“Κανείς δε μας ρώτησε για ενίσχυση όταν είχαμε ζημιές τα προηγούμενα χρόνια” αναφέρουν και σημειώνουν ότι δεν υπάρχει επικοινωνία και συνδιαλλαγή για το πώς θα διαμορφωθούν οι μηχανισμοί “ανάκτησης” στην αγορά προμήθειας. Σε σχέση με τα “ουρανοκατέβατα κέρδη” στην παραγωγή εκφράζουν τον προβληματισμό τους για την απόδοση του μέτρου σημειώνοντας ότι αναμένονται οι εκκαθαρίσεις της ΡΑΕ που ωστόσο σε ρεαλιστική βάση μπορούν να γίνουν με την έκδοση των οικονομικών καταστάσεων των εταιρειών.
Σημειώνεται, ότι με βάση το ΥΠΕΝ έχει προχωρήσει η διαδικασία για το τελευταίο τρίμηνο του 2021 με τα δεδομένα που έχουν ληφθεί από ορκωτούς λογιστές, ενώ για το πρώτο τρίμηνο του 2022 ολοκληρώνεται σταδιακά η διαδικασία. Για το διάστημα μέχρι τον Ιούνιο του 2022, όπως προβλέπει η σχετική ρύθμιση, ενδέχεται να γίνει με βάση εκτιμήσεις κατανάλωσης και προβλέψεων κερδοφορίας, καθώς θα πρέπει να γίνουν οι σχετικές βεβαιώσεις φορολόγησης εντός του τρέχοντος έτους ώστε να εγγραφούν έσοδα στον προϋπολογισμό.
Και προσφυγές
Υπενθυμίζεται ότι το ΥΠΕΝ βλέπει ότι τα έσοδα από τον μηχανισμό ανάκτησης “υπερεσόδων” από τους παραγωγούς ενέργειας, σε ό,τι έχει να κάνει τις μονάδες φυσικού αερίου δεν είναι επαρκή. “Το πλαφόν στις μονάδες φυσικού αερίου απέδωσε μόλις 4 εκ. ευρώ τους τελευταίους δύο μήνες” ανέφερε πριν λίγες μέρες σε συνέντευξη τύπου ο κ. Σκρέκας και γιαυτό προχωρά στις εξής δράσεις:
-
Αφενός διατηρεί τα χαμηλά πλαφόν στις άλλες τεχνολογίες παραγωγής, μη ακολουθώντας τον Κανονισμό που αποφάσισε η ΕΕ και ορίζει την τιμή των 180 ευρώ/MWh για λιγνίτες, ΑΠΕ και υδροηλεκτρικά. Άλλωστε μια τέτοια δυνατότητα παρέχεται από τις τελευταίες αποφάσεις κι έτσι μπορεί να αντλούνται περισσότερα έσοδα για τον “κουμπαρά” του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης.
-
Προχωρά στη δημιουργία μηχανισμού, αντίστοιχου με εκείνου των ηλεκτροπαραγωγών, για την ανάκτηση εσόδων και από τους προμηθευτές ρεύματος. “‘Υπάρχει ένα διευρυμένο περιθώριο στην αγορά προμήθειας για τιμολόγηση ανά μήνα. Κάθε 11ο μηνα θα πηγαίνουμε και θα υπολογίζουμε τις ζημιές και τα έσοδα κι εφ΄σον προκύπτει διαφορά θα ανακτάται ένα ποσοστό. Θα το κάνουμε από φέτος” έχει αναφέρει ο υπουργός διευκρινίζοντας ότι εφόσον διαπιστώνεται ότι υπάρχει και ζημία δε θα δίνεται βοήθεια. “Θα υπολογίζουμε ποιους μήνες έχουν μεγαλύτερο έσοδα θα το αθροίζουμε με μήνες με χαμηλότερα έσοδα και μόνο΄αν προκύπτει θετική διαφορά θα ανακτούμε ένα μέρος της διαφοράς.” Με βάση πληροφορίες, ειδικά τον Αύγουστο, υπάρχουν σημαντικές αποδόσεις από τη διαφορά της τιμολόγησης των εταιρειών και του τελικού αποτελέσματος των επιδοτήσεων, κάτι άλλωστε που “σηκώνει” ο ΣΥΡΙΖΑ λέγοντας για “τροφοδότηση υπερκερδών με τις επιδοτήσεις”.
-
Εξετάζει αναθεώρηση στο μηχανισμό “ανάκτησης” υπερεσόδων από τις μονάδες φυσικού αερίου, που όπως αναφέρθηκε δεν αποδίδει και επιβάλλει, όπως έχει ανακοινωθεί ήδη, τέλος 10 ευρώ/MWh στην ηλεκτροπαραγωγή από φυσικό αέριο με στόχο να “μαζέψει” 400 εκατ.
-
Αναθεωρεί τις χρεώσεις ΥΚΩ προς τα πάνω βάζοντας ένα μικρό τέλος που δεν θα ξεπερνά το 1 λεπτό/KWh για τους οικιακούς καταναλωτές,
-
Επιβάλλει έκτακτη φορολόγηση στα έσοδα των διυλιστηρίων και στη ΔΕΠΑ, κατ΄ελάχιστον με 33%, εφόσον έχουν αύξηση πάνω από 20% σε σχέση με την τετραετία 2018-2021. Το πεδίο αναφοράς θα είναι το 2022, ενώ αποφάσεις για το 2023 θα ληφθούν ανάλογα με την πορεία της κρίσης.
-
Εντός του Νοεμβρίου θα καταλογίσει τον επιπλέον φόρο 90% στα υπερέσοδα των ηλεκτροπαραγωγών για την περίοδο Σεπτεμβρίου 2021 – Ιουνίου 2022, με βάση είτε τις εκκαθαρίσεις των ορκωτών λογιστών είτε με βάση πρώτες εκτιμήσεις. Για το πρώτο τρίμηνο υπάρχουν ακριβή στοιχεία κι αναμένονται για τα επόμενα τρίμηνα εφαρμογής του μέτρου.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr