Υπενθυμίζεται ότι με βάση όσα είπε κατά την τελευταία συνέντευξη τύπου ο υπουργός Περιβάλλοντος κι Ενέργειας προβλέπεται, με βάση και τις αποφάσεις του Συμβουλίου Υπουργών Ενέργειας της 30ης Σεπτεμβρίου για έναν νέο σχετικό Κανονισμό, έκτακτη φορολόγηση στα έσοδα των διυλιστηρίων και στη ΔΕΠΑ, κατ΄ελάχιστον με 33%, εφόσον όμως οι εταιρικές οντότητες αυτές έχουν αύξηση πάνω από 20% σε σχέση με την τετραετία 2018-2021. Το πεδίο αναφοράς θα είναι το 2022, ενώ αποφάσεις για το 2023 θα ληφθούν ανάλογα με την πορεία της κρίσης.
Στο φόντο αυτό κι εν αναμονή εξειδικεύσεων ο κόσμος της αγοράς συνεχίζει να εκφράζει με έντονο τρόπο την αντίδρασή του όπως έχει άλλωστε δείξει και ο δημόσιος λόγος της FuelsEurope, της Ένωσης που εκπροσωπεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο τον κλάδο. .
Τονίζεται, δε, πέρα από την εξ υπαρχής αντίθεση, ότι παρά την έγκριση του Κανονισμού μένει να αποσαφηνιστούν μια σειρά από θέματα, όπως το χρονικό εύρος για το οποίο θα φορολογηθούν κέρδη, δηλαδή το εάν θα είναι ένα ή δυο χρόνια (το 2022 ή και το 2023).
Επίσης ένα ζήτημα που έχει προκύψει έχει να κάνει με το εάν η φορολόγηση θα αφορά και τις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών, που μάλιστα στην Ελλάδα λειτουργούν με “πλαφόν” στο περιθώριο κέρδους, ήδη, μάλιστα, από πέρυσι. Παραμένει δε άγνωστο εάν στα κέρδη των εταιριών διύλισης θα συνυπολογιστούν τα αποθέματα ασφαλείας που υποχρεούνται να τηρούν, τα οποία όπως λέγεται χαρακτηριστικά τηρούνται και τις καλές και τις κακές ημέρες. Είναι περιουσία της εταιρίας που αλλάζει κάθε χρόνο αξία ή είναι κάτι το οποίο δίνει κέρδη και ζημιές.
Παράγοντες της αγοράς σημειώνουν επίσης ότι εταιρίες οποίες δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό φέρνοντας χρήματα στη χώρα δεν είναι δυνατόν να υποστούν επιπλέον φορολόγηση. Πολύ δε περισσότερο που οι εταιρίες του κλάδου στα χρόνια της πανδημίας είχαν τεράστιες απώλειες εσόδων λόγω της καθίζησης της αγοράς. Να σημειωθεί ότι με βάση στελέχη της αγοράς ειδικά οι ελληνικές εταρείες διύλισης θα βγουν ζημιώμενες καθώς κατά κόρον μεταφέρουν κερδοφορία στο εσωτερικό καθώς έχουν κύρια εξαγωγικό χαρακτήρα και δεν διαθέτουν θυγατρικές αλλού όπου και τιμολογούν.
Πάντως μέχρι στιγμής όλα τα σενάρια παραμένουν ανοιχτά για το τι θα πεί για το ύψος της φορολόγησης το καθ' ύλην αρμόδιο υπουργείο Οικονομικών αλλά και βέβαια το υπουργείο Ενέργειας που έχει την ευθύξη υλοποίησης του Κανονισμού.
Υπενθυμίζεται ότι πριν περίπου ένα μήνα ο Ανδρέας Σιάμισιης, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου των Ελληνικών Πετρελαίων που πλέον έχει μετονομαστεί σε HELLENiQ ENERGY, κατά την εκδήλωση παρουσίασης της νέας ταυτότητας της εταρείας είχε τραχθεί υπέρ της στήριξης με κάθε μέσο της κοινωνίας, αλλά μακριά από λογικές υποχρεωτικότητας, όπως τις προτείνει η Κομισιόν.
Συγκεκριμένα μιλώντας με τους δημοσιογράφους στο περιθώριο ειδικής εκδήλωσης για την παρουσίαση της νέας εταιρικής ταυτότητας του ομίλου ο κ. Σιάμισιης τάχθηκε κατά των προτάσεων της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν σημειώνοντας ότι ο Όμιλος ούτως ή άλλως θα προχωρήσει σε δράσεις κοινωνικής ευθύνης επιστρέφοντας ένα μέρος των κερδών σε όσους έχουν ανάγκη.
“Το μυστικό είναι να είναι ισορροπημένα όλα. Ένα μέρος των αυξημένων κερδών που προέρχονται από την Ελλάδα, μπορεί να πάει πίσω και θα πάει πίσω στην κοινωνία . Θα το κάνουμε αναμένοντας την ΕΕ” τόνισε ο επικεφαλής της Η.Ε. ασκώντας έντονη κριτική στις προτάσεις της Κομισιόν.
“Πρέπει να βάζουμε και τα πραγματικά δεδομένα και να μην παρασυρόμεθα από την επικοινωνία” τόνισε σημειώνοντας ότι η Κομισιόν προτάσει το κοινωνικό καλό αλλά με λάθος τρόπο. Με αυτή τη λογική, όπως ανέφερε ο κ. Σιάμισιης θα έπρεπε να φορολογηθούν π.χ. τα ξενοδοχεία που έχουν σδήμερα αυξημένες επιδόσεις ή άλλοι κλάδοι. “Πρέπει να υπάρχει λογική” λέγοντας ότι η Κομισιόν βάζει ως περίοδο αναφοράς το 2022 με τις χρονιές κορονοϊού, όπου η κατανάλωση πετρελαιοειδών ήταν η χειρότερη στην ιστορία. “Εγγράψαμε 500 εκ ζημια,Ήλθε να πει κανείς κάτι άλλο για στηριξη; διερωτήθηκε με νόημα.
Επίσης ο κ. Σιάμισιης τόνισε ότι η πρόταση της Κομισιόν προτάσσει την έκτακτη φορλόγηση κερδών που δεν προέρχονται μόνον από την ευρωπαϊκή αγορά αλλά από τρίτες χώρες, αλλά και από δραστηριότητες που δεν συνδέονται με την ενεργειακή κρίση, όπως π.χ. τα πετροχημικά. «Η πρόταση όπως είναι διατυπωμένη τιμωρεί τα ελληνικά διυλιστήρια, που δεν είναι παραγωγοί ορυκτών καυσίμων και επένδυσαν στην Ελλάδα κατά την περίοδο της χρηματοοικονομικής κρίσης για να αυξήσουν τις εξαγωγές τους. Προσθέτουμε αξία στη χώρα», υπογράμμισε.
Ειδική αναφορά έκανε και στην λογιστική αποτίμηση των αποθεμάτων πετρελαίου που υποχρεούνται να τηρούν τα διυλιστήρια και ανέρχονται φέτος σε 300 εκατ ευρώ, σημειώνοντας ότι δεν είναι δυνατόν να λογίζονται ως κέρδη στα οποία θα επιβληθεί έκτακτη φορολόγηση, λογιστικές αποτυπώσεις.
Παράλληλα εξέφρασε τον προβληματισμό του για το πώς από τη μια επιδιώκεται η προώθηση επενδύσεων και δη “πράσινων” κι από την άλλη επιβάλλεται έκτακτος φόρος.
Να σημειωθεί ότι και ο εκτελεστικός διευθυντής της FUELEUROPE, John Cooper ποπυ τίμησε με την παρουσία του την εκδήλωση για την ανακοίνωση της νέας εταιρικής ταυτότητας της HELLENiQ ENERGY ανέφερε ότι υπάρχει ήδη στην Κομισιόν σχετική επιστολή διαμαρτυρίας στην Κομισιόν στην οποία δηλώνει ότι καταλαβαίνει το πρόβλημα αλλά θεωρεί άδικη την έκτακτη φορολόγηση με βάση τα στοιχεία της τελευταίας τριετίας. Θεωρεί ότι θα ήταν πιο αντιπροσωπευτικό τα οικονομικά αποτελέσματα του 2022 να συγκριθούν με βάση τα αποτελέσματα της προηγούμενης πενταετίας. Τόνισε, δε, τη σημασία της προώθησης πλαισίου για επενδύσεις στο πλαίσιο και της ενεργειακής απεξάρτησης από τη Ρωσία. Πώς άλλωστε, διερωτήθηκε, θα καλύψουμε το 20% του ντίζελ που παίρνουμε από τη Ρωσία, χωρίς επενδύσεις και με τέτοιε ςλογικές φορολογίας;
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr