Αναλυτικότερα, παράγοντας της αγοράς τονίζει, ότι ήταν θέμα χρόνου να καθιερωθεί η συγκεκριμένη εμπορική πολιτική με τις παράλληλες εισαγωγές από τις λιανεμπορικές αλυσίδες κυρίως μεσαίου και μικρού μεγέθους για δύο βασικούς λόγους.
Εισαγωγές σε απορρρυπαντικά, καλλυντικά και αναψυκτικά
Ο πρώτος λόγος έχει να κάνει με το κόστος αγοράς των συγκεκριμένων ειδών από το εξωτερικό, καθώς τους συμφέρει. Είναι μειωμένο από 15% έως και 40%, απ' ότι να προμηθευτούν τα εν λόγω προϊόντα από την εσωτερική αγορά. Ο δεύτερος λόγος αφορά τα ποσοστά εκπτώσεων που δίνουν οι θυγατρικές των πολυεθνικών στα σούπερ μάρκετ. Όπως ισχυρίζονται στελέχη της αγοράς, στις μεγάλες αλυσίδες οι πολυεθνικές προσφέρουν ποσοστά εκπτώσεων που φθάνουν ακόμη και το 40% για να το περιορίσουν κάτω από το 20% στις μεσαίας δυναμικής αλυσίδες. Γεγονός που όπως λέγεται δεν επιτρέπει στις δεύτερες να ακολουθήσουν μία ανταγωνιστική πολιτική τιμών.
Παρόλα ταύτα, υποστηρίζουν οι ίδιες πηγές, πλέον σήμερα με τον κλάδο των τροφίμων να μειώνει σταθερά τις πωλήσεις του όλες οι ελληνικές αλυσίδες στην προσπάθειά τους να περισώσουν τον τζίρο τους άλλες λίγο και άλλες περισσότερο αναζητούν ευκαιρίες αγορών στο εξωτερικό. Στο πλαίσιο αυτό, έχουν ανοίξει δίαυλο συνεργασίας με χονδρεμπορικές αποθήκες που βρίσκονται κυρίως στην Ιταλία, την Βουλγαρία, την Πολωνία και την Ισπανία. Οι περισσότερες εισαγωγές ειδών τονίζουν οι ίδιες πηγές αφορούν απορρυπαντικά και καλλυντικά –αντιπροσωπεύουν από το 12% έως και το 25% του τζίρου που κάνει ένα σούπερ μάρκετ -ενώ δεν λείπουν και οι εισαγωγές σε αναψυκτικά.
Στην κόψη του ξυραφιού οι σχέσεις ελληνικών αλυσίδων με τις πολυεθνικές
Την ίδια στιγμή στην κόψη του ξυραφιού εμφανίζονται να βρίσκονται οι σχέσεις ελληνικών αλυσίδων με κάποιες πολυεθνικές. Τα περισσότερα παράπονα από πλευράς λιανέμπορων εμφανίζεται να συγκεντρώνει μία, η οποία ελέγχει περί τα 400 προϊόντα και το μερίδιο αγοράς της ανάλογα με την κατηγορία του αγαθού κυμαίνεται από 32% έως και 37%.
Όπως λέγεται, οι πολυεθνικές εκμεταλλευόμενες την δεσπόζουσα θέση που κατέχουν στην αγορά τις πιέζουν για να αγοράσουν όλο το κωδικολόγιο των προϊόντων που διαθέτουν. Το οποίο μπορεί να ξεπερνά ακόμη και τους 300 κωδικούς.
Επίσης ,σύμφωνα με τους ίδιους ισχυρισμούς παρά το ότι οι πολυεθνικές έχουν στην διάθεσή τους εγγυητικές επιστολές από μέρους των αλυσίδων, αρνούνται να τις τροφοδοτήσουν με εμπόρευμα αν καθυστερήσουν στις πληρωμές τους. Από την άλλη, όμως, λένε οι ίδιες πηγές αρνούνται οι πολυεθνικές να δώσουν τα πιστωτικά που οφείλουν στις αλυσίδες μεταθέτοντας αυτά στο τέλος του έτους.
Δέσποινα Καραγιαννοπούλου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr