Η όλη προσπάθεια μπαίνει πλέον στην τελική ευθεία, καθώς στο δημαρχείο Κισσάμου, κατά τη διάρκεια ειδικής εκδήλωσης, υπογράφηκαν σήμερα μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της κοινοπραξίας που έχει αναλάβει το έργο οι συμβάσεις που αφορούν στην πρώτη φάση της διασύνδεσης, τη λεγόμενη «μικρή» διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου, με αγωγό εναλλασσόμενου ρεύματος τάσης 150 kV και μεταφορικής ικανότητας 2Χ200 ΜV.
Σταθάκης: Το ενεργειακό μέλλον της Κρήτης μπαίνει σε καινούργια διάσταση
«Σήμερα είναι μια ιστορική στιγμή για την Κρήτη» τόνισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, κατά την τελετή της υπογραφής των συμβάσεων. Παράλληλα εξέφρασε την άποψη ότι με την ολοκλήρωση του έργου θα καλύπτεται περίπου το ένα τρίτο των ενεργειακών αναγκών της Κρήτης, με τη σταδιακή απόσυρση των ρυπογόνων μονάδων παραγωγής ενέργειας που υπάρχουν στο νησί. «Το ενεργειακό μέλλον του νησιού μπαίνει πλέον σε καινούργια διάσταση, καθώς θα υπάρχει η διασύνδεση με το ηπειρωτικό σύστημα της χώρας, και η Κρήτη σύντομα θα είναι ένα "πράσινο" νησί» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με τον κ.Σταθάκη, το έργο -με την ολοκλήρωσή του το 2020- θα οδηγήσει στην κάλυψη με αξιόπιστο τρόπο της ζήτησης ρεύματος στην Κρήτη για το ορατό μέλλον, χωρίς να απαιτείται η μόνιμη λειτουργία των ακριβών και ρυπογόνων θερμικών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής. Αυτό θα επιτρέψει τη δραστική μείωση των χρεώσεων υπηρεσιών κοινής ωφέλειας- ΥΚΩ (της τάξης των 300-400 εκατ. ευρώ ετησίως) για όλα τα νοικοκυριά και την περαιτέρω αξιοποίηση του πλούσιου αιολικού δυναμικού της Κρήτης, συμβάλλοντας στην περιβαλλοντική και οικονομική αναβάθμιση του νησιού.
Τι προβλέπεται
Στο πλαίσιο των συμβάσεων προβλέπεται η κατασκευή υπόγειου αγωγού σύνδεσης, από τη μονάδα παραγωγής ενέργειας στην Μεγαλόπολη μέχρι και την περιοχή της Νεάπολης Λακωνίας. Από εκεί θα ποντιστεί υποβρύχιο καλώδιο μήκους 132 χιλιομέτρων, που θα προσαιγιαλωθεί στην περιοχή « Νοπήγια» στον κόλπο του Κισσάμου, για να ακολουθήσει στη συνέχεια υπόγεια διαδρομή μήκους 32 χιλιομέτρων κατά μήκος του Βόρειου οδικού άξονα Κρήτης έως τον υποσταθμό της ΔΕΗ στην Ξυλοκαμάρα Χανίων. Το μέγιστο βάθος πόντισης των καλωδίων είναι 950 μέτρα, και ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου είναι 330 εκατ. ευρώ με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης τους 18 μήνες.
«Πρόκειται για εμβληματικό έργο, που θα καλύψει σε πρώτο βαθμό τις ανάγκες επάρκειας του νησιού», τόνισε από την πλευρά του ο πρόεδρος του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) Α.Ε, Μάνος Μανουσάκης.
Σύμφωνα με τον ίδιο, το έργο θα έχει ολοκληρωθεί στα μέσα του 2020, ενώ μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2022 θα έχει ολοκληρωθεί και το έργο της μεγάλης διασύνδεσης Αττικής – Κρήτης.
Η «μεγάλη» διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική θα γίνει με συνεχές ρεύμα τάσης έως 500 kV και ισχύος 1.000 ΜW. Το υποθαλάσσιο καλώδιο θα έχει ως αφετηρία την Αττική και μετά από 330 χιλιόμετρα θα καταλήξει στον δήμο Ηρακλείου στην Κρήτη, για να συνδεθεί μετά από σύντομη διαδρομή με το υφιστάμενο ηλεκτρικό δίκτυο της Κρήτης.
Το κόστος του έργου για τη λεγόμενη «μεγάλη» διασύνδεση είναι της τάξης του ενός δισ. ευρώ.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr