Η άφιξη στην πρωτεύουσα έτυχε να συμπέσει με την έναρξη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Κατοχή. Επρόκειτο για μια φτωχή οικογένεια που δεν είχε καταφέρει να ορθοποδήσει, η οποία και θα δοκιμαστεί σκληρά και τελικά θα λυγίσει. Οι δύο γονείς λιμοκτονούν και πεθαίνουν αφήνοντας ορφανά τέσσερα παιδιά. Ρόλο προστάτη αναλαμβάνει ο μεγαλύτερος γιος ο 18χρονος Γιάννης ο οποίος ήταν και ο μόνος που εργάζονταν, από κοντά και ο μικρότερος αδελφός του, Σπύρος, ο οποίος θα εργαστεί σε μία σαπωνοποιία και ως φύλακας στον Ερυθρό Σταυρό.
Σκλαβενίτης και ΣΙΑ
Μετά την αποχώρηση του Άξονα, μαζί με τον Σπύρο έδειξαν αμέσως την έφεση τους στο εμπόριο. Αρχισαν να διαθέτουν μπαχαρικά, κεχρί και καναβούρι στην Κεντρική Αγορα με μεγάλη επιτυχία ενώ στο πλαίσιο των εμπρικών τους δραστηριοτήτων θα γνωριστούν και θα δημιουργήσουν μια ισχυρή φιλία με τον Μιλτιάδη Παπαδόπουλο, έναν Μικρασιάτη πρόσφυγα, στις αρχές της δεκαετίας του ΄50. Απο κοινού, αποφασίζουν να δημιουργήσουν στα Πετράλωνα την «Σκλαβενίτης & ΣΙΑ» όπου είχε αντικείμενο το χονδρεμπόριο τροφίμων.
Διορατικότητα και νέες τεχνολογίες
Είναι η εποχή που η Αθήνα αποκτά τα πρώτα εξαψήφια τηλέφωνα και η παρέα αποφασίζει να το εκμεταλλευθεί. Δημιουργούν το πρώτο... delivery, το ονόμασα «ΤΗΛ.ΕΞΥΠ.» (ΤΗΛεφωνική ΕΞΥΠηρέτηση) και εκτελούν παραγγελίες τροφίμων κατ'οίκον. Επί της ουσίας, η πρώτη εταιρεία delivery στην Ελλάδα είναι γεγονός! Η φήμη τους εκτοξεύεται σε χρόνο dt και σε συνδυασμό με τις πολύ χαμηλές τιμές που διατηρούσαν (επειδή γνώριζαν από πείνα και κακουχίες και "πονούσαν" το μέσο νοικοκυριό) ο τζίρος τους πηγαίνει από το καλό στο καλύτερο.
Το πρώτο σούπερ μάρκετ
Περί τα τέλη της δεκαετίας του '60, όταν ακόμα κυριαρχούσαν τα μπακάλικα, αντιλαμβάνονται την ανάγκη για φθηνές αγορές στις λαϊκές γειτονίες των δυτικών προαστίων. Επομένως, πριν από 49 χρόνια, στις 6 Φεβρουαρίου 1969 στο ισόγειο της ΤΗΛΕΞΥΠ, στο 80ο χμ. της Λεωφόρου Κηφισού ανοίγει το πρώτο σούπερ μάρκετ. Η επέκταση θα έρθει από τις άλλες λαϊκές γειτονίες του Πειραιά, στα Καμίνια και στο Μοσχάτο και στην συνέχεια σε όλη την Αττική. Η επιτυχία τους, τεράστια.
Η σκυτάλη στη νέα γενιά
Όταν μετά τον θάνατο των τριών δημιουργών (τελευταίος «έφυγε» ο Σπύρος, πατέρας των σημερινών μετόχων) ένας πολυεθνικός κολοσσός προσπάθησε να αγοράσει το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών με μια προσφορά ύψους 400 εκατ. ευρώ. Όμως τα παιδιά του Σπύρου (Μαρία, Γεράσιμος, Στέλιος, και Βίκυ), θέλοντας να τηρήσουν την υπόσχεση στον πατέρα τους πως ο Σκλαβενίτης θα είναι πάντοτε σε ελληνικά χέρια, βγήκαν μπροστά. Σε συνεργασία με τις οικογένειες Νίκου Μαμιδάκη και Ανδρέα Ποταμιάνου αγοράζουν τις μετοχές των ξαδέλφων τους και αργότερα και των κληρονόμων του Μιλτιάδη και λένε «όχι» στην πρόταση από το εξωτερικό. Η επιλογή τους και η ιστορία τους δικαίωσαν.
Επέκταση και στη Βιομηχανία
Πριν 15 χρόνια, αποφάσισαν να επεκταθούν και στον χώρο της βιομηχανίας επενδύοντας στη «Γλάρος» που παράγει για λογαριασμό της αλυσίδας, αλλά και για τρίτους, χαρτιά υγείας, κουζίνας και χαρτοπετσέτες. Όταν οι χαρτοβιομηχανίες έπεφταν σαν πύργος από τραπουλόχαρτα, η «Γλάρος» ουδέποτε κλωνίστηκε και παρέμεινε από τις πλέον κραταιές και αναπτυσσόμενες.
Η εξαγορά της MACRO
Ο Σκλαβενίτης το 2014 δεν έχασε την ευκαιρία και αγόρασε τα Macro, καθώς η γερμανική εταιρεία ήθελε να αποχωρήσει.
To αντίτιμο της εξαγοράς ανέρχεται στα 65 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για σημαντική νέα επένδυση της Σκλαβενίτης που σηματοδοτεί την είσοδό της στην αγορά της χονδρικής, ενώ παράλληλα επεκτείνει για πρώτη φορά τη δραστηριότητά της εκτός Αττικής.
Τα MAKRO μετονομάζονται στη συνέχεια σε The MART ώστε και επίσημα να δοθεί το στίγμα της νέας ιδιοκτησίας του ομίλου Σκλαβενίτη.
Τα καταστήματα Cash and Carry «The MART» διαθέτουν 12 σημεία πώλησης και έχουν ετήσιο τζίρο 300 εκατομμύρια ευρώ περίπου.
Η εξαγορά ολοκληρώθηκε στα τέλη του Ιανουαρίου του 2015, με την πλευρά Σκλαβενίτη να δίνει στους Γερμανούς περί τα 65 εκατομμύρια ευρώ, με τη χρηματοδοτική υποστήριξη της Eurobank. Επίσης μετά την εξαγορά η Grivalia, πρώην Eurobank Properties, πήρε εννιά ακίνητα της MAKRO με sale and lease back και αρχικό ετήσιο συνολικό μίσθωμα 5,7 εκατομμύρια ευρώ για 15 χρόνια.
Η συμφωνία με τον Βερόπουλο που δεν προχώρησε
Οι δύο οικογένειες Βερόπουλου και Σκλαβενίτη βρέθηκαν μια ανάσα από την τελική συμφωνία, ωστόσο το deal δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.
Η αλυσίδα Σκλαβενίτης η οποία είχε εξαγοράσει την Makro Cash & Carry μπαίνοντας στην αγορά του χονδρεμπορίου και στην συνέχεια το ποσοστό της Βερόπουλος στην κρητική Χαλκιαδάκης είχε ξεκινήσει συζητήσεις με τον Νίκο Βερόπουλο ώστε να αποκτήσει τα καταστήματα του ομώνυμου ομίλου στην Ελλάδα.
Ωστόσο η συμφωνία συνέπεσε χρονικά με τα capital controls και δεν προχώρησε.
Η εξαγορά της Μαρινόπουλος
Η τελευταία μεγάλη κίνηση ήταν η εξαγορά της «Μαρινόπουλος».Ο εκλειπών μαζί με τα αδέλφια του σήκωσαν όλο το βάρος των διαπραγματεύσεων που είχαν αίσιο τέλος κυρίως για τους εργαζόμενους της «Μαρινόπουλος» που εντάχθηκαν στην «οικογένεια» Σκλαβενίτη.
Μια... οικογενειακή επιχείρηση για όλους
Μέχρι και σήμερα η επιχείρηση ξεχωρίζει για τις... οικογενειακές σχέσεις με τους εργαζόμενους. Παρά την οικονομική ύφεση των τελευταίων έξι ετών η επιχείρηση δεν προχώρησε σε μείωση μισθών και μαζικές απολύσεις.
Ταυτόχρονα επέλεξε να μην ανοίγει τις Κυριακές, όπως κάνουν άλλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και σε γενικές γραμμές οι σχέσεις με τους εργαζόμενους είναι σε οικογενειακό επίπεδο. Δεν είναι τυχαίο ότι οι περισσότεροι εργαζόμενοι ταυτίζουν τον εργασιακό τους βίο με την οικογένεια, ενώ πολλά στελέχη αναδείχθηκαν μέσα από την εταιρία και ανέλαβαν θέσεις ευθύνης.
Σήμερα ο όμιλος Σκλαβανίτη αριθμεί 538 καταστήματα σε Ελλάδα και Κύπρο, είναι ο μεγαλύτερος εργοδότης στον ιδιωτικό τομέα καθώς απασχολεί περίπου 23.000 εργαζόμενους, και μία από τις 10 μεγαλύτερες εταιρείες από πλευράς κύκλου εργασιών σε όλη τη χώρα.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr