Με το νέο ΔΠΑ 2023-2032, συνολικού προϋπολογισμού 4 δισ. Ευρώ ο ΑΔΜΗΕ συνεχίζει δυναμικά το επενδυτικό του πρόγραμμα, το οποίο έχει εμπροσθοβαρή σχεδιασμό, καθώς περισσότερα από τα μισά κεφάλαια θα επενδυθούν έως το 2026.
➢ Αναβαθμίζονται στρατηγικά τα έργα διεθνών διασυνδέσεων
Στον δεκαετή σχεδιασμό 2023-2032 του ΑΔΜΗΕ αναφέρεται για πρώτη φορά η διασύνδεση Ελλάδας – Αιγύπτου. Το επόμενο διάστημα προβλέπεται να αναπτυχθεί στενότερη συνεργασία για το κομβικό αυτό έργο, ανάμεσα στον ΑΔΜΗΕ και τον Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς της Αιγύπτου.
Στη φάση εκπόνησης μελετών σκοπιμότητας βρίσκεται η σχεδιαζόμενη νέα διασύνδεση Ελλάδας – Ιταλίας. Με την ολοκλήρωση των μελετών το αμέσως επόμενο διάστημα, οι διαχειριστές ΑΔΜΗΕ και TERNA θα αποφασίσουν από κοινού την πλέον ενδεδειγμένη τεχνοοικονομική λύση για την υλοποίηση της δεύτερης διασύνδεσης μεταξύ των δύο χωρών, η οποία προγραμματίζεται να ενσωματωθεί στο Τελικό Σχέδιο ΔΠΑ 2023-2032 στα τέλη Μαρτίου 2022.
Ο διαγωνισμός για τη διασύνδεση Ελλάδας – Βουλγαρίας βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιανουάριο 2022. Ο προϋπολογισμός για το ελληνικό τμήμα του έργου προσεγγίζει τα 10 εκατ. ευρώ, ενώ το έργο έχει ορίζοντα κατασκευαστικής ολοκλήρωσης το 2ο εξάμηνο 2022. Με τη νέα διασύνδεση, η μεταφορική ικανότητα στο σύνορο των δύο χωρών αυξάνεται σημαντικά και αναμένεται να ανέλθει σε 800 MW για την κατεύθυνση από την Ελλάδα προς τη Βουλγαρία και σε 1.350 MW για την κατεύθυνση από τη Βουλγαρία προς την Ελλάδα.
Ο ΑΔΜΗΕ έχει κινήσει τις διαδικασίες για τη μελέτη νέας διασύνδεσης Ελλάδας-Αλβανίας και στην παρούσα φάση συγκροτείται, για τον σκοπό αυτό, ομάδα εργασίας από κοινού με τον Διαχειριστή του Συστήματος της Αλβανίας.
➢ Επιταχύνεται ο εκσυγχρονισμός του Συστήματος Μεταφοράς με τεχνολογίες αιχμής
Η ενίσχυση της ασφάλειας και αξιοπιστίας του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς αναδεικνύεται σε έναν από τους κεντρικούς πυλώνες του μεσοπρόθεσμου στρατηγικού σχεδιασμού του ΑΔΜΗΕ. Τα περισσότερα νέα έργα του ΔΠΑ2023-2032 έχουν ως στόχο την εισαγωγή υπερσύγχρονου τεχνολογικού εξοπλισμού σε κρίσιμες ηλεκτρικές υποδομέςτης χώρας, μέσα από την αναβάθμιση του υφιστάμενου Προγράμματος Ανανέωσης Παγίων, ο προϋπολογισμός του οποίου διευρύνεται από 80 εκατ. ευρώ σε 200 εκατ. ευρώ.
Νέα έργα ανάπτυξης του Συστήματος Μεταφοράς στη Κρήτη
Ένα σημαντικό νέο έργο του ΑΔΜΗΕ που θα θωρακίσει την ασφάλεια και αξιοπιστία του συστήματος της Κρήτης σε συνθήκες αυξημένης διείσδυσης ΑΠΕ, είναι η εγκατάσταση νέου συστήματος AC Chopper. Ο προϋπολογισμός του έργου, το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2024, εκτιμάται σε20 εκατ. ευρώ.
Επίσης στην Κρήτη δρομολογείται η καλωδιακή σύνδεση του νέου Υποσταθμού Χανιά ΙΙ και στο κλείσιμο του βρόχου Καστέλι-Χανιά, με την κατασκευή νέου Υποσταθμού 150 kV στον Κάντανο και δύο νέων Γραμμών Μεταφοράς 150 kV Καστέλι-Κάντανος και Χανιά-Κάντανος.
Ανανεώνονται κρίσιμες υποδομές στη Βόρεια και Δυτική Ελλάδα
Το ΔΠΑ 2023-2032 προβλέπει νέα έργα αντικατάστασης πεπαλαιωμένου εξοπλισμού σε Υποσταθμούς και Κέντρα Υπερυψηλής Τάσης στη Βόρεια και Δυτική Ελλάδα,ενισχύοντας περαιτέρω την ανθεκτικότητα της λειτουργίαςτου ΕΣΜΗΕ. Συγκεκριμένα, πρόκειται να υλοποιηθούν νέα έργα αναβάθμισης στα ΚΥΤ Μελίτης, Αμυνταίου, Αγίου Δημητρίου και Αράχθου, καθώς και στον Υποσταθμό Ορυχείου Νοτίου Πεδίου, επιτρέποντας την ασφαλέστερη διακίνηση της παραγωγής μονάδων ΑΠΕ. Παράλληλα, δρομολογείται νέο έργο αντικατάστασης πεπαλαιωμένων καλωδίων σε περιοχές της Θεσσαλονίκης, με καλωδιακές γραμμές σύγχρονης τεχνολογίας.
➢ Συνεχίζονται τα μεγάλα έργα των νησιωτικών διασυνδέσεων
Με ταχύ ρυθμό προχωρά το εμβληματικό έργο της διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής που υλοποιεί η θυγατρική Εταιρεία του ΑΔΜΗΕ Αριάδνη Interconnection, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2024. Το έργο, με συνολικό προϋπολογισμό που υπερβαίνει το 1 δισ. ευρώ, θα συνδέσει τη Δυτική Αττική με το Ηράκλειο Κρήτης με ηλεκτρικά καλώδια μήκους 340 χλμ., υπερυψηλής τάσης 500 kV και συνολικής ισχύος 1.000 MW.
Στη γραμμή εκκίνησης βρίσκεται η τέταρτη και τελευταία φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων, με την οποία η Σαντορίνη, η Φολέγανδρος, η Μήλος και η Σέριφος να ενωθούν με τον ηπειρωτικό κορμό με καλώδια συνολικού μήκους 350 χλμ.. Το έργο έχει συνολικό προϋπολογισμό 410 εκατ. ευρώ και συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης με 165 εκατ. ευρώ. Η κατασκευαστική φάση για το πρώτο σκέλος του έργου, που αφορά στη διασύνδεση Σαντορίνης-Νάξου, αναμένεται να ξεκινήσει το αμέσως επόμενο διάστημα και να ολοκληρωθεί το 2023. Στις αρχές του 2022 θα πραγματοποιηθούν και οι διαγωνισμοί για τα τρία υπόλοιπα νησιά των νοτιοδυτικών Κυκλάδων που θα διασυνδεθούν με την Αττική μέσω Λαυρίου, έναν χρόνο αργότερα, το 2024.
Μέχρι το τέλος της δεκαετίας, ο ΑΔΜΗΕ πρόκειται να διασυνδέσει τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου, στο πλαίσιο ενός νέου κύκλου επενδύσεων, συνολικού προϋπολογισμού 2,35 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με το ΔΠΑ 2023-2032, η πρώτη φάση, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027, προβλέπει τη διασύνδεση της Κω και της Ρόδου με την ηπειρωτική χώρα, μέσω Κορίνθου, καθώς και τη διασύνδεση Λήμνου-Λέσβου, μέσω Ανατολικής Θράκης. Η δεύτερη φάση, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2028, προβλέπει τις διασυνδέσεις Σκύρου-Εύβοιας, Λέσβου-Χίου, Κω-Σάμου και Ρόδου-Καρπάθου, ενώ το έργο ολοκληρώνεται το 2029 με τις διασυνδέσεις Λέσβου-Σκύρου και Χίου-Σάμου.
Το καλοκαίρι του 2022, ολοκληρώνεται η διασύνδεση της Σκιάθου με το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω της Εύβοιας, στο πλαίσιο επένδυσης 57 εκατ. ευρώ. Με το έργο αυτό θα διασφαλιστεί συνολικά η ομαλή ηλεκτροδότηση του νησιωτικού συμπλέγματος των Βορείων Σποράδων.
Το επενδυτικό πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ για τα Ιόνια Νησιά προβλέπει έργα ύψους περίπου 100 εκατ. ευρώ μέχρι το 2025.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr