρισμός και οι καλλιέργειες οπωροκηπευτικών και ελαίων.
Η Κρήτη, λοιπόν, σύμφωνα με την έρευνα της IRI, εμφάνισε την υψηλότερη κατανάλωση με 346 ευρώ και ο Νομός Θεσσαλονίκης τη χαμηλότερη με 270 ευρώ πέρυσι. Φέτος αναμένεται να μειωθεί οριακά στην περιοχή της Κρήτης στα 340 ευρώ και προβλέπεται αύξηση στην περιοχή της Θεσσαλονίκης στα 283 ευρώ. Πάντως το μέσο μηναίο καλάθι αναμένεται να μειωθεί φέτος κατά 5 ευρώ και να υποχωρήσει στα 312 ευρώ από 317 ευρώ πέρυσι. . Η περιοχή της Αττικής που αποτελεί το 50% της συνολικής αγοράς διατηρεί το καλάθι αγορών στα 317 ευρώ.
Πιέζονται οι συνταξιούχοι
Το ενδιαφέρον είναι ότι η συνολική συμπίεση των εισοδημάτων των συνταξιούχων φαίνεται και στην αγοραστική δύναμη. Έτσι οι καταναλωτές με ηλικία άνω των 55 ευρώ έχουν μειώσει τη δαπάνη τους κατά 10 ευρώ, που περιορίζεται στα 322 ευρώ. Οι γυναίκες φαίνεται ότι διατηρούν την ίδια αγοραστική δύναμη των308 ευρώ όπως και πέρυσι. Αντίθετα αύξηση κατά 9 ευρώ αναμένεται φέτος στο καλάθι των νέων οι οποίοι σκοπεύουν να ξοδέψουν 247 ευρώ τον μήνα.
Καλύτερο κλίμα
Πάντως σύμφωνα με την έρευνα, η αγορά δείχνει στοιχεία σταθεροποίησης, όπως και πέρυσι. Έτσι το 70% των καταναλωτών πιστεύει ότι δεν θα μειώσει φέτος περαιτέρω τα έξοδα του. Επίσης εκτιμάται ότι οι πωλήσεις του λιανεμπορίου θα αυξηθούν κατά 2,6% εφόσον βέβαια αυξηθεί τα ΑΕΠ κατά 1,3%, (που είναι και από τις πιο απαισιόδοξες προβλέψεις) και η ανεργία πέσει κατά 1%. Στην εξίσωση της αύξησης συμμετέχει ακόμη η ενίσχυση του δικτύου από τις αλυσίδες σουπερ μάρκετ που αναμένεται να ενισχυθεί κατά 1,7%.
Εκτιμάται δε ότι οι προσφορές και τη φετινή χρονιά θα κινηθούν υψηλότερα σε σχέση με πέρυσι (στο 23% από 21.5%), κάτι που αναπόφευκτα επηρεάζει την αξία του καλαθιού. Φέτος, τέλος, η έρευνα με βάσει τα εργαλεία της IRI (ερώτημα για τις προτιμήσεις των καταναλωτών) ανάδειξε στην πρώτη θέση των αλυσίδων τον όμιλο Σκλαβενίτη με ποσοστό 35%. Ακολουθεί η αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος με ποσοστό 30%. Στην κατηγορία των σουπερ μάρκετ, οι καταναλωτές εντάσσουν σε καλή θέση και την αλυσίδα Lidl η οποία όμως μετράται ως εκπτωτική αλυσίδα. Πάντως στη Βόρεια Ελλάδα τα ηνία κατέχει ο όμιλος Μασούτη.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr