Την ίδια ώρα πάντως και για πρώτη φορά από την αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ καταγράφεται η εκτίμηση ότι οι τιμές των προϊόντων θα παραμείνουν αμετάβλητες , με το 22% των στελεχών των επιχειρήσεων να πιστεύει ότι θα παρουσιάσουν πτώση. Μάλιστα η εξέλιξη αυτή εκτιμάται ως αποτέλεσμα του ιδιαίτερα έντονου ανταγωνισμού που καταγράφεται το τελευταίο διάστημα, ως συνέπεια και των πρόσφατων εξαγορών και συγχωνεύσεων στον κλάδο του λιανεμπορίου τροφίμων και των αλυσίδων σούπερ μάρκετ.
Πιο συγκεκριμένα οκτώ στα δέκα στελέχη των επιχειρήσεων του λιανεμπορίου τροφίμων (λιανεμπόριο-αλυσίδες σουπερμάρκετ και προμηθευτές )βλέπουν μείωση στις πωλήσεις για το Β’ εξάμηνο 2017, παρά τις κινήσεις που έχουν κάνει οι επιχειρήσεις. Κύρια αιτία για τη συνέχιση της πτώσης αυτής της αγοράς είναι οι μακροοικονομικές εξελίξεις στη χώρα. Τα στελέχη εκτιμούν ότι η αβεβαιότητα του περιβάλλοντος επηρεάζει την ψυχολογία των καταναλωτών που σε συνδυασμό με την υψηλή φορολογία οδηγεί σε μείωση της ζήτησης. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα β΄ εξάμηνο του χρόνου είναι βεβαρυμμένο με φορολογικές υποχρεώσεις που στερούν ρευστότητα από την αγορά.
Επίσης, η συντριπτική πλειοψηφία των στελεχών σε ποσοστό 81% θεωρεί ότι το α’ εξάμηνο του 2017 η οικονομική κατάσταση στην οικονομία χειροτέρεψε, ενώ σε σχέση με τις πωλήσεις του κλάδου το 68% θεωρεί ότι την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2017 οι πωλήσεις θα είναι μειωμένες σε σχέση με την ίδια περίοδο το 2016.
Τα προβλήματα της αγοράς
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι απόψεις των στελεχών σε σχέση με βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες τους .Συγκεκριμένα, για πρώτη φορά καταγράφεται ως βασικό πρόβλημα η αβεβαιότητα περιβάλλοντος (κοινωνικού-οικονομικού) με ποσοστό 73%.
Ο υψηλός ΦΠΑ ο οποίος στις προηγούμενες μετρήσεις καταγραφόταν ως το κύριο πρόβλημα εξακολουθεί να έχει σημασία με ποσοστό 47%, αλλά με σημαντική πτώση έναντι 68% στην προηγούμενη έρευνας . Αντίθετα το πρόβλημα των μειωμένων πωλήσεων παρουσιάζει ένταση καθώς ανεβαίνει στη 2η θέση με αύξηση από 52% σε 59% από την προηγούμενη μέτρηση. Άλλα σημαντικά προβλήματα θεωρούνται οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες των πελατών τους, τα υψηλά κόστη λειτουργίας και η χαμηλή κερδοφορία. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 20% θεωρεί βασικό πρόβλημα τη μεγάλη γραφειοκρατία που αντιμετωπίζει (παρά τις όποιες βελτιώσεις που έγιναν τα τελευταία χρόνια). Τέλος τα προβλήματα που έχουν να κάνουν με τους ελέγχους κεφαλαίων και την ρευστότητα παρουσιάζουν έντονη πτώση από το 27% στο 16%.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr