Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
Με βάση όσα αναφέρονται η Αρχή γνωμοδοτεί πέρα από τους τύπους προσυμβατικής ενημέρωσης -τυποποίηση των λογαριασμών και για θέματα δωρεάν αποστολής των λογαριασμών αλλά και της επιβολής παγίων, όπως και της ρήτρας αποχώρησης.
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά:
Προσυμβατική ενημέρωση και λογαριασμοί
"Η Αρχή, λαμβάνοντας υπόψη το σύνολο των απαιτήσεων πληροφόρησης που πρέπει να παρέχεται στους πελάτες, επεξεργάστηκε πρότυπα έγγραφα αναλυτικής προσυμβατικής ενημέρωσης. Η σχετική τυποποίηση επικεντρώνεται στην παροχή των αναγκαίων πληροφοριών κατά τρόπο σαφή, ακριβή, εύληπτο και φιλικό προς τον καταναλωτή. Περαιτέρω, αποσκοπώντας στην ενίσχυση της συγκρισιμότητας των τιμολογίων, η ΡΑΕ πρότεινε τη συμπερίληψη του παγίου (ως μέρους της Ομάδας Χρεώσεων Προμήθειας) στον τελικό συνυπολογισμό του ύψους της Χρέωσης Προμήθειας, ομού με λοιπές εκπτώσεις ή χρεώσεις. Σχετικώς, η Αρχή υπογράμμισε τη σημασία δήλωσης του συνολικού τελικού κόστους προμήθειας σε €/ΜWh ώστε να δύναται άμεσα ο καταναλωτής να διαγνώσει το κόστος που συνεπάγεται κάθε τιμολόγιο και να προβεί στις επιβαλλόμενες κατά περίπτωση ενέργειες."
"Ειδικά όσον αφορά στους Λογαριασμούς Κατανάλωσης, η Αρχή έλαβε υπόψη την εμπειρία άλλων κρατών – μελών, όπως ιδίως της Δανίας, όπου σχετικό πείραμα που διενεργήθηκε για την αρμόδια αρχή «Danish Competition and Consumer Authority», αναφορικά με την ευχέρεια και την ταχύτητα εντοπισμού των πλέον κρίσιμων πληροφοριών που περιέχονται στους Λογαριασμούς Κατανάλωσης, κατέδειξε ότι η πραγματική ικανότητα κατανόησης των καταναλωτών διαφέρει ουσιωδώς της θεωρούμενης δυνατότητας αντίληψής του" σημειώνει η Απόφαση και συμπληρώνει:
"Επειδή, περαιτέρω, όσον αφορά στον χαρακτηρισμό των διαφορετικών κατηγοριών τιμολογίων, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, κατόπιν ενδελεχούς αξιολόγησης των επιφυλάξεων που διατυπώθηκαν στο πλαίσιο της δεύτερης Δημόσιας Διαβούλευσης ως προς τις αρνητικές συνέργειες της κατηγοριοποίησης προϊόντων με αναφορά στον «κίνδυνο» που ενσωματώνουν, προκρίνει ως προσφορότερη τη χρήση του όρου «αυξομείωση» κατά την κατηγοριοποίηση των κυμαινόμενων τιμολογίων, με περαιτέρω διάκριση δύο υποκατηγοριών, ήτοι «με αυξομείωση εντός ορίων» και «αυξομείωση χωρίς όριο».
Με τον τρόπο αυτό αποδίδεται ακριβέστερα η σύνδεση των οικείων τιμολογίων με τη διακύμανση των τιμών της χονδρεμπορικής, η οποία μπορεί να επιφέρει αναλόγως αποτέλεσμα είτε αύξησης είτε μείωσης της τελικής τιμής χρέωσης.
Επειδή, όσον αφορά στην ενίσχυση της διαφάνειας όσον αφορά στη Ρήτρα Αναπροσαρμογής, η Αρχή ενσωματώνει στα προτεινόμενα υποδείγματα τον δέοντα τρόπο βάσει του οποίου οφείλουν να παρουσιάζονται και να αναλύονται οι παράμετροι της Ρήτρας Αναπροσαρμογής, σύμφωνα με την Απόφαση ΡΑΕ 409/2020, η οποία περιβάλλεται του τεκμηρίου της νομιμότητας και είναι εφαρμοστέα. Εν προκειμένω, σχετικά με την παράθεση παραδειγμάτων διαμόρφωσης της ρήτρας αναπροσαρμογής στο έντυπο της «Αίτησης προσφοράς προμήθειας», ώστε να αντιλαμβάνεται εκ των προτέρων και εγκαίρως ο καταναλωτής τον δυνητικό βαθμό έκθεσής του στον οικείο κίνδυνο, προκρίνεται η σχετική αναφορά να λαμβάνει υπόψη δεδομένα που απηχούν την τρέχουσα οργάνωση της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
Ως εκ τούτου, για την κατά το δυνατόν ακριβέστερη ένδειξη του συναρτώμενου κόστους, προκρίνεται να εκτιμάται η διακύμανση της Χρέωσης Προμήθειας βάσει της Ρήτρας Αναπροσαρμογής σε συνάρτηση με το ιστορικά χαμηλό/ελάχιστο δυνατό ή υψηλό/μέγιστο δυνατό κυμαινόμενης αυξομείωσης από την 1η/11/2020 (ημερομηνία υιοθέτησης του Ευρωπαϊκού Μοντέλου Αγοράς)."
Ρήτρα αποχώρησης
Επίσης "η ΡΑΕ πρόκειται να γνωμοδοτήσει στο Υπουργό Περιβάλλοντος κι Ενέργειας για την κατά παρέκκλιση αποδοχή της χρέωσης Ρήτρας πρόωρης αποχώρησης σε συμβάσεις σταθερής τιμής ορισμένου χρόνου. Ως εκ τούτου, λαμβάνοντας υπόψη ότι η Οδηγία 2019/944 είναι σε εφαρμογή από 1.1.2021, τυχόν πρόβλεψη ή επιβολή «ρήτρας» ή οποιουδήποτε τέλους σε κυμαινόμενα τιμολόγια στερείται νομίμου ερείσματος."
"Επειδή, όσον αφορά στην εισηγούμενη κατά την πρώτη Δημόσια Διαβούλευση κατάργηση της πάγιας χρέωσης, η Αρχή, αναγνωρίζοντας τον ρόλο που αυτή επιτελεί για τη διαμόρφωση της εμπορικής πολιτικής των προμηθευτών και τη διαχείριση του επιχειρηματικού τους ρίσκου, απέσυρε τη σχετική πρόταση.
" τονίζεται σχετικά.
Δωρεάν αποστολή
"Επειδή, όσον αφορά στο δικαίωμα δωρεάν λήψης λογαριασμού (άρθρο 18 παρ. 2 και 3 της Οδηγίας), η ΡΑΕ θα προβεί σε σχετική γνωμοδότηση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας στοχεύοντας να ισορροπήσει τις τυχόν χορηγούμενες εκπτώσεις σε ηλεκτρονικούς λογαριασμούς με την αρχή της μη-διάκρισης των καταναλωτών. Αναλυτικότερα, όπως και υπαινίχθηκε κατά την πρώτη Δημόσια Διαβούλευση, αν και η παροχή έκπτωσης στους πελάτες που έχουν επιλέξει την ηλεκτρική τιμολόγηση δεν αντίκειται στο ενωσιακό δίκαιο (παρεμφερείς διατάξεις του άρθρου 11 της Οδηγίας 2012/27 αλλά και κρίση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην υπόθεση C-294/18), δεν πρέπει το εν λόγω «bonus» να εξελίσσεται σε «malus» για τους πελάτες που δεν διαθέτουν ευχέρεια στα ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας.
Στο πλαίσιο αυτό, το CEER έχει αναδείξει τη «συμπερίληψη» (inclusiveness) ως βασικό πυλώνα του συστήματος της Οδηγίας 2019/944 που έχει επίκεντρο τον καταναλωτή (consumer-centric design) 14 . Συνεπώς, η ψηφιακή εξέλιξη δεν πρέπει να δημιουργεί νέους κοινωνικούς διαχωρισμούς μεταξύ των καταναλωτών15 . Στη βάση αυτών, επιβάλλεται η λήψη του λογαριασμού κατανάλωσης (α) να μην επισύρει οικονομικές επιβαρύνσεις στον τελικό πελάτη και (β) να μη συνεπιφέρει στην πράξη εφαρμογή διαφορετικών κριτηρίων σε ίδιες κατηγορίες καταναλωτών. Επομένως, οιαδήποτε επιλογή κι αν προκρίνει ο τελικός πελάτης προκειμένου για την τιμολόγησή του, ο τρόπος αυτός δε θα πρέπει να συνεπάγεται οποιουδήποτε είδους δυσμενή διάκριση σε βάρος του, λαμβανομένων υπόψη και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών που έχει η εκάστοτε κατηγορία πελατών" καταλήγει η ΡΑΕ.
Γιώργος Αλεξάκης