Επίσης σε σχέση με την πολιτική διάσταση του έργου ο CEO του project, Ελληνοαμερικανός, πρώην γερουσιαστής της Καλιφόρνιας, Andreas Borgeas, μιλώντας στα ΜΜΕ την Τρίτη, επισήμανε τη σημασία του για την απεξάρτηση από τη Ρωσία, την εμπέδωση ρόλου ενεργειακού κόμβου για την Ελλάδα αλλά και την προώθηση της πράσινης μετάβασης αλλά και συνθηκών ενεργειακής ασφάλειας στην ΕΕ και τη χώρα.
Συγκεκριμένα, με βάση όσα έχει ο Andreas Borgeas αναφέρει σε σειρά επαφών του σε Αίγυπτο και Ελλάδα για την προώθηση του εν λόγω σχεδίου, “ εξωτερική πολιτική των ΗΠΑ είναι ευθυγραμμισμένη με τους στρατηγικούς ενεργειακούς στόχους της Ελλάδας, ενώ η υψηλής σημαντικότητας που προσδίδουν οι ΗΠΑ στη γεωπολιτική σκακιέρα της ΝΑ Μεσογείου προτεραιοποιεί την κατασκευή κρίσιμων projects για την ενεργειακή αυτονομία της Ευρωπαϊκής ηπείρου”
Παράλληλα επισημαίνει τη “σημαντικότητα της διμερούς συνεργασίας Αιγύπτου – Ελλάδας, και της ιδιαίτερης συμβολής που μπορεί να διαδραματίσει στην ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης, μέσα από την επιλογή της χώρας μας για την εισαγωγή καθαρής, πράσινης ενέργειας από την Αφρική. Η συνεργασία των δύο κρατών αναμένεται να αποτελέσει σημείο καμπής για την οικονομική τους ανάπτυξη”.
Στο φόντο αυτό ο CEO του project μιλώντας στα ΜΜΕ τόνισε πως η ελληνική κυβέρνηση θα ήταν ιδιαίτερα σημαντικό να δηλώσει την υποστήριξή της εν αναμονή των οριστικών εντάξεων της ΕΕ στα έργα PCI - PMI δηλαδή, των έργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος και των διασυνοριακών έργων με τρίτες χώρες Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος, αντίστοιχα. Τα έργα που θα επιλεγούν, θα ενταχθούν σε δράσεις κοινοτικής χρηματοδότησης, κάτι που για τη διοίκηση του GAP Interconnector), είναι σημαντικό αλλά όχι προαπαιτούμενο για την υποθαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεσης Αιγύπτου - Ελλάδας της εταιρείας Eunice.
Ήδη, πάντως, το 2020 υπήρξε επιστολή υποστήριξης από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας το 2020, που υπέγραφε ο πρώην υφυπουργός Ενέργειας, κ. Γεράσιμος Θωμάς.
Να σημειωθεί ότι πέρα από το σχέδιο της Eunice υπάρχει και η άλλη πρόταση για ηλεκτρική διασύνδεση της Ελλάδας με την Αίγυπτο που προωθεί ο όμιλος Κοπελούζου και έχει την επωνυμία GREGY. Βέβαια, σε σχέση με άλλα έργα PMI υπάρχει ένας μακρύς κατάλογος υποψηφιοτήτων για εναλλακτικά διασυνοριακά έργα στις παρυφές της ΕΕ, αλλά και άλλες προτάσεις προς την κυβέρνηση του Καΐρου (από Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία κτλ)., τα οποία οποία, ανέφερε ο Andreas Borgeas, είναι και οι πραγματικοί ανταγωνιστές, γιαυτό και απαιτείται η ηχηρή στήριξη των ελληνικών σχεδίων και βέβαια του πλάνου του GAP.
Οι ανταγωνιστές
Ξεκαθάρισε, δε, ότι το project της εταιρείας Eunice δεν ανταγωνίζεται το GREGY, υπογραμμίζοντας ότι ο πραγματικός ανταγωνισμός βρίσκεται στις Βρυξέλλες, όπου και λαμβάνονται οι αποφάσεις για ένταξη στη λίστα των έργων PMI και PCI (Έργα Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος - αφορά έργα εντός ΕΕ). Η σχετική αξιολόγηση γίνεται το Νοέμβριο και όπως είπε χαρακτηριστικά, ανταγωνιζόμαστε με την Ιταλία ή τις Σκανδιναβικές χώρες και όχι εντός Ελλάδας. “Τα έργα που θα υλοποιηθούν δεν θα αποφασιστούν στην Αθήνα, το Κάιρο ή την Ουάσιγκτον αλλά στις Βρυξέλλες”, ανέφερε με έμφαση ο εκ Σάμου καταγόμενος Andreas Borgeas.
Τόνισε δε ότι όσες περισσότερες διασυνδέσεις γίνουν τόσο το καλύτερο για την κάλυψη των αναγκών της Ευρώπης με πράσινη ενέργεια και την επίτευξη των στόχων της ενεργειακής μετάβασης.
Συνεργασίες
Βέβαια, δεν παρέλειψε να πει ότι έργα τέτοιας κλίμακας μπορούν να τρέξουν και με συνεργασίες αφήνοντας έτσι ανοιχτό το ενδεχόμενο συνεργασίας του GAP με το GREGY αν και όπως είπε μέχρι στιγμής δεν έχουν υπάρξει σχετικές επαφές μέχρι.
Ο Andreas Borgeas ιδιαίτερα στάθηκε στην “αρχιτεκτονική” της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Αιγύπτου μέσω του project GAP (Greece -Africa Power) καθώς διασφαλίζει βασικά πλεονεκτήματα σε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, ενώ διασφαλίζει κι ένα σημαντικό ρόλο στο “αεροπλανοφόρο της Μεσογείου” την Κρήτη.
“Η Κρήτη είναι ένα από τα πλησιέστερα ευρωπαϊκά σημεία προς την Αφρική και τη Μέση Ανατολή, ενώ φιλοξενεί σημαντικές ενεργειακές υποδομές. Η συνεχής ανάπτυξη των υποδομών εξελίσσουν το ρόλο της Κρήτης σε σημαντικό ενεργειακό κόμβο της περιοχής, ικανό να διαχειριστεί τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ τριών (3) ηπείρων” ανέφερε σχετικά.
Το προφίλ του έργου
Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Greece-Africa Power προβλέπεται να ξεκινήσει από την περιοχή Mesra Matruh της Αιγύπτου και θα καταλήγει στον Αθερινόλακκο της Κρήτης, ενώ θα συνδυαστεί με μια δεύτερη διασύνδεση της Κρήτης με το Λαύριο της Αττικής (South Aegean Interconnector) μέσω της νησίδας Λέβιθα.
Με την Κρήτη ως ενδιάμεσο σταθμό, διασφαλίζεται, όπως σημειώθηκε. επιπλέον αγορά για τα μεταφερόμενα φορτία, αλλά και έτσι το καλώδιο είναι μικρότερης τάσης σε σχέση με ένα απευθείας προς την ηπειρωτική χώρα, που απαιτεί μεγάλο χρόνο κατασκευής και βέβαια σημαντικά ποσά, ακόμη και για τις πρώτες εγγυήσεις. Μέσω Ανατολικής Κρήτης, όπως είπε ο επικεφαλής του έργου, είναι λόγω αναγλύφου του βυθού η πλέον ενδεδειγμένη και συντομότερη όδευση από την Αίγυπτο προς την Ελλάδα (450 χλμ σε ευθεία γραμμή), γεγονός διασφαλίζει χαμηλότερα τέλη μεταφοράς της ενέργειας, μικρότερες απώλειες και βέλτιστες τεχνικές υποδομών. Επίσης η όδευση βρίσκεται εντός της οριοθετημένης Ελληνοαιγυπτιακής ΑΟΖ, και σε περιοχή Νοτιοανατολικά της Κρήτης όπου η υποθαλάσσια τοπογραφία είναι λιγότερο απότομη.
Με βάση όσα αναφέρθηκαν ο συνολικός προϋπολογισμός των δυο διασυνδέσεων με ισχύ 2 GW ανέρχεται σε 2,8 δις ευρώ και ο ορίζοντας ολοκλήρωσης τους είναι το 2030.
Σύμφωνα με τον κ. Borgeas το έργο που αποτελεί πρόταση του Ομίλου Eunice, περιλαμβάνεται στο δεκαετές αναπτυξιακό σχέδιο του Ευρωπαϊκού Οργανισμού των Διαχειριστών Συστημάτων Ηλεκτρικής Ενέργειας (ENTSO-E).
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr