Έτσι, η Ένωση Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας, στο πλαίσιο της διαβούλευσης για για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «ΨΗΦΙΑΚΟ ΤΕΛΟΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ» επιχειρηματολογεί και αναφέρει με ειδική επιστολή - υπόμνημα ότι οι κρατικές ενισχύσεις στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας θα πρέπει να συμπεριληφθούν στις σχετικές προβλέψεις για εξαίρεση από το εν λόγω τέλος, καθώς μέσω αυτών οι βιομηχανικοί καταναλωτές αντισταθμίζουν το ενεργειακό κόστος.
Ειδικά, σημειώνει ότι οι ενισχύσεις από τον μηχανισμό αντιστάθμισης, αποτελούν κατ’ ουσία μηχανισμούς αποζημίωσης, μέσω των οποίων οι βιομηχανικοί καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας αντισταθμίζουν κόστη ηλεκτρικής ενέργειας τα οποία έχουν ήδη υπαχθεί σε ΦΠΑ. Ουσιαστικά, δηλαδή, επιβάλλεται ένας διπλός έμμεσος φόρος, εάν τελικά περάσει η ρύθμιση, ως έχει.
Σημειώνεται ότι η χρέωση του χαρτοσήμου υπολογίζεται σε 3.6% των ποσών που δικαιούται να λάβει πίσω από τον μηχανισμό της αντιστάθμισης η βιομηχανία.
Υπενθυμίζεται ότι τα ποσά της αντιστάθμισης προκύπτουν από τα έσοδα από τις δημοπρασίες δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων που, με βάση σχετική απόφαση, πριν λίγες εβδομάδες, κατανεμήθηκαν για το 2023 σε ποσοστό 16.118%, υπέρ της ενεργοβόρου βιομηχανίας. Βέβαια, η ΕΒΙΚΕΝ, για το 2023, ανέφερε ότι το ποσοστό που θα έπρεπε να διατεθεί για την αντιστάθμιση για τη κάλυψη του συνόλου των αναγκών της βιομηχανίας θα έπρεπε να είναι στο 20%, ώστε να είναι διαθέσιμα και τα 300 εκατ. ευρώ που απαιτούνται για την πλήρη κάλυψη της αντιστάθμισης.
Μάλιστα, όπως σημείωσε ο Αντώνης Κοντολέων, πρόεδρος της ΕΒΙΚΕΝ, ήδη από τον Αύγουστο, αν και προχώρησε η εκταμίευση των ποσών σε ποσοστό 95% σε ένα σύνολο περί τα 200 εκατομμύρια ευρώ, παραμένει η εκκρεμότητα ως προς το ύψος του ΦΠΑ, καθώς και με το χαρτόσημο.
Αναλυτικότερα, ως προς το κομμάτι του ΦΠΑ, ο αρμόδιος για την εκκαθάριση Διαχειριστής Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εγγυήσεων Προέλευσης (ΔΑΠΕΕΠ) έχει απευθύνει σχετικό ερώτημα προς την ΑΑΔΕ, τι ΦΠΑ θα επιβληθεί, 6% (ενέργεια) ή 24% (υπηρεσία) ή 0%, δίχως ακόμη να έχει ξεκαθαριστεί το θέμα. «Να σημειωθεί ότι το ποσοστό (%) του ΦΠΑ είναι αδιάφορο για την βιομηχανία μιας και μπορεί να συμψηφιστεί», ανέφερε ο κ. Κοντολέων.
Επίσης, ο πρόεδρος της ΕΒΙΚΕΝ, με δήλωση του, ευχαρίστησε τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΔΑΠΕΕΠ για τις ενέργειες του με τις οποίες έγκαιρα, όπως αναφέρεται, εκταμιεύτηκαν το 95% των ποσών. Υπενθύμισε, δε, με σημασία την κωλυσιεργία εδώ και 10 μήνες από πλευράς Υπουργείου Οικονομικών, που έχει θέσει θέμα επιβολής χαρτοσήμου σε ποσά που αφορούν κρατική ενίσχυση, με αποτέλεσμα να εμποδίζεται η εκταμίευση των ποσών αυτών, ποσά απαραίτητα για την ενίσχυση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας τους.
Τώρα, η ΕΒΙΚΕΝ με το υπόμνημά της στο πλαίσιο της διαβούλευσης επανέρχεται στο θέμα του «ψηφιακού τέλους» - «πρώην χαρτοσήμου», σε μια προσπάθεια να λυθεί οριστικά με σχετική διατύπωση στο νέο νομοσχέδιο.
Αναλυτική η επιστολή- υπόμνημα:
«Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί,
Το σχέδιο νόμου «Ψηφιακό τέλος συναλλαγών και άλλες διατάξεις» με το οποίο καταργείται το τέλος χαρτοσήμου και εισάγεται ψηφιακό τέλος συναλλαγών σε συγκεκριμένες περιπτώσεις συναλλαγών, έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση από την 09.08.24 έως την 22.08.24. Στην παρ. 1 του άρθρου 24 του σχεδίου νόμου θεσπίζεται γενική αρχή σύμφωνα με την οποία επιβάλλεται ψηφιακό τέλος συναλλαγών στις οικονομικές ενισχύσεις που λαμβάνουν από το Δημόσιο φυσικά ή νομικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα. Στην παρ. 2 του άρθρου 24 του σχεδίου νόμου απαριθμούνται περιοριστικά οι περιπτώσεις που εξαιρούνται από το ψηφιακό τέλος συναλλαγών. Μεταξύ των εξαιρέσεων, συμπεριλαμβάνονται στην περίπτωση θ, οι επιδοτήσεις, επιχορηγήσεις και ενισχύσεις που καταβάλλονται σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, στο πλαίσιο πιστώσεων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων ή επενδυτικών και αναπτυξιακών προγραμμάτων που χρηματοδοτούνται συνολικά η μερικά από το Δημόσιο ή φορέα γενικής κυβέρνησης ή πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Οι ενισχύσεις στο πλαίσιο μέτρων και μηχανισμών αποζημίωσης που αξιολογούνται και εγκρίνονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σύμφωνα με το ευρωπαϊκό πλαίσιο κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις δεν συμπεριλαμβάνονται μεταξύ των περιπτώσεων που εξαιρούνται από το ψηφιακό τέλος συναλλαγών. Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει το σχέδιο νόμου, με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις επιδιώκεται η επιβολή του ψηφιακού τέλους συναλλαγών στις περιπτώσεις συναλλαγών που απαριθμούνται περιοριστικά στον νόμο και δεν υπάγονται σε άλλους έμμεσους φόρους (πχ. ΦΠΑ)».
Στη σύνοψη των στόχων του άρθρου 24 του σχεδίου νόμου, ορίζεται επίσης ότι αναφορικά με τις εξαιρέσεις των περιπτώσεων στις οποίες δεν επιβάλλεται το τέλος, θεσπίζεται ευνοϊκότερο καθεστώς σε σχέση με το καταργούμενο καθεστώς, με στόχο τη μη επιβάρυνση των προσώπων που καταλαμβάνουν οι ρυθμίσεις αυτές.
Σύμφωνα με τον εκπεφρασμένο στόχο της νέας ρύθμισης, οι κρατικές ενισχύσεις, ιδίως στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας (αντιστάθμιση έμμεσου κόστους εκπομπών CO2, αντιστάθμιση του αυξημένου κόστους ηλεκτρικής ενέργειας, κ.α.), θα πρέπει ομοίως να υπαχθούν στις εξαιρέσεις των περιπτώσεων της παραγράφου 2 του άρθρου 24 του σχεδίου νόμου, δεδομένου ότι οι ενισχύσεις αυτές αποτελούν κατ’ ουσία μηχανισμούς αποζημίωσης μέσω των οποίων οι βιομηχανικοί καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας αντισταθμίζουν κόστη ηλεκτρικής ενέργειας τα οποία έχουν ήδη υπαχθεί σε ΦΠΑ.
Με βάση τα παραπάνω, θα πρέπει να συμπεριληφθούν στις εξαιρέσεις της παραγράφου 2 του άρθρου 24 του σχεδίου νόμου και οι περιπτώσεις των ενισχύσεων που καταβάλλονται σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, στο πλαίσιο μέτρων και μηχανισμών αποζημίωσης που αξιολογούνται και εγκρίνονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σύμφωνα με το ευρωπαϊκό πλαίσιο κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις.
Προτεινόμενη ρύθμιση ακολουθεί:
Άρθρο 24 Επιδοτήσεις, οικονομικές ενισχύσεις, επιχορηγήσεις από το Δημόσιο ή φορείς γενικής κυβέρνησης
- Επιβάλλεται Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής στις πάσης φύσεως μονομερείς μεταβιβάσεις πόρων από το Δημόσιο ή τον φορέα γενικής κυβέρνησης, που γίνονται με σκοπό την οικονομική ενίσχυση του λήπτη αυτών.
- Δεν επιβάλλεται το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής: (…) στις επιδοτήσεις, επιχορηγήσεις και ενισχύσεις που καταβάλλονται σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, στο πλαίσιο μέτρων και μηχανισμών αποζημίωσης που αξιολογούνται και εγκρίνονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σύμφωνα με το ευρωπαϊκό πλαίσιο κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις.
- Το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής των μονομερών μεταβιβάσεων της παρ. 1 υπολογίζεται επί του εκάστοτε πραγματικά καταβαλλόμενου ποσού αυτών, παρακρατείται κατά την καταβολή της επιδότησης ή της ενίσχυσης ή της επιχορήγησης στον δικαιούχο από το Δημόσιο ή τον φορέα γενικής κυβέρνησης που διενεργεί την πληρωμή και αποδίδεται στη Φορολογική Διοίκηση από τον φορέα που διενεργεί την πληρωμή.
Με εκτίμηση,
Αντώνιος Κοντολέων Πρόεδρος Δ.Σ.»
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr