«Είναι μία επιχείρηση η οποία μπαίνει μέσα. Η οποία οφείλει τουλάχιστον 135 εκατομμύρια ευρώ στο Δημόσιο από παράνομες κρατικές ενισχύσεις που σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο πρέπει να επιστραφούν. Μία επιχείρηση που είναι ο μεγαλύτερος οφειλέτης της ΔΕΗ με 340 εκατομμύρια ευρώ. Μία επιχείρηση που δεν τηρεί τους περιβαλλοντικούς όρους και μολύνει αγρίως τον Ευβοϊκό Κόλπο. Μία επιχείρηση που δεν τηρεί τους κανόνες ασφαλείας με αποτέλεσμα να έχουμε δυστυχώς 2 θανατηφόρα δυστυχήματα τους τελευταίους μήνες στους κόλπους της», ανέφερε αναλυτικά ο κ. Χατζηδάκης.
«Δεν μπορεί η κυβέρνηση να μείνει απαθής», υπογράμμισε ο υπουργός και πρόσθεσε: «Εμείς θα κινηθούμε γρήγορα επιχειρώντας να βρούμε μια λύση η οποία θα είναι: στέρεη νομικά, ελκυστική επενδυτικά με βάση την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής του 2014 και μία λύση η οποία, φυσικά, θα είναι όσο πιο δίκαια γίνεται απέναντι στους εργαζόμενους, διότι δεν θα αγνοήσουμε αυτή την παράμετρο. Άλλωστε ο όποιος επενδυτής θα λάβει σίγουρα υπόψη του την εμπειρία των εργαζόμενων στη ΛΑΡΚΟ».
Οι κυβερνητικοί στόχοι
Ο υπουργός παρουσίασε ταυτόχρονα τους στόχους της κυβέρνησης στην ενέργεια επισημαίνοντας τα εξής:
1. Την πλήρη απολιγνιτοποίηση της Ελλάδας μέχρι το 2028. Είμαστε η πρώτη κυβέρνηση που περνάει από τα λόγια στην πράξη σε αυτό. Και το κάνουμε για δύο λόγους: Αφενός μεν περιβαλλοντικούς και ποιότητας ζωής εμάς των ίδιων και των παιδιών μας. Αφετέρου δε οικονομικούς, καθώς η ΔΕΗ επιβαρύνεται με εκατοντάδες εκατομμύρια το χρόνο λόγω των τιμών δικαιωμάτων CO2. Χρήματα τα οποία εν μέρει πληρώνει από την τσέπη του ο καταναλωτής. Με την απολιγνιτοποίηση βάζουμε τέλος σε αυτό.
2. Αυξάνουμε το ποσοστό συμμετοχής των ΑΠΕ στην τελική κατανάλωση ενέργειας στο 35% ως το 2030 έναντι του 17% που είναι σήμερα. Ακόμα περισσότερο αυξάνουμε τη συμμετοχή των ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή τουλάχιστον στο 60% μέχρι το 2030.
3. Υιοθετούμε ένα ακόμη πιο φιλόδοξο στόχο στην εξοικονόμηση ενέργειας: Να καταναλώνουμε το 2030 λιγότερη ενέργεια από αυτή που καταναλώναμε το 2017. Για να το πετύχουμε αυτό, ενώ μέχρι σήμερα παρέχεται 1 δισ. ευρώ για δράσεις ενεργειακής αναβάθμισης στην 7ετία, σχεδιάζουμε να δίνουμε στο εξής 500 εκατ. ευρώ το χρόνο: Σε άμεσες ενισχύσεις από το ΕΣΠΑ. Σε φορολογικές εκπτώσεις. Και σε δάνεια από τράπεζες. Αυτό σημαίνει τρεισήμισι φορές παραπάνω κονδύλια για δράσεις ενεργειακής αναβάθμισης. Είναι ένα καλό νέο για το περιβάλλον. Ένα καλό νέο για την οικοδομή. Και κυρίως ένα καλό νέο για τα νοικοκυριά, καθώς θα αναβαθμίζουμε ενεργειακά 50.000 κατοικίες ετησίως και θα αυξηθεί με αυτό τον τρόπο και η αξία των ιδιοκτησιών.
4. Επιταχύνουμε την ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών μας. Είναι σίγουρα ένα θέμα περιβαλλοντικό, καθώς θα σταματήσουν να καπνίζουν τα εργοστάσια μαζούτ στα νησιά μας. Αλλά είναι και ένα θέμα οικονομικό καθώς θα εξοικονομήσουμε 700-800 εκατομμύρια ευρώ στις λεγόμενες υπηρεσίες ΥΚΩ. Στόχος είναι να έχουν ολοκληρωθεί οι διασυνδέσεις της Κρήτης μέχρι τις αρχές του 2023. Αλλά και να έχουν διασυνδεθεί όλα μας τα νησιά ως το 2030.
5. Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην ηλεκτροκίνηση. Καθώς το 2018 πουλήθηκαν στη χώρα μας μόλις 87 ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα! Ενώ στην Ευρώπη, στις πιο προηγμένες χώρες, το ποσοστό είναι 7% ή και παραπάνω. Δεν μπορούμε να το βλέπουμε απαθώς. Και για αυτό το λόγο η ηλεκτροκίνηση αποτελεί μέρος του ΕΣΕΚ και της συνολικής μας στρατηγικής. Στοχεύουμε ώστε 1 στα 3 καινούργια αυτοκίνητα το 2030 να είναι ηλεκτροκίνητα! Μία από τις πρώτες μας σημαντικές πρωτοβουλίες σε αυτόν τον τομέα είναι η σταδιακή ανανέωση του στόλου με ηλεκτρικά οχήματα, ιδίως για τα λεωφορεία στην Αθήνα.
Πέρα από την ξεκάθαρα πράσινη ατζέντα μας, δεν λησμονούμε να προωθήσουμε τις διεθνείς συνεργασίες και την αξιοποίηση του φυσικού αερίου ως «καυσίμου μετάβασης» στη νέα εποχή:
● Βελτιστοποιούμε την ενεργειακή μας ασφάλεια και εφοδιασμό.
● Για αυτό το λόγο, ξεμπλοκάρουμε την Υπόγεια Αποθήκευση Φυσικού Αερίου στην Καβάλα και σύντομα θα έρθουν όλες οι σχετικές ρυθμίσεις για να πραγματοποιηθεί ο διαγωνισμός από το ΤΑΙΠΕΔ.
● Στηρίξαμε τον αγωγό TAP και είναι σημαντικό ότι ολοκληρώθηκε το ελληνικό τμήμα του αγωγού. Στόχος είναι να τεθεί σε πλήρη εμπορική λειτουργία στα τέλη του 2020.
● Υπογράψαμε διακυβερνητική συμφωνία με τη Βουλγαρία και ξεκίνησε η κατασκευή του πολύπαθου διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου IGB Ελλάδας-Βουλγαρίας.
● Συνεχίζουμε τις προσπάθειες για την υπογραφή της 4-μερούς διακυβερνητικής συμφωνίας για τον East Med που θα συνδέει το Ισραήλ με την Κύπρο, την Ελλάδα και τελικά την Ιταλία.
● Στηριζόμαστε τέλος για όλα αυτά σε μία στενή συνεργασία με την Κύπρο. Με το Ισραήλ. Με την Αίγυπτο. Και αυτή η συνεργασία που είναι μια συνεργασία στο πλαίσιο της νομιμότητας και του σεβασμού του διεθνούς δικαίου, είναι και ένα μήνυμα στους εξ΄ Ανατολών γείτονές μας ότι θα προασπίσουμε τα εθνικά μας συμφέροντα λαμβάνοντας υπόψη όχι μόνο τη δική μας δύναμη, αλλά και τη δύναμη που μας δίνουν οι διεθνείς μας συμμαχίες. Ταυτόχρονα συνεχίζουμε τις συνεργασίες με τους γείτονές μας κράτη-μέλη της Ε.Ε. ενόψει μάλιστα της απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας και της δημιουργίας της ενιαίας αγοράς, ιδιαίτερα την Βουλγαρία και την Ιταλία την οποία πρόσφατα επισκέφθηκε ο πρωθυπουργός.
● Υπάρχει βέβαια πάντα σε εξέλιξη το πρόγραμμα έρευνας και εκμετάλλευσης των υδρογονανθράκων. Εμείς φέραμε προς κύρωση τις συμβάσεις της προηγούμενης κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ και τις ψηφίσαμε. Οι ίδιοι δεν τις ψήφισαν, παρότι εμείς δεν αλλάξαμε ούτε ένα κόμμα. Αυτό είναι βέβαια δικό τους ζήτημα.
ΔΕΗ
Ο υπουργός αναφέρθηκε παράλληλα στις προσπάθειες της κυβέρνησης να αντιμετωπίσει μια σειρά από προβλήματα της εσωτερικής ενεργειακής αγοράς με μια σειρά διαρθρωτικών αλλαγών.
Όπως ανέφερε, «ξεκινήσαμε με τη ΔΕΗ, όπου έχουμε ήδη πετύχει δυο πράγματα και επιδιώκουμε να πετύχουμε άλλα τρία.
1. Διασφαλίσαμε τη βιωσιμότητα της επιχείρησης με τα μέτρα που πήραμε το καλοκαίρι. Και το πιστοποίησαν αυτό και ο ορκωτός ελεγκτής της επιχείρησης και η Standard and Poor’s.
2. Συνεχίσαμε την προσπάθεια και την περασμένη εβδομάδα εγκρίθηκε ένα νομοσχέδιο τομή για την απελευθέρωση της ΔΕΗ από τα δεσμά του Δημοσίου, με το οποίο πέρασαν σημαντικές ρυθμίσεις όπως η κατάργηση της μονιμότητας για τα διευθυντικά στελέχη και τους νεοεισερχόμενους υπαλλήλους της ΔΕΗ και οι αυτοχρηματοδοτούμενες εθελούσιες εξόδοι.
Οι τρεις άμεσες προτεραιότητες είναι:
-Η απολιγνιτοποίηση, για την οποία μίλησα προηγουμένως
-Η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ που θα δώσει ανάσα ρευστότητας στη ΔΕΗ επιτρέποντας τον εκσυγχρονισμό του Δικτύου Διανομής
-Οι επενδύσεις της ΔΕΗ στις ΑΠΕ, σε συνεργασία με ιδιώτες
Θέτουμε παράλληλα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή του Target Model και την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας προς όφελος των καταναλωτών και της οικονομίας. Προχωρούμε επίσης στην ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ – πρωτίστως για λόγους αναπτυξιακούς, ενώ θα περιοριστεί περαιτέρω και το ποσοστό του Δημοσίου στα ΕΛΠΕ, σύμφωνα και με τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr