Σημαντικές προκλήσεις έχει μπροστά του ο κλάδος Εμπορίας Πετρελαιοειδών. Μπορεί να κατέγραψε πωλήσεις €17,8 δισεκ. έναντι €10,5 δισεκ. το 2021, με ένα + 69,2%, με βάση όσα αναφέρει μελέτη του ΙΟΒΕ με τα Συγκεντρωτικά Στοιχεία και τους Αριθμοδείκτες του Κλάδου Εμπορίας Πετρελαιοειδών για το έτος 2022, ωστόσο κυρία οι οφελημένοι είναι όσοι έχουν πωλησεις στο εξωτερικό ή στο αεροπορικό καύσιμο την ώρα που η αγορά σε ένα περιβάλλον υπέρ-ρύθμισης με τα πλαφόν στο κέρδος ενεργό από το Σεπτέμβρη του 2021.
Στην εικόνα θα πρέπει να προστεθεί και το ότι δασμοί και φόροι με ποσοστό 21,4% αποτελούν τον δεύτερο σημαντικότερο παράγοντα διαμόρφωσης του κόστους πωληθέντων.
Αναλυτικά με βάση το ΙΟΒΕ:
Ο κλάδος εμπορίας πετρελαιοειδών διάνυσε μια περίοδο 5 ετών (2010-2014) συσσώρευσης ζημιών, οι οποίες πλησίασαν τα €340 εκατ. Το ίδιο διάστημα κάποιες επιχειρήσεις του κλάδου διέκοψαν τη λειτουργία τους.
• Το 2015 ο κλάδος συνολικά επέστρεψε σε οριακή κερδοφορία, ενώ τα επόμενα έτη έως και το 2019, η κερδοφορία βελτιώθηκε. Το 2020 σημειώθηκαν σημαντική μείωση των κερδών και μεγάλες ζημιές για τον κλάδο. Τα επόμενα έτη 2021 και 2022 η κερδοφορία ανέκαμψε και επανήλθε κοντά στο επίπεδο του 2019.
• Απομονώνοντας τις επιδόσεις των εταιριών εμπορίας που πωλούν αεροπορικά καύσιμα ή δραστηριοποιούνται σε διεθνείς πωλήσεις και εμπόριο (trading) προκύπτει ότι τα κέρδη του κλάδου συρρικνώνονται, ενώ και οι ζημιές των προηγούμενων ετών διογκώνονται ακόμα περισσότερο, φτάνοντας σωρευτικά (μετά από την πληρωμή φόρων) τα -396 εκατ. ευρώ την περίοδο 2010-2022.
• Ουσιαστικά, η δραστηριότητα εμπορίας αεροπορικών καυσίμων και άλλων διεθνών πωλήσεων και εμπορίας συμβάλει καθοριστικά στα συνολικά οικονομικά αποτελέσματα του κλάδου.
• Το συνολικό περιθώριο μικτού κέρδους των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών υποχώρησε το 2022 σε 3% από 4,4% το 2021 και 4,1% κατά μέσο όρο την περίοδο 2010- 2022.
• Το περιθώριο καθαρού κέρδους προ φόρων ήταν οριακά θετικό (0,5%) το 2022 και δεν μεταβλήθηκε σε σύγκριση με το 2021.
Η υγειονομική κρίση και οι περιορισμοί στις μετακινήσεις οδήγησαν το 2020 αρκετές εταιρίες σε αρνητικό καθαρό περιθώριο κέρδους προ φόρων. Η κατάσταση βελτιώθηκε κάπως το 2021 και 2022, και η πλειονότητα των εταιριών σημείωσε οριακά θετική κερδοφορία.
Να σημειωθεί ότι ο αριθμός των πρατηρίων υποχώρησε το 2022 κατά 11,0% και διαμορφώθηκε σε 4.952 από 5.565 το προηγούμενο έτος.
Συγχρόνως, μειώθηκαν οι μέσες πωλήσεις καυσίμων ανά πρατήριο (σε χιλ. μετρικούς τόνους) κατά 3,5%. Η χωρητικότητα των ιδιόκτητων αποθηκευτικών χώρων των εταιριών του κλάδου περιορίστηκε κατά 23,9%, ενώ παράλληλα μειώθηκε η χωρητικότητα των ενοικιαζόμενων αποθηκευτικών χώρων κατά 74,8%. Αντίθετα, ενισχύθηκαν ελαφρά οι αποθηκευτικοί χώροι πρατηρίων κατά 1,8%. Οριακή αύξηση καταγράφεται στον αριθμό των απασχολούμενων αυτοκινήτων (ιδιόκτητων και τρίτων), από 1.384 το 2021 σε 1.391 το 2022 (+0,5%). Τέλος, στις εξεταζόμενες εταιρίες του κλάδου απασχολήθηκαν 1.745 άτομα το 2022, αριθμός μειωμένος κατά 1,8% έναντι του προηγούμενου έτους.
Επενδύσεις
Οι λοιπές επενδύσεις του κλάδου ενισχύθηκαν ήπια το 2022 σε €75,9 εκατ., από €72,9 εκατ. το 2021. Παράλληλα, οι επενδύσεις που αφορούν την ασφάλεια και το περιβάλλον ενισχύθηκαν σημαντικά στα €6,950 δισεκ. το 2022 από €2,999 δισεκ. το 2021.
Ως αποτέλεσμα της ενίσχυσης των λοιπών επενδύσεων, οι οποίες αποτελούν το κύριο μέρος των συνολικών επενδύσεων των εταιριών του κλάδου (91,6%), αλλά και της σημαντικής βελτίωσης των επενδύσεων για την ασφάλεια και το περιβάλλον, οι συνολικές επενδύσεις ενισχύθηκαν κατά 9,1%, σε €82,9 εκατ. το 2022 από €75,9 εκατ. το 2021.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr