Έτσι είναι ο Κ. Μαχαίρας ξέρει πότε να βαρέσει γροθιά στο κόκκαλο και πότε πρέπει να κρατήσει κρυμμένους άσους στο μανίκι. Όπως ακριβώς έκανε και πριν από μερικές ημέρες, όταν ανέφερε ότι ο στόχος της ΑΒ Βασιλόπουλος είναι ο διπλασιασμός του δικτύου σε 480 καταστήματα πυροδοτώντας νέο γύρο σεναρίων για επικείμενη εξαγορά ανταγωνιστή. Άνθρωπος με μακρά εμπειρία στο λιανεμπόριο, ο Κωνσταντίνος Μαχαίρας είναι γενικός Διευθυντής της ΑΒ από τον Οκτώβριο του 1997, ενώ το Μάιο του 2006 κατέλαβε τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου. Ξεκίνησε την επαγγελματική του σταδιοδρομία στο λιανικό εμπόριο στις ΗΠΑ, ως Διευθυντής προμηθειών στην εταιρία Quality Super Market. Υπήρξε δυναμικό στέλεχος για πάνω από 14 χρόνια στην Μars Inc., από το 1982 στην Ολλανδία (Marketing & Sales), καθώς επίσης και Γενικός Διευθυντής σε Ελλάδα και Ιταλία. Έχει επίσης υπηρετήσει ως Γενικός Διευθυντής στην Chipita International (1996-97). Οι σπουδές του εστιάζονται στη Διοίκηση Επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς ενώ έχει αποκτήσει και ΜΒΑ από το Πανεπιστήμιο Roosevelt του Chicago στις ΗΠΑ (Διοίκηση Επιχειρήσεων & Μάρκετινγκ).
Αν και με διευρυμένα επαγγελματικά καθήκοντα σήμερα- την θέση του στην Ελλάδα έχει αναλάβει ο Γιάννης Κυρίτσης- ο Κωνσταντίνος Μαχαίρας συνεχίζει να αντιμετωπίζει την ελληνική θυγατρική ως δικό του παιδί. Ακολουθώντας τα μαθήματά του ιδρυτή της αλυσίδας του Γεράσιμου Βασιλόπουλου, καθώς δίπλα του μαθήτευσε κατάφερε με αφετηρία το μικρό κατάστημα της οδού Σταδίου, που άρχισε να λειτουργεί το 1950 να δημιουργήσει τις βάσεις της μεγάλης αλυσίδας των καταστημάτων που γνωρίζουμε σήμερα. Η "Άλφα - Βήτα Βασιλόπουλος Α.Ε." ιδρύθηκε το 1969 με το σλόγκαν και του πουλιού το γάλα που παραμένει διαχρονικό και χαρακτηριστικό της φιλοσοφίας του τότε βασικού της μετόχου (στην εταιρία συμμετείχε και ο αδελφός του Γεράσιμου Βασιλόπουλου).
Το 1970 ξεκίνησε την λειτουργία του το πρώτο μεγάλο κατάστημα της εταιρίας στον Φάρο του Ψυχικού - το πιο πρωτοποριακό κατάστημα της εποχής του σε ολόκληρα τα Βαλκάνια. Μετά από 20 χρόνια συνεχούς ανάπτυξης, η "Άλφα - Βήτα Βασιλόπουλος Α.Ε." εισήχθη στο ΧΑΑ (1990) και τον ίδιο χρόνο λειτούργησε το ΑΒ Mega στο Ελληνικό - βραβεύτηκε τον επόμενο χρόνο (1991) από τον Διεθνή Οργανισμό Λιανεμπορίου ως το καλύτερο και πιο ολοκληρωμένο σούπερ μάρκετ της Ευρώπης.
Το 1992, ο Γεράσιμος Βασιλόπουλος σε ηλικία 75 ετών (γεννήθηκε το 1917 και πέθανε στις 21 Μαΐου 2006), βλέποντας καθαρά το μέλλον και θέλοντας να εξασφαλίσει την συνέχεια και την ανάπτυξη της εταιρίας, μεταβίβασε την πλειοψηφία των μετοχών της εταιρίας του στον Βελγικό πολυεθνικό όμιλο Delhaize-Le Lion, και λίγα χρόνια αργότερα, το 1995, αποσύρθηκε από την θέση του Προέδρου του ΔΣ όχι βέβαια για να "παροπλιστεί" αλλά για να προσφέρει στο κοινωνικό σύνολο: Τον ίδιο χρόνο (μεταξύ άλλων δραστηριοτήτων του), αξιοποιώντας τον χρόνο και την δύναμη, που είχε αποκτήσει με το σπαθί του στο εμπόριο των τροφίμων, ίδρυσε μαζί με άλλους Έλληνες, το μη κερδοσκοπικό ίδρυμα "Τράπεζα Τροφίμων" με αποκλειστικό σκοπό την καταπολέμηση της πείνας - ήδη η "Τράπεζα Τροφίμων" προσφέρει έκτοτε τροφή σε χιλιάδες άπορους με τρόφιμα.
Από το 1997, τα ηνία της μεγάλης αλυσίδας λιανεμπορίου ανέλαβε, με την ιδιότητα του Διευθύνοντος Συμβούλου, ο Κωνσταντίνος Μαχαίρας, ο οποίος επιφορτίστηκε το βαρύ έργο της συνέχισης μιας βαριάς παράδοσης που χαρακτηρίζεται από επιτυχίες, κοινωνικό έργο και συνεχή επέκταση.
Ανάπτυξη μέσω δικτύου αλλά και ελληνικών προϊόντων
Βάσει των πωλήσεών της, υπολογίζεται ότι συμμετέχει στο ΑΕΠ της χώρας κατά 0,756%. Η αναπτυξιακή πορεία της ΑΒ Βασιλόπουλος, που το 2012 επικεντρώθηκε στη βελτίωση και επέκταση του δικτύου των καταστημάτων της, αλλά και των πληροφοριακών συστημάτων υποδομής επιβεβαιώνεται, σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Μαχαίρα, με την άνοδο του μεριδίου της στην αγορά, που πλέον βρίσκεται στο 21%.
Την ίδια στιγμή "βαθιά το χέρι στην τσέπη" προτίθεται να βάλει και φέτος η ΑΒ Βασιλόπουλος. Η δεύτερη μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ που ανήκει στον βελγικό λιανεμπορικό όμιλο της Delhaize σκοπεύει να επενδύσει για άλλη μια χρονιά περίπου 100 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη του δικτύου των καταστημάτων της σε περιοχές που ακόμη υπολείπεται έναντι του ανταγωνισμού όπως η Βόρεια Ελλάδα, ενώ ένα μέρος θα χρησιμοποιηθεί για τη μείωση των τιμών της. Η περαιτέρω επέκταση του δικτύου της εταιρείας με νέα καταστήματα αλλά και η σταδιακή ανάπτυξη του νέου concept των convenience Shop & Go, εκτιμάται ότι θα της προσδώσει νέο τζίρο, ικανό να περιορίσει τις όποιες απώλειες καταγράφουν άλλα σημεία πώλησης του δικτύου λόγω των επιπτώσεων της κρίσης και στο λιανεμπόριο τροφίμων.
Έμφαση, επίσης, θα δοθεί και στην προβολή των ελληνικών προϊόντων, που φιλοξενεί στα ράφια της μέσα από τις συνεργασίες που έχει συνάψει με Έλληνες παραγωγούς, ενώ σκοπεύει να ενισχύσει το εξαγωγικό "καλάθι" των ελληνικών προϊόντων που διοχετεύει στις υπόλοιπες εταιρείες του ομίλου σε Ευρώπη, Αμερική και Ασία. Η επιθετική πολιτική της εταιρείας, εντάσσεται στο ευρύτερο επιχειρηματικό πλάνο που έχει καταρτίσει για την ελληνική αγορά, το
οποίο προβλέπει σε βάθος χρόνου τζίρο 3 δισ. ευρώ από 1,6 δισ. ευρώ στο τέλος του 2011, δίκτυο 450 - 500 καταστημάτων από περίπου 270 αυτή τη στιγμή και 23.000 υπαλλήλους από περίπου 11.000 σήμερα.
Νοτιοανατολική Ευρώπη αλλά και... Ινδονησία
Μετά την αποχώρηση του ομίλου Delhaize από την αγορά της Αλβανίας, αναπτύχθηκαν σενάρια που ήθελαν τους Βέλγους να επανεξετάζουν την στρατηγική τους στη ΝΑ Ευρώπη και να μειώνουν το επενδυτικό τους πρόγραμμα. Σενάρια που, όμως, φρέναρε με τα γρήγορα αντανακλαστικά του ο Κ. Μαχαίρας τονίζοντας καταρχήν ότι "Αλβανία και Ελλάδα είναι αγορές που λειτουργούσαν ανεξάρτητα η μία από την άλλη και ότι η αποχώρηση από την γείτονα χώρα δεν θα έχει καμία επίδραση στην ελληνική εταιρία.
Ο Ομιλος Delhaize έκρινε ότι θέλει να εστιάσει στις 4 αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, οι οποίες είναι η Ελλάδα, η Σερβία, η Ρουμανία και η Βουλγαρία. Η Αλβανία αποτελούσε μία μικρή αγορά με τζίρο περίπου 20 εκατ. ευρώ, όσο δηλαδή ένα κατάστημα της ΑΒ Βασιλόπουλος. Ο Όμιλος θεωρεί την ΝΑ Ευρώπη, το κομμάτι εκείνο που θα απορροφήσει το μεγαλύτερο μέρος των επενδύσεων, που προγραμματίζονται από το Group".
Εν τω μεταξύ από αυτό το μήνα ο Κωνσταντίνος Μαχαίρας προσέθεσε στις περιοχές ευθύνης του και την αγορά της Ινδονησίας. Η εξέλιξη αυτή προέκυψε μετά τη συνταξιοδότηση του Michael Waller, Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου Super Indo και Εκτελεστικού Αντιπροέδρου και Γενικού Γραμματέα του Ομίλου Delhaize. Έτσι, σύμφωνα με το νέο οργανόγραμμα, οι Elliot Dickson, Πρόεδρος και Διευθυντής της Super Indo, Wim Maris, Αντιπρόεδρος Αγορών, Marketing & Digital Στρατηγικής, Wirawan Winarto, Αντιπρόεδρος Λειτουργίας και Ward Malmquist, Διευθυντής Εφοδιαστικής Αλυσίδας, θα απευθύνονται στον Κώστα Μαχαίρα. Σχολιάζοντας την εξέλιξη αυτή, ο Michael Waller ανέφερε ότι ο Κώστας Μαχαίρας "είναι ένας από τους πιο ταλαντούχους ανθρώπους στον Όμιλο και οι αναμφισβήτητες ηγετικές του ικανότητες θα συνεισφέρουν στην περαιτέρω ανάπτυξη της Super Ιndo".
Δέσποινα Καραγιαννοπούλου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr