Αναλυτικά, η HGA σημειώνει:
«Αξιότιμοι Υπουργοί,
Γεν. Γραμματείς, Εισαγγελείς, Πρόεδροι και Διοικητές των Ανεξαρτήτων Αρχών και της Ελληνικής Αστυνομίας,
Η αγορά των τυχερών παιγνίων μέσω των Παρόχων που κατέχουν άδεια παροχής τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου για την Ελληνική Επικράτεια (ημερομηνία αδειοδότησης η 21.08.2021)1 αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι της Ελληνικής αγοράς σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων. Ενδεικτικά για το έτος 2023:
α) Ο συνολικός κύκλος εργασιών (TGR) ανέρχεται στα 27 δις ευρώ, β) Η επιστροφή κερδών στους παίκτες (Payout) ανέρχεται στα 16 δις ευρώ, γ) Το σύνολο ακαθάριστων εσόδων (GGR) ανέρχεται στα 867 εκατ. ευρώ, δ) Τα έσοδα του Ελληνικού δημοσίου ανέρχονται στα 525 εκατ. ευρώ. Τα παραπάνω ποσά αποτελούν περίπου το 60% της συνολικής αγοράς τυχερών παιγνίων και αφορούν μόνο τη δραστηριότητα των αδειοδοτημένων Παρόχων τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου.
Στον παρακάτω πίνακα φαίνονται τα αντίστοιχα ποσά για την τελευταία τριετία (σε χιλιάδες ευρώ) με εμφανή ανοδική τάση.
Δείκτης | 2021 | 2022 | 2023 |
TGR | 17.500,00 € | 21.200,00 € | 27.000,00 € |
Payout | 16.700,00 € | 20.600,00 € | 26.100,00 € |
GGR | 720,00 € | 739,00 € | 868,00 € |
Έσοδα Δημοσίου | 342,00 € | 421,00 € | 525,00 € |
Επιπλέον, το προϋπολογιζόμενο ποσό που δαπανήθηκε για την υλοποίηση των σχεδίων εμπορικής επικοινωνίας για το 2023 ανέρχεται στο ποσό των 121 εκατ. Ευρώ, ενώ το συνολικό ποσό που δαπανήθηκε για την υλοποίηση των σχεδίων εμπορικής επικοινωνίας την τελευταία τριετία ανέρχεται στο ποσό των 405 εκατ. ευρώ.
Οι νόμιμοι Πάροχοι τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου είναι αυτή τη στιγμή 19 και για να λάβουν τη σχετική άδεια καταβάλλουν σταδιακά συνολικά το ποσό των 80 εκατ. ευρώ στο Ελληνικό Κράτος, για άδεια 7ετούς διάρκειας.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η Ελληνική αγορά παιχνιδιών μέσω διαδικτύου έχει καταστεί η πλέον υπερφορολογημένη (σε σύγκριση με αντίστοιχες αγορές του εξωτερικού) με φόρο στα ακαθάριστα κέρδη (35%) αλλά και υπερφορολόγηση στα κέρδη των παικτών, η συνολική φορολόγηση αγγίζει πλέον το 60% των ακαθαρίστων κερδών των εταιρειών.
Τέλος οι αδειοδοτημένοι Πάροχοι λειτουργούν εταιρείες στις οποίες εργάζονται πολλές χιλιάδες εργαζόμενοι για τους οποίους καταβάλλονται όλες τις νόμιμες εργοδοτικές εισφορές στο Ελληνικό δημόσιο ενώ οι ίδιες οι εταιρείες καταβάλλουν όλους τους προβλεπόμενους εταιρικούς φόρους.
Παρά τη συνεχιζόμενη προσπάθεια νομικής ρύθμισης της εν λόγω αγοράς, η παράλληλη μη αδειοδοτημένη, άρα και παράνομη, αγορά τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου, συνεχώς αυξάνεται. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της KapaResearch που διενεργήθηκε για λογαριασμό της Επιτροπής και Εποπτείας Ελέγχου Παιγνίων (E.E.E.Π) ο παράνομος τζόγος για μόνο για το έτος 2023 ανέρχεται στα 1,7 δισεκατομμύρια ευρώ και το 10% των παικτών που συμμετέχουν σε αυτά είναι ηλικίας 17-21 ετών (σημ. στα διαδικτυακά τυχερά παίγνια μέσω των αδειοδοτημένων Παρόχων επιτρέπεται να συμμετέχουν άτομα άνω των 21 ετών). Επισημαίνεται δε, ότι 900.000 άτομα έπαιξαν σε μη αδειοδοτημένο περιβάλλον, με το 76.07% να παίζει συστηματικά σε παράνομους παρόχους και 23.93% αποκλειστικά.
Πλέον, καθημερινά διαπιστώνουμε τη δημιουργία νέων ιστοτόπων παράνομης παροχής αλλά και παράνομης προώθησης (διαφήμισης) τυχερών παιγνίων με εμφανή στόχευση στο ελληνικό κοινό, καθώς διαθέτουν παράνομο περιεχόμενο στην ελληνική γλώσσα και πολλοί από αυτούς διαθέτουν ονόματα χώρου με κατάληξη .gr. Επιπλέον έχουν αυξηθεί σημαντικά οι διαφημίσεις παράνομων τυχερών παιγνίων οι οποίες παρουσιάζουν Έλληνες, από σημεία της Ελληνικής επικράτειας, να διαφημίζουν παράνομα τυχερά παίγνια στην Ελληνική γλώσσα. Η ίδια κατάσταση εντοπίζεται ευρέως και στις πλατφόρμες διαμοιρασμού περιεχομένου (π.χ. Youtube, Twich), μέσων κοινωνικής δικτύωσης (π.χ. Facebook, Instagram κτλ) και εφαρμογών κινητών συσκευών (apps), είτε ως εφαρμογές είτε ως διαφημίσεις εντός των εφαρμογών.
Περαιτέρω, εντοπίζονται ιστότοποι που προωθούν μη αδειοδοτημένους Παρόχους τυχερών παιγνίων χρησιμοποιώντας τα εταιρικά-εμπορικά σύμβολα και επωνυμίες των νόμιμων Παρόχων παραπλανώντας τους επισκέπτες οι οποίοι τελικά ανακατευθύνονται σε παράνομους ιστοτόπους παροχής τυχερών παιγνίων.
Η ώθηση των Ελλήνων παικτών στη μεταφορά της δραστηριότητας τους σε παράνομους παρόχους είναι ιδιαίτερα βλαπτική για τους ίδιους. Οι παράνομοι ιστότοποι δεν εποπτεύονται από την ΕΕΕΠ και δεν παρέχουν κανένα μηχανισμό ασφαλούς παιχνιδιού. Οι παράνομοι διεθνείς ιστότοποι που απαριθμούνται σε αρκετές χιλιάδες έχουν τα παρακάτω χαρακτηριστικά:
- Δεν εφαρμόζουν όριο ηλικίας συμμετεχόντων τα 21 έτη.
- Δεν παρέχουν μηχανισμούς Aσφαλούς Παιχνιδιού (Responsible Gambling).
- Δεν εφαρμόζουν πολιτικές, διαδικασίες και μέτρα δέουσας επιμέλειας για σκοπούς Anti - Money Laundering (AML).
- Δεν εγγυώνται την πληρωμή των κερδών των παικτών και δεν έχουν καταθέσει εγγυητικές καλής λειτουργίας ενός εκατομμυρίου ευρώ όπως οι νόμιμοι πάροχοι. ε) Κάνουν ιδιαίτερα επιθετική εμπορική επικοινωνία χωρίς έλεγχο των εμπορικών τους σχεδίων από την ΕΕΕΠ.
- Δεν παρέχουν προστασία από κυβερνοεπιθέσεις και διαρροές προσωπικών δεδομένων των καταναλωτών.
- Δεν αποδίδουν φόρους στο Ελληνικό Κράτος.
Όλα τα παραπάνω οδηγούν τους παίκτες να παίζουν σε μη προστατευμένα, μη ρυθμισμένα και μη εποπτευόμενα περιβάλλοντα, με αποτέλεσμα τη διακινδύνευση των χρημάτων τους και την έκθεσή τους σε πολλαπλούς κινδύνους (εθισμού, διαρροής των δεδομένων τους, συμμετοχής ανηλίκων στα παιχνίδια κ.α.). Παράλληλα, η Πολιτεία δεν δύναται να μεριμνήσει υπέρ του Υπεύθυνου παιχνιδιού, της ασφάλειας των συναλλαγών, και της καταπολέμησης της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες. Τέλος η χωρίς έλεγχο δραστηριοποίηση των παράνομων ιστοτόπων συντηρεί ένα πλαίσιο αθέμιτου ανταγωνισμού με αποτέλεσμα τη σημαντική διαφυγή κεφαλαίων προς τους ιστοτόπους αυτούς.
Γνωρίζουμε ότι η Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων, με τα εργαλεία που σήμερα της παρέχει ο νόμος, καταβάλλει προσπάθειες προκειμένου να αντιμετωπίσει το μείζον αυτό ζήτημα και να περιορίσει το φαινόμενο. Ωστόσο, προκειμένου οι προσπάθειες αυτές να ευοδωθούν και να υπάρξει η βέλτιστη δυνατή αποτελεσματικότητα, απαιτείται η ουσιαστική αναβάθμιση του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου για τα παίγνια, με την οποία θα διασφαλίζεται αφενός ο κεντρικός ρόλος της ΕΕΕΠ στην προσπάθεια καταπολέμησης το φαινομένου και αφετέρου, η συνδρομή και ο συντονισμός όλων των υπολοίπων αρμόδιων δημοσίων και ιδιωτικών φορέων, ήτοι των διωκτικών και εισαγγελικών αρχών, των φορολογικών αρχών, των παρόχων υπηρεσιών πληρωμών, των παρόχων υπηρεσιών διαδικτύου καθώς και των φορέων που εμπλέκονται στον διαμοιρασμό του παράνομου περιεχομένου.
Πεποίθηση του Συνδέσμου μας είναι ότι η παράνομη παροχή και η παράνομη προώθηση τυχερών παιγνίων μπορεί να περιοριστεί σε σημαντικό βαθμό εφόσον η Πολιτεία λάβει τα απαιτούμενα μέτρα για τον ουσιαστικό περιορισμό των χρηματοπιστωτικών συναλλαγών που διενεργούνται στα παράνομα δίκτυα και της προβολής και προώθησης του παράνομου περιεχομένου των δικτύων αυτών στην Ελληνική Επικράτεια.
Ο Σύνδεσμός μας, έχοντας έννομο συμφέρον ως προς τη προάσπιση των συμφερόντων των μελών μας, θα αποστέλλει από την 14η Οκτωβρίου 2024, στους κατά περίπτωση αρμόδιους φορείς, ειδοποιήσεις επισήμανσης παράνομου περιεχομένου (Notice to Action) βάσει των ελέγχων που θα διεξάγουμε σύμφωνα με τις πληροφορίες/καταγγελίες που έρχονται σε γνώση μας, οι οποίες παράλληλα θα κοινοποιούνται και στις διωκτικές και δικαστικές αρχές.
Σκοπός είναι η ανάδειξη του μεγέθους της παραβατικότητας και η υποβοήθηση του έργου σας με την παροχή εμπεριστατωμένων τεκμηρίων ώστε να βεβαιώνεται απολύτως η παράνομη δραστηριότητα προκειμένου η λήψη μέτρων και η επιβολή διοικητικών και ποινικών κυρώσεων να πραγματοποιείται στον ελάχιστο δυνατό χρόνο.
Επιπλέον, ήδη έχουμε κινηθεί νομικά κατά περιπτώσεων που απασχολούν συνεχώς την Ελληνική αγορά και έτσι θα συνεχίσουμε όσο εντοπίζουμε παρόμοιες περιπτώσεις.
Σχετική Νομοθεσία (Ενδεικτικά σε επίπεδο κύριας νομοθεσίας)
Σύμφωνα με τον νόμο 4002/2011, όπως ισχύει:
1) Άρθρο 48,
παρ.2: «Απαγορεύεται η δημιουργία και η λειτουργία ιστοτόπων από μη κατόχους άδειας.».
2) Άρθρο 52,
παρ. 1: «Απαγορεύεται η διοργάνωση και η διεξαγωγή παιγνίων χωρίς την προβλεπόμενη άδεια ή/και πιστοποίηση. Όποιος διεξάγει παίγνια χωρίς την απαιτούμενη προς τούτο άδεια ή/και πιστοποίηση:…. γ. Αν τα παίγνια που διεξάγονται είναι τυχερά τιμωρείται με κάθειρξη τουλάχιστον δέκα (10) ετών και με χρηματική ποινή επτακοσίων χιλιάδων (700.000) ευρώ, ανεξάρτητα από τον τρόπο ή το μέσο διεξαγωγής των παιγνίων.».
παρ 2. «Όποιος προβαίνει σε εμπορική επικοινωνία για τυχερά παίγνια τα οποία διοργανώνονται ή διεξάγονται χωρίς άδεια, είτε ως διαφημιστής είτε ως διαφημιζόμενος, τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον δύο ετών και με χρηματική ποινή από 100.000 έως και 200.000 ευρώ.».
παρ3. «Όποιος μετέχει σε τυχερό παίγνιο, το οποίο διοργανώνεται χωρίς άδεια από την Ελληνική Δημοκρατία, τιμωρείται με ποινή φυλάκισης έως τριών (3) μηνών και με χρηματική ποινή από 5.000 έως 20.000 ευρώ.».
παρ 9. «Από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, απαγορεύεται στα πιστωτικά ιδρύματα ή τα ιδρύματα πληρωμών που είναι εγκατεστημένα και λειτουργούν νόμιμα στην Ελλάδα να πραγματοποιούν πληρωμές των ποσών συμμετοχής και απόδοσης κέρδους που απορρέουν από τη συμμετοχή σε τυχερά παίγνια στους λογαριασμούς που τηρούν σε αυτά πάροχοι τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου, οι οποίοι δεν έχουν λάβει άδεια σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου. Αν παραβιάζεται η διάταξη του προηγούμενου εδαφίου τα πρόσωπα που ορίζονται στην παράγραφο 11 τιμωρούνται με φυλάκιση τουλάχιστον δύο ετών και με χρηματική ποινή ίση με το δεκαπλάσιο του ποσού που διακινήθηκε παρανόμως και κατ΄ ελάχιστον ίσο με εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ ανά παράβαση.».
παρ. 10. «Από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, απαγορεύεται στους παρόχους υπηρεσιών διαδικτύου (ISPs) με καταστατική έδρα ή έδρα πραγματικής διοίκησης ή μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα σύμφωνα με τις γενικές διατάξεις του N. 2238/1994, να επιτρέπουν την πρόσβαση σε παρόχους τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου, οι οποίοι δεν έχουν λάβει άδεια σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου. Αν παραβιάζεται η διάταξη του προηγουμένου εδαφίου τα πρόσωπα που ορίζονται στην παράγραφο 11 τιμωρούνται με φυλάκιση τουλάχιστον δύο ετών και με χρηματική ποινή από εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ μέχρι πεντακόσιες χιλιάδες (500.000) ευρώ ανά παράβαση.».
παρ. 11. «Προκειμένου περί νομικών προσώπων, ως αυτουργοί των αδικημάτων των προηγουμένων παραγράφων θεωρούνται οι διευθύνοντες, εντεταλμένοι και συμπράττοντες σύμβουλοι ή οι πρόεδροι των διοικητικών συμβουλίων ή οι γενικοί διευθυντές και διευθυντές ή εν γένει κάθε εντεταλμένο πρόσωπο είτε άμεσα από το νόμο είτε από ιδιωτική βούληση είτε με δικαστική απόφαση στη διοίκηση ή στη διαχείριση του νομικού προσώπου. Εάν ελλείπουν όλα τα παραπάνω πρόσωπα, ως αυτουργοί θεωρούνται τα μέλη των διοικητικών συμβουλίων των νομικών προσώπων αυτών, εφόσον ασκούν πράγματι προσωρινά ή διαρκώς ένα από τα ως άνω καθήκοντα.».
παρ. 12. «Στην περίπτωση των κακουργημάτων του παρόντος άρθρου για την περάτωση της κύριας ανάκρισης και την εισαγωγή της υπόθεσης στο ακροατήριο εφαρμόζεται η διάταξη του άρθρου 308Α του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, περί κατ’ εξαίρεση περάτωσης της κύριας ανάκρισης.».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr