Όπως τονίζει παρέχονται δυνατότητες σε επίπεδο κινήτρων και χρηματοδότησης στις ΗΠΑ, ειδικά σε όσους εγκαταστήσουν θυγατρικές τους εκεί. Ωστόσο πέρα από αυτήν την επιλογή για συγκροτημένη προώθηση προϊόντων με συνενώσεις προσπαθειών ειδικά στον αγροδιατροφικό τομέα μπορεί να τονώσει την εξωστρέφεια των επιχειρήσεων του κλάδου.
«Εάν μιλάμε για τρόφιμα ίσως το “Made in Greece” που θα αναγράφεται στην ετικέτα του προϊόντος να είναι στοιχείο που θα πρέπει να χρησιμοποιήσει η Ελληνική Εταιρία για να «χτίσει» τις προωθητικές της ενέργειες. Έτσι, μέσω της εντοπιότητας, θα θεωρηθεί προστιθέμενη αξία ως προϊόν της Μεσογειακής Διατροφής» τονίζει, σημειώνοντας ότι το Επιμελητήριο από το 2010 έχει ξεκινήσει μία σειρά από δράσεις και ενέργειες που έχουν ως στόχο αφενός την ενημέρωση για τις σύγχρονες απαιτήσεις σε προϊόντα και υπηρεσίες στην αγορά των ΗΠΑ αλλά και τις απαιτήσεις και τις δυνατότητες που παρουσιάζει αυτή η αγορά για τα Ελληνικά προϊόντα και υπηρεσίες. Επιπλέον, προγραμματίζει δράσεις που στοχεύουν την στοχευμένη και αποτελεσματική παρουσία των Ελληνικών εταιριών στις ΗΠΑ.
Επιπλέον επισημαίνει ότι οι προοπτικές της ελληνικής οικονομίας είναι λαμπρές φτάνει να κλείσει η διαπραγμάτευση και να προωθηθούν δομικές μεταρρυθμίσεις. «Η διαπραγμάτευση, αυτή έχει ήδη καθυστερήσει υπερβολικά και ειλικρινά ελπίζουμε ότι αυτό συμβαίνει για πραγματικά ουσιαστικούς και εθνικούς λόγους και όχι για την επίτευξη πολιτικών εντυπώσεων και επικοινωνίας» σημειώνει ο κ. Σπυρτούνιας.
- Το Ελληνοαμερικανικό Επιμελητήριο εδώ και χρόνια αποτελεί ένα δυναμικό παράγοντα στην οικονομική ζωή της χώρας. Στο φόντο των εξελίξεων με τη διαπραγμάτευση ποια είναι η θέση σας για τη ρότα που πρέπει να τραβήξει η Ελληνική Οικονομία την επόμενη μέρα;
H Ελληνική οικονομία για να μπορεί να αναπτυχθεί και να παράγει πλούτο και θέσεις εργασίας, πρέπει να εφαρμόσει πρώτα τις απαραίτητες εκείνες μεταρρυθμίσεις, έτσι ώστε να γίνει παραγωγική και ανταγωνιστική. Σήμερα, σε ένα παγκόσμια συνδεδεμένο οικονομικά σύστημα, όλες οι χώρες προσπαθούν να δημιουργήσουν το κατάλληλο πλαίσιο για να προάγουν την επιχειρηματικότητα, την εξωστρέφεια και να προσελκύσουν επενδύσεις. Η οικονομία της χώρα μας θα πρέπει να αποκτήσει ξεκάθαρα και το ταχύτερο δυνατόν μία παραγωγική, ανταγωνιστική και εξωστρεφή ταυτότητα για να μπορεί να σταθεί με επιτυχία στις σημερινές παγκόσμιες συνθήκες. Διαθέτουμε ισχυρά πλεονεκτήματα σε αρκετούς τομείς αλλά χρειαζόμαστε μία σταθερή στρατηγική που να στοχεύει στην αύξηση και βελτίωση των ήδη προσφερόμενων προϊόντων και υπηρεσιών αλλά και την δημιουργία νέων και ανταγωνιστικών. Χωρίς αυτό τον προσανατολισμό θα συνεχίσουμε να υστερούμε, ως χώρα έναντι των ανταγωνιστών μας, από τη στιγμή, μάλιστα, που εκείνες προσπαθούν ολοένα και περισσότερο να επιτύχουν όλα τα παραπάνω. Η χώρα μας λόγω αντιλήψεων, νοοτροπιών και κυρίως μικροσυμφερόντων δεν έχει προχωρήσει γρήγορα στις δομικές εκείνες αλλαγές που θα της επιτρέψουν να δημιουργήσει το πλαίσιο που θα επιφέρει λογοδοσία, αξιοπιστία, αξιοκρατία και εμπιστοσύνη. Μιλώντας για τη διαπραγμάτευση, αυτή έχει ήδη καθυστερήσει υπερβολικά και ειλικρινά ελπίζουμε ότι αυτό συμβαίνει για πραγματικά ουσιαστικούς και εθνικούς λόγους και όχι για την επίτευξη πολιτικών εντυπώσεων και επικοινωνίας. Διότι σε αυτή την περίπτωση θα είναι πραγματικά κρίμα για την επιβίωση επιχειρήσεων, επαγγελματιών, για τους ανέργους και για τις προοπτικές των νέων ανθρώπων που ψάχνουν απεγνωσμένα να φύγουν από την χώρα. Τα προβλήματα της χώρας μας είναι δεδομένα και με αυτά θα πρέπει να επιλύσουμε την άσκηση της διαπραγμάτευσης. Αυτή τη στιγμή η Ευρώπη, μέσω κυρίως της ΕΚΤ, έχει –με σημαντική καθυστέρηση σίγουρα- αποφασίσει να προωθήσει μία περισσότερη χαλαρή και συνάμα αναπτυξιακή πολιτική με το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης. Η χώρα μας δε συμμετέχει στο συγκεκριμένο πρόγραμμα το οποίο έχει στόχο την ενίσχυση της ρευστότητας που απαιτείται στην πραγματική οικονομία. Επιθυμούμε, λοιπόν, να ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις το ταχύτερο δυνατόν με τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα για την χώρα μας διότι η πραγματική οικονομία έχει φτάσει στα όρια της.
- Όλοι επισημαίνουν την ανάγκη της εξωστρέφειας. Εσείς ως Επιμελητήριο αναπτύσσετε δραστηριότητα σε αυτήν την κατεύθυνση;
Όπως ανέφερα παραπάνω η οικονομία πρέπει να αποκτήσει μία εξωστρεφή ταυτότητα. Μέχρι και την κρίση είχαμε αναπτύξει μία καθαρά εσωστρεφή οικονομία η οποία παρήγαγε ελλείμματα και χρέη. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που η χώρα μας δεν μπόρεσε να μειώσει το βάρος της κρίσης στα χρόνια που ακολούθησαν. Οι Ελληνικές επιχειρήσεις ως επί το πλείστον, θα έπρεπε από την μία να παράγουν ανταγωνιστικά προϊόντα και από την άλλη να διεκδικήσουν την είσοδό τους σε νέες αγορές. Αυτό δεν είναι εύκολο και ειδικά όταν μιλάμε για μεγάλες και απαιτητικές αγορές, όπως είναι η Αμερικανική. Απαιτεί έρευνα, σχέδιο, στρατηγική και κυρίως επιμονή. Το Επιμελητήριο μας από το 2010 έχει ξεκινήσει μία σειρά από δράσεις και ενέργειες που έχουν ως στόχο αφενός την ενημέρωση για τις σύγχρονες απαιτήσεις σε προϊόντα και υπηρεσίες στην αγορά των ΗΠΑ αλλά και τις απαιτήσεις και τις δυνατότητες που παρουσιάζει αυτή η αγορά για τα Ελληνικά προϊόντα και υπηρεσίες. Επιπλέον, προγραμματίζουμε δράσεις που στοχεύουν την στοχευμένη και αποτελεσματική παρουσία των Ελληνικών εταιριών στις ΗΠΑ. Όλα αυτά και άλλα πολλά αποτελούν μέρος της πρωτοβουλίας ‘TRADE USA’ που έχει δημιουργήσει το Επιμελητήριο μας. Ουσιαστικά αποτελεί ένα μηχανισμό που μπορεί να λειτουργήσει ως ένας εξειδικευμένος σύμβουλος εξωστρέφειας (country export expert) για την Αμερικανική αγορά.
Ήδη έχουμε διοργανώσει:
- 12 σεμινάρια εξωστρέφειας σε πολλές μεγάλες πόλεις σε όλη την χώρα.
- 1 επιχειρηματική αποστολή
- 1 εθνικό περίπτερο στην διεθνή έκθεση αμυντικών συστημάτων στις ΗΠΑ
- 1 μελέτη για την επιτραπέζια ελιά στην αγορά των ΗΠΑ
Και ετοιμάζουμε για το 2015:
- 2 επιχειρηματικές αποστολές
- 3 σεμινάρια σε διάφορες πόλεις στην Ελλάδα
- 1 εθνικό περίπτερο
- 10 μελέτες για εξαγώγιμα Ελληνικά προϊόντα στην αγορά των ΗΠΑ
Το TRADE USA, ως μηχανισμός του Επιμελητηρίου, έχει σκοπό να αναπτύξει και να εφαρμόσει δράσεις μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ που προάγουν το διμερές εμπόριο και τις επενδύσεις.
- Σε λίγο καιρό θα διοργανώσετε την 2015 TradeUSA-SpecialtyFoodMission. Ποιος είναι ο στόχος αυτής της κίνησης;
Στο πλαίσιο δράσεων του TRADE USA είναι και οι στοχευμένες επιχειρηματικές αποστολές σε κλάδους που θεωρούμε ότι υπάρχουν σημαντικές δυνατότητες αποτελεσματικής παρουσίας στις ΗΠΑ. Η 2015 TradeUSA Specialty Food Mission σχεδιάζεται να πραγματοποιηθεί στις 26 Ιουνίου με 1 Ιουλίου 2015 στη Νέα Υόρκη με αφορμή την διοργάνωση της ετήσιας έκθεσης 2015 Summer Fancy Food.
Στόχος του Επιμελητηρίου είναι να βοηθήσει τις Ελληνικές Επιχειρήσεις στην εισαγωγή ή/και επέκτασή τους στην αγορά των ΗΠΑ αξιοποιώντας το δίκτυο επαφών του. Στα πλαίσια της επιχειρηματικής αποστολής προγραμματίζονται Β2Β επιχειρηματικές συναντήσεις, εκδηλώσεις γευσιγνωσίας και ευρύτερης προβολής των Ελληνικών προϊόντων σε εξειδικευμένα ΜΜΕ των ΗΠΑ.
- Ποιο είναι το προφίλ ης έκθεσης;
H Fancy Food Show είναι μια μία από τις σημαντικότερες παγκόσμια διεθνείς εκθέσεις για τρόφιμα, ποτά & γλυκά που λαμβάνει χώρα 2 φορές το χρόνο. Η μία και μεγαλύτερη διεξάγεται στην Νέα Υόρκη αρχές του καλοκαιριού και η άλλη στις αρχές κάθε χρονιάς στο Σαν Φρανσίσκο. Η διοργάνωση, με περισσότερους από 20,000 επισκέπτες & περίπου 2,400 εκθέτες από 80 χώρες του κόσμου είναι μια καλή ευκαιρία για τις εταιρείες & τα στελέχη του χώρου να προσεγγίσουν τις μεγάλες αγορές τροφίμων, να συζητήσουν νέες συνεργασίες & να ανανεώσουν τις ήδη υπάρχουσες καθώς επίσης να ενημερωθούν για όλες τις τρέχουσες & μελλοντικές τάσεις του κλάδου, ενώ ο αριθμός των προϊόντων που προωθούνται ξεπερνά τις 180,000.
- Προσφέρει πλεονεκτήματα η αμερικανική αγορά για την ελληνική μεταποίηση και τον αγροδιατροφικό τομέα;
Η μεταποιητική Ελληνική βιομηχανία έχει σημαντικά περιθώρια περαιτέρω διείσδυσης στην Αμερικανική αγορά. Σε ορισμένους τομείς τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα είναι σημαντικά και η ήδη επιτυχημένη παρουσία προϊόντων του μεταποιητικού κλάδου στις ΗΠΑ μπορεί να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για αύξηση των εξαγωγών στις ΗΠΑ. Προϊόντα όπως επεξεργασίας μετάλλων, πετρελαιοειδή, χημικά, καπνού, τροφίμων και ποτών, επεξεργασμένων δομικών υλικών κ.α. ήδη εξάγονται στις ΗΠΑ και έχουν επιπλέον περιθώρια ανάπτυξης. Όσο αφορά τον αγροδιατροφικό τομέα, αυτός παρουσιάζει τεράστιες δυνατότητες αλλά απαιτούνται κάποιες διαρθρωτικές κινήσεις. Λόγω του κατακερματισμού της αγροτικής παραγωγής απαιτούνται συνεργατικοί μηχανισμοί (όχι με τις παλιές και επιζήμιες νοοτροπίες των συνεταιρισμών) οι οποίοι και μεγαλύτερες παραγγελίες θα μπορούν να υποστηρίξουν αλλά και θα μπορούν να επιμεριστούν τα σημαντικά κοστολόγια που απαιτούνται για την προώθηση και προβολή των προϊόντων τους. Σίγουρα, οι διαφορές που υπάρχουν μεταξύ ΕΕ και ΗΠΑ στα πρότυπα και τις δασμολογική κατηγοριοποίηση δημιουργούν εμπόδια τα οποία όμως υπερβαίνονται με τη συνένωση δυνάμεων σε αυτή τη φάση τουλάχιστον μέχρις ότου επιτευχθεί η TTIP δηλαδή η Διατλαντική Συμφωνία Εμπορίου και Επενδύσεων που θα εξαλείψει πολλά από αυτά τα προβλήματα.
- Υπάρχει παρουσία στις ΗΠΑ από ελληνικές εταιρίες, που όμως εγκαταστάθηκαν εκεί; Θεωρείται ότι αυτός είναι ο πιο πρόσφορος δρόμος για διείσδυση;
Υπάρχει παρουσία Ελληνικών Επιχειρήσεων στις ΗΠΑ όπως η ΦΑΓΕ, ο ΝΙΚΑΣ, ΤΙΤΑΝ η ALUMIL κ.α. Η ίδρυση μονάδας παραγωγής στην Αμερικανική Αγορά ως στρατηγική διείσδυσης είναι μία από τις επιλογές που έχουν οι Ελληνικές εταιρίες. Κάτι που θα πρέπει να λάβει υπόψη της μία Ελληνική εταιρία είναι οι δυνατότητες που παρέχονται με το να εγκαταστήσουν μία θυγατρική τους στις ΗΠΑ και να αξιοποιήσουν αφενός τα τεράστια οφέλη που παρέχονται σε επίπεδο κινήτρων και χρηματοδότησης στις ΗΠΑ και να προωθήσουν, αφετέρου, αποτελεσματικότερα τις υπηρεσίες και προϊόντα τους στην Αμερικανική Αγορά. Και δεν αποτελεί προϋπόθεση να είναι πολύ μεγάλη εταιρία για να εγκαταστήσει μία θυγατρική της εκεί. Μπορούν και μικρότερες να το κάνουν αρκεί να μελετήσουν καλά την αγορά και την δυνατότητα προώθησης των προϊόντων τους ή υπηρεσιών τους.
Ο βασικός άξονας κάθε στρατηγικής απόφασης είναι η εξαιρετικά πολύ καλή γνώση της αγοράς των ΗΠΑ. Αυτό συμπεριλαμβάνει έρευνα και ανάλυση της αγοράς, των καταναλωτών, του δικτύου και της νομοθεσίας έτσι ώστε να δημιουργηθεί εκείνο το στρατηγικό πλάνο που εξυπηρετεί κυρίως το RoI (Return on Investment) αυτής της στρατηγικής επιλογής. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες ανά βιομηχανικό τομέα που θα πρέπει να εξετάσει κάθε επιχείρηση. Για παράδειγμα, εάν μιλάμε για τρόφιμα ίσως το “Made in Greece” που θα αναγράφεται στην ετικέτα του προϊόντος να είναι στοιχείο που θα πρέπει να χρησιμοποιήσει η Ελληνική Εταιρία για να «χτίσει» τις προωθητικές της ενέργειες. Έτσι, μέσω της εντοπιότητας, θα θεωρηθεί προστιθέμενη αξία ως προϊόν της Μεσογειακής Διατροφής. Σε αντίθεση με τον Κατασκευαστικό Κλάδο όπου πιο εύκολα αποφασίζει μία επιχείρηση να επιλέξει την ίδρυση μονάδας παραγωγής στις ΗΠΑ διότι βασικό στοιχείο είναι το Ελληνικό «Know-How» και ίσως κάποιες πρώτες ύλες.
- Σε τι επίπεδο βρίσκονται οι διμερείς σχέσεις;
Πιστεύω ότι οι διμερείς σχέσεις σε επίσημο επίπεδο βρίσκονται σε αρκετό καλό σημείο χωρίς να σημαίνει ότι δεν υπάρχει περαιτέρω χώρος ανάπτυξης. Οι δύο χώρες είναι παραδοσιακά φίλες και σύμμαχοι χώρες. Ταυτόχρονα η παρουσία ισχυρού Ελληνικού ομογενειακού στοιχείου στις ΗΠΑ συμβάλει στην δυνατότητα ενδυνάμωσης των σχέσεων μας.
Εμπορικά οι σχέσεις των δύο χωρών μπορούν να αναπτυχθούν πολύ περισσότερο. Οι εξαγωγές στις ΗΠΑ το 2014 ανήλθαν στα $1.107δις και οι εξαγωγές στα $750 εκ. περίπου. Την περίοδο 2010-2014, οι μεν εξαγωγές παρουσίασαν μία άνοδο της τάξης του 7% και οι εισαγωγές μία κάμψη γύρω στο 20%. Κατά την άποψη μας οι εμπορικές διμερείς σχέσεις είναι σε χαμηλό επίπεδο με τεράστια περιθώρια ανάπτυξης μιας και οι μέχρι σήμερα αριθμοί αντιπροσωπεύουν σημαντικά χαμηλά ποσοστά στις εξαγωγές και των 2 χωρών. Για τις εξαγωγές προσφέρεται αρκετό έδαφος για Ελληνικά προϊόντα και ορισμένες υπηρεσίες. Αγροδιατροφικά προϊόντα (μεταποιημένα και μη), δομικά υλικά, χημικά προϊόντα κ.α. έχουν δυνατότητες μεγαλύτερης διείσδυσης στην Αμερικανική αγορά. Η εμπιστοσύνη είναι μία σημαντική παράμετρος της Αμερικανικής Αγοράς. Για να τη δημιουργήσεις απαιτεί επιμονή, συνέπεια και αποτελεσματικότητα. Εξάλλου όταν συζητάμε με τις Ελληνικές εταιρίες συζητάμε πάνω στην βάση μίας στρατηγικής και μακροχρόνιας διείσδυσης των προϊόντων τους στις ΗΠΑ και όχι πάνω σε ευκαιριακές καταστάσεις.
Στον επενδυτικό τομέα οι Αμερικανικές επενδύσεις στη χώρα μπορούν να αυξηθούν σημαντικά. Ήδη, μέσα στην περίοδο της κρίσης έγιναν σημαντικές συμφωνίες που αναδεικνύουν το μεγάλο ενδιαφέρον των Αμερικανικών επενδυτικών σχημάτων αλλά και εταιρών. Η συμφωνία με την HP για την χρήση του λιμανιού του Πειραιά ως κεντρικό διακομετακομιστκό κέντρο των προϊόντων της προς την Ευρώπη, η συμφωνία με την Philip Morris για την απόκτηση του 50% της παραγωγής καπνού την επόμενη πενταετία, η απόφαση της Microsoft να δημιουργήσει το κέντρο εξυπηρέτησης πελατών στην Ελλάδα, η δημιουργία του κέντρου καινοτομίας της Procter & Gamble στην Ελλάδα οι συμφωνίες σημαντικών Φαρμακευτικών εταιρών με Ελληνικές για παραγωγή φαρμάκων, η επέκταση της Starwood στα ξενοδοχειακά και άλλες ενέργειες που αναδεικνύουν το μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον που παρουσιάζει η Ελλάδα.
Το Επιμελητήριο μας προσπαθεί και σε συνεργασία με άλλους φορείς για την προσέλκυση Αμερικανικών επενδύσεων στην χώρα μας. Για παράδειγμα διοργανώνουμε κάθε χρόνο με το Χρηματιστήριο Αθηνών το Investment Forum στη Νέα Υόρκη και εφέτος θα πραγματοποιηθεί στις 10 με 11 Ιουνίου.
Με την δημιουργία του κατάλληλου πλαισίου μπορούμε σαν χώρα να διεκδικήσουμε βιώσιμες και υψηλής προστιθέμενης αξίας επενδύσεις γιατί διαθέτουμε σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα. Τέτοιες επενδύσεις δημιουργούν άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας, συνδράμουν στην δημιουργία οικοσυστημάτων, μεταφέρουν τεχνογνωσία, προβάλουν τη γεωπολιτική σταθερότητα και συμβάλουν στην αύξηση του ακαθάριστου εθνικού προϊόντος.
Σήμερα, η χώρα μας παρουσιάζει σημαντικές επενδυτικές ευκαιρίες στη κτηματομεσιτική αναπτυξιακή αγορά, σε τουριστικές εγκαταστάσεις, στην ενέργεια, στον αγροτικό τομέα και στη μεταποίηση και τέλος στην εκπαίδευση και πολιτισμό δύο τομείς που μπορούν να προσφέρουν σημαντικά οφέλη στην χώρα χωρίς να μειωθεί καθόλου η ταυτότητα και η σημασία τους.
Οι διμερείς σχέσεις μας αναμένεται να αναπτυχθούν παραπάνω και με την επιτυχή διεκπεραίωση των διαπραγματεύσεων για την Διατλαντική Συμφωνία Εμπορίου και Επενδύσεων. Η χώρα μας, λόγω της σημαντικής γεωγραφικής θέσης που έχει, μπορεί να αποτελέσει έναν από τους σημαντικούς διακομετακομιστικούς πυλώνες στην Ευρώπη με τεράστια οφέλη για την οικονομία μας. Επιπλέον οι εξαγωγές μας, λόγω της προσδοκώμενης μείωσης ή εξάλειψης δασμών και τελών καθώς και της σύγκλισης των standards και ειδικά σε ανταγωνιστικά προϊόντα, αναμένεται να αυξηθούν. Το πόσο εξαρτάται από την ενδελεχή προετοιμασία και προσπάθεια των επιχειρήσεων στις εξαγωγικές τους προσπάθειες.
- Ποιο είναι το βασικό πρόβλημα για την περαιτέρω ανάπτυξη των οικονομικών σχέσεων;
Το βασικά προβλήματα νομίζω ότι αναφέρθηκαν παραπάνω. Αν μιλάμε για εξωστρέφεια, τα προβλήματα επικεντρώνονται:
Α. στην έλλειψη στρατηγικού σχεδίου είτε σε κρατικό ή και σε ιδιωτικό επίπεδο εκτός ελάχιστων εξαιρέσεων στην προσπάθεια διείσδυσης των προϊόντων στην Αμερικανική αγορά. Απαιτούνται έρευνες αγοράς, καλό branding, κοστολόγηση και τιμολόγηση, εξειδικευμένες προωθητικές ενέργειες, καλές δημόσιες σχέσεις και άλλα απαραίτητα που εμείς στην Ελλάδα επιμένουμε να αγνοούμε ότι υπάρχουν επαγγελματίες για αυτές τις εργασίες και πιστεύουμε ότι τα ξέρουμε όλα.
Β. στη σαφή έλλειψη ρευστότητας, χρηματοδότησης αλλά και πιστοληπτικής δυνατότητας που θα βοηθήσει τις επιχειρήσεις στην επέκταση τους σε ξένες αγορές.
Γ. στην ελλιπή γνώση των νέων τεχνολογιών και την σημαντική συμβολή που μπορούν αυτές να προσφέρουν στη σημερινή εποχή στην επέκταση των επιχειρήσεων σε άλλες αγορές.
Δ. στον κατακερματισμό κυρίως στην αγροδιατροφική παραγωγή και μεταποίηση. Κάτι που θα πρέπει να κατανοήσουμε είναι ότι το Ελληνικό brand δημιουργείται με την ισχυρή και αποτελεσματική παρουσία σε μερικά βασικά προϊόντα. Για παράδειγμα η ΦΑΓΕ δημιούργησε το brand του Greek Yogurt στις ΗΠΑ. Σήμερα μπορούν και άλλες εταιρίες εκμεταλλευόμενες αυτό να εισάγουν ή παράγουν Greek Yogurt στις ΗΠΑ. Πιστεύω λοιπόν ότι σε μία αρχική φάση θα πρέπει να υποστηριχθούν εταιρίες με σημαντική παραγωγή και ποιότητα οι οποίες θα καθιερώσουν τα αντίστοιχα Ελληνικά brands και θα ανοίξουν το δρόμο και για τα υπόλοιπα ομοειδή προϊόντα.
Αναφορικά με την προσέλκυση βιώσιμων και σημαντικών επενδύσεων στην Ελλάδα τα κυριότερα προβλήματα μας είναι η έλλειψη ενός φιλικού και σταθερού περιβάλλοντος που θα προσελκύσει ξένους επενδυτές και επιχειρήσεις στη χώρα μας. Φορολογικό, δικονομικές καθυστερήσεις, δαιδαλώδες πλαίσιο αδειοδοτήσεων, έλλειψη διαφανούς πλαισίου διαδικασιών κ.α. συνθέτουν ένα μη ανταγωνιστικό πλαίσιο. Και είναι πραγματικά κρίμα τη στιγμή που έχουμε άλλα σημαντικά πλεονεκτήματα όπως καλό και μορφωμένο εργατικό δυναμικό, καλές υποδομές, εξαίσια γεωγραφική τοποθεσία και τόσα άλλα. Αν προσθέσουμε την επιρροή που ασκεί ο πλούσιος πολιτισμός και ιστορία μας, πραγματικά είναι να απορεί κανείς που η χώρα μας είναι σε αυτή τη δυσμενή κατάσταση. Εν κατακλείδι, το σημαντικότερο πρόβλημα είμαστε εμείς οι Έλληνες με τη νοοτροπία και τις αντιλήψεις μας καθώς και την αδυναμία μας να πάρουμε εκείνες τις αποφάσεις που θα φέρουν πρόοδο και ευημερία σε εμάς και τη χώρα μας.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr