«Μόλις τελείωσε μία εορταστική περίοδος, η οποία όπως φαίνεται από τα διαθέσιμα στοιχεία της έρευνας του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών, χαρακτηρίστηκε για πρώτη φορά εδώ και χρόνια από ένα κλίμα κανονικότητας, ενώ αφήνει έστω και οριακά, θετικό πρόσημο τόσο σε αγοραστική κίνηση όσο και σε τζίρο. Ελπίζουμε η τάση αυτή να συνεχιστεί την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων, όπου κύριο χαρακτηριστικό θα είναι οι χαμηλές τιμές για τους καταναλωτές, απόρροια της συνολικής απορρόφησης της 1,5 μονάδας του πληθωρισμού από τις εμπορικές επιχειρήσεις» ανέφερε σε δήλωσή του ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης.
Είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με την έρευνα του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ για περισσότερα από ένα στα δυο εμπορικά καταστήματα την εορταστική περίοδο οι πωλήσεις είτε παρουσίασαν αύξηση ή παρέμειναν ίδιες με πέρσι με όσες μέτρησαν απώλειες να ανέρχονται στο 42% του συνόλου από 76% που ήταν το αντίστοιχο διάστημα του 2016. Σύμφωνα με τους εμπόρους η καλύτερη περίοδος των εορτών από άποψη αγοραστικής κίνησης ήταν η εβδομάδα πριν από τα Χριστούγεννα για τον 1 στους 2 ενώ για ένα σημαντικό ποσοστό της τάξης του 29%, η εβδομάδα μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς.
«Φυσικά, ούτε οι απώλειες τζίρου που βιώσαμε τα προηγούμενα χρόνια αντισταθμίζονται, ούτε φυσικά εξέλειψαν η υπερφορολόγηση, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές, η έλλειψη ρευστότητας και η οικονομική ανασφάλεια, παράγοντες οι οποίοι διαχρονικά έχουν πλήξει τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις στα χρόνια της κρίσης. Για να επουλωθούν αυτές οι πληγές, απαιτείται η σταθεροποίηση που παρατηρούμε να αποκτήσει διάρκεια και δυναμική όλο το 2018. Στόχος μας, λοιπόν, είναι να διατηρήσουμε το ψυχολογικό θετικό πρόσημο των εορτών και στις χειμερινές εκπτώσεις, ξεπερνώντας τον περυσινό τζίρο του πρώτου διμήνου των 5,5 δις ευρώ. Ωστόσο, φέτος κάτι διαφαίνεται να αλλάζει στη ψυχολογία της αγοράς, που μας επιτρέπει να προσδοκούμε σταδιακή αύξηση της κατανάλωσης, καλύτερους τζίρους και μία επιτέλους καλύτερη νέα χρονιά για το εμπόριο. Οφείλουμε, τέλος, να αναγνωρίσουμε ότι η όποια βελτίωση των μεγεθών στον κλάδο του εμπορίου οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στην υπομονή, την επιμονή και την ικανότητα των μικρομεσαίων εμπόρων, στους οποίους προσωπικά αποδίδω όλα τα εύσημα» προσέθεσε ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ.
Οδηγίες για τους καταναλωτές
Η ΕΣΕΕ στη σχετική εγκύκλιο επισημαίνει ότι κατά τη διενέργεια των εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης. Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, η επίδειξη του παρεχόμενου ποσοστού έκπτωσης επιβάλλεται, οπότε θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία, ενώ στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»).
Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό. Ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η μειωμένη τιμή, πρέπει να ανταποκρίνεται στην αλήθεια και να μην είναι ανακριβής. Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Κατά την διενέργεια των τακτικών εκπτώσεων, απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή από τους συναδέλφους, γιατί οι κυρώσεις είναι αυστηρές και δεν επιτρέπεται να επιβάλλονται λόγω λάθους.
Γενικά, στους παραβάτες των διατάξεων περί εκπτώσεων επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 0,5% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο των 5.000 €. Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα 5 ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.
Ειδικότερα, για την περίπτωση που οι εκπτώσεις είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό τους, ως προς την ακρίβεια των αναγραφόμενων τιμών ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση προϊόντων ή όταν ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσο με το 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από 10.000 €, ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης.
Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα 5 ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr