«Παλιότερα, με τις υψηλές παροχές του κράτους σε υγεία και σύνταξη δεν υπήρχε ανάγκη να σκεφτεί κανείς το ρόλο της ιδιωτικής ασφάλισης. Σήμερα όμως με τις αλλεπάλληλες περικοπές στις παροχές, το κλίμα σταδιακά μεταστρέφεται και η ιδέα του συμπληρωματικού ρόλου της ιδιωτικής ασφάλισης ωριμάζει σε πολιτικά κόμματα και πολίτες», σημειώνει η γενική διευθύντρια της Ένωσης, ερωτηθείσα γιατί ο πολιτικός κόσμος αρνείται να δεχτεί την ανάγκη συμμετοχής των ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιρειών στην αναδόμηση του ασφαλιστικού.
«Το ασφαλιστικό είναι υπαρκτό πρόβλημα όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά παγκόσμια. Κύρια αιτία είναι η γήρανση του πληθυσμού, η τεράστια δημογραφική μεταβολή που προέρχεται από τη σημαντική αύξηση του προσδόκιμου ζωής και την υπογεννητικότητα. Ζούμε περισσότερο άρα πρέπει να αποταμιεύουμε περισσότερα για τα γηρατειά μας που θα διαρκούν πολλά χρόνια. Βέβαια στη χώρα μας, πέραν της γήρανσης, είχαμε πρόσθετα προβλήματα (πρόωρες συνταξιοδοτήσεις, χαριστικές ρυθμίσεις, υψηλά ποσοστά αναπλήρωσης, οικονομική κρίση, εισφοροδιαφυγή, αδήλωτοι εργαζόμενοι, PSI, ανεργία κ.λπ.) που επιδείνωσαν περαιτέρω το πρόβλημα.
Φθάσαμε έτσι, σε μια κατάσταση πραγμάτων όπου ανατρέπεται πλήρως η σχέση εργαζομένων προς συνταξιούχους, με αποτέλεσμα οι συντάξεις να μειώνονται συνεχώς.
Κατά καιρούς έχουν γίνει προσπάθειες αντιμετώπισης του προβλήματος από τις εκάστοτε κυβερνήσεις. Κάποιες στόχευαν στο «νοικοκύρεμα» του συστήματος όπως π.χ. η συνένωση των ταμείων, αλλά οι περισσότερες ήταν μειώσεις των συνταξιοδοτικών παροχών. Και, όπως ανέφερα, όλες οι κινήσεις περιορίζονται στην κοινωνική ασφάλιση, η οποία είναι σαφές πια πως από μόνη της δεν μπορεί να καλύψει με επάρκεια τις συνταξιοδοτικές ανάγκες και προσδοκίες των πολιτών», εξηγεί η κ. Αντωνάκη.
Και προσθέτει: «Με βάση τα πρότυπα ευρωπαϊκών, αλλά και άλλων χωρών, αυτό που προτείνουμε είναι ένα διευρυμένο συνταξιοδοτικό σύστημα, που θα βασίζεται στην κοινωνική ασφάλιση αλλά θα πλαισιώνεται από δύο ακόμα πυλώνες που λειτουργούν με κεφαλαιοποιητικό σύστημα, την επαγγελματική ασφάλιση (2ος πυλώνας) και την ιδιωτική ασφάλιση (προαιρετική αποταμίευση - 3ος πυλώνας).
Πρόκειται για ένα σύστημα συντάξεων από κοινωνικούς και ιδιωτικούς φορείς που συνδυάζει το αναδιανεμητικό και το κεφαλαιοποιητικό μοντέλο και επιτρέπει καλύτερη διασπορά των δημογραφικών και οικονομικών κινδύνων. Μέσω του 2ου και του 3ου πυλώνα και με τη συμμετοχή της ιδιωτικής ασφάλισης δίνεται η δυνατότητα στους πολίτες να συμπληρώσουν τη συνταξιοδοτική παροχή που δίνει η κοινωνική ασφάλιση και να διασφαλίσουν ένα ικανοποιητικό επίπεδο διαβίωσης κατά τη συνταξιοδότηση».
Στο πλαίσιο αυτό, η γενική διευθύντρια της ΕΑΕΕ διευκρινίζει ότι η πρόταση που εκφράζει προβλέπει συμπληρωματικό ρόλο στην κοινωνική ασφάλιση και όχι υποκατάσταση. «Παρά το γεγονός ότι το έχουμε επανειλημμένα ξεκαθαρίσει φαίνεται πως δεν έχει γίνει ακόμα απόλυτα κατανοητό το γεγονός ότι η ιδιωτική ασφάλιση λειτουργεί με τέτοιο τρόπο ώστε να συμπληρώνει τις παροχές του κράτους και όχι να τις υποκαθιστά. Υπάρχει ακόμα έλλειμμα γνώσης και περιορισμένη πληροφόρηση σχετικά με το συμπληρωματικό ρόλο που θα μπορούσε να παίξει η Ιδιωτική Ασφάλιση σε ένα ευρύτερο συνταξιοδοτικό σύστημα 3 πυλώνων».
«Αρκετοί πολίτες αναζητούν συμπληρωματικές λύσεις στην ιδιωτική ασφάλιση»
«Είναι γεγονός πως όλο και περισσότεροι πολίτες, ιδίως οι νέοι, φοβούνται πως δε θα πάρουν καθόλου σύνταξη από το κράτος ή ακόμα κι αν πάρουν θα είναι τόσο μικρή που θα μοιάζει περισσότερο με επίδομα και σίγουρα δε θα επαρκεί για να καλύψουν τις ανάγκες τους κατά τη σύνταξη. Δυσπιστία υπάρχει, επίσης, και στον τομέα της υγείας για το κατά πόσο ο πολίτης θα μπορέσει να αντιμετωπίσει τυχόν πρόβλημα υγείας με την κατάσταση που επικρατεί στη δημόσια υγεία», σημειώνει η κ. Αντωνάκη και συνεχίζει:
«Σε αυτό το πλαίσιο και παρά την εξαιρετικά δύσκολη οικονομική συγκυρία, αρκετοί πολίτες αναζητούν συμπληρωματικές λύσεις στην ιδιωτική ασφάλιση κυρίως σε ό,τι αφορά σε ασφαλιστικά προγράμματα υγείας αλλά και συνταξιοδοτικά προγράμματα».
Πώς οι ασφαλιστικές προσπαθούν να γίνουν πιο ελκυστικές στους καταναλωτές
«Οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις που λειτουργούν στην Ελλάδα προσφέρουν ποικιλία ασφαλιστικών προγραμμάτων για όλες τις ανάγκες και με στόχο να απευθυνθούν σε όσο το δυνατό περισσότερους πολίτες.
Διαθέτουν τεχνογνωσία και μεγάλη εμπειρία στην παροχή τέτοιου είδους προγραμμάτων και προσαρμόζονται στις σύγχρονες ανάγκες και οικονομικές δυνατότητες των πολιτών με ελκυστικά προγράμματα που καλύπτουν διαφορετικές ανάγκες αλλά και οικονομικές δυνατότητες», υπογραμμίζει η γενική διευθύντρια της Ένωσης.
Νομοθετικές πρωτοβουλίες για την ενίσχυση της προστασίας του καταναλωτή και της διαφάνειας
«Η ασφαλιστική αγορά είναι ένας εξαιρετικά έντονα εποπτευόμενος κλάδος. Συνεχώς προωθείται νομοθεσία για τον ασφαλιστικό κλάδο, η οποία προέρχεται κυρίως από την Ευρώπη», επισημαίνει η κ. Αντωνάκη, ερωτηθείσα σχετικά με διαβλεπόμενες αλλαγές στη νομοθεσία που διέπει τη λειτουργία των ασφαλιστικών εταιρειών
«Αξίζει μόνο να σας πω ότι την τελευταία 3ετία σε ευρωπαϊκό επίπεδο έχουν καταγραφεί πάνω από 130 νομοθετικές πρωτοβουλίες που αφορούν στον ασφαλιστικό κλάδο! Κοινό σημείο όλων σχεδόν των νομοθετικών πρωτοβουλιών για την ασφαλιστική αγορά είναι η ενίσχυση της προστασίας του καταναλωτή και της διαφάνειας.
Η μεγάλη αλλαγή για την οποία η ασφαλιστική αγορά προετοιμαζόταν εδώ και χρόνια πραγματοποιήθηκε με την έναρξη του 2016. Αναφέρομαι στην εφαρμογή του νέου πανευρωπαϊκού κανονιστικού και εποπτικού πλαισίου του ασφαλιστικού κλάδου, Solvency II, το οποίο συνεπάγεται αναβαθμισμένη αξιοπιστία στον ασφαλιστικό χώρο, επιβάλλοντας στο μέλλον αυστηρότατους κανόνες στη λειτουργία των ασφαλιστικών επιχειρήσεων. Κύριο στόχο του εποπτικού πλαισίου αποτελεί η απόλυτη διασφάλιση της προστασίας των ασφαλισμένων, μέσω της ενίσχυσης της αξιοπιστίας και της φερεγγυότητας της ασφαλιστικής αγοράς και της θωράκισης των ασφαλιστικών επιχειρήσεων έναντι κάθε είδους κινδύνων. Προς επίτευξη του στόχου αυτού το Solvency II απαιτεί περισσότερα κεφάλαια από τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις, επιβάλλει νέους κανόνες και διαδικασίες στην εταιρική διακυβέρνηση και ενισχύει τη διαφάνεια».
«Πέραν του Solvency II, σημαντικές νομοθετικές αλλαγές που αναμένονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο είναι η οδηγία για τη διανομή ασφαλιστικών προϊόντων (IDD) και ο κανονισμός για την ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με τα επενδυτικά προϊόντα (PRIIPS)», εξήγησε η διευθύντρια της ΕΑΕΕ.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr