Όπως αναφέρει ανακοίνωση της Τράπεζας ο αγωγός μήκους 878 χιλιομέτρων που ξεκινά από τα ελληνοτουρκικά σύνορα, περνά σχεδόν όλη τη Βόρεια Ελλάδα, συνεχίζει την Αλβανία και, αφού περάσει κάτω από την Αδριατική Θάλασσα, καταλήγει στη νότια Ιταλία, θα συμβάλει επίσης στην αύξηση της αξιοπιστίας του ενεργειακού εφοδιασμού για τους καταναλωτές , καθώς και στην επίτευξη σημαντικής μείωσης του CO 2 , παρέχοντας καθαρότερο καύσιμο σε σύγκριση με τον άνθρακα. Η πρώτη παράδοση φυσικού αερίου αναμένεται μέχρι το 2020.
Σημειώνεται ότι η χρηματοδότηση από την EBRD έχει ιδιαίτερη βαρύτητα καθώς γίνεται κάτω από τις πιο αυστηρές περιβαλλοντικές, κοινωνικές και χρηματοοικονομικές προϋποθέσεις. Δηλαδή η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης επιλέγει για στήριξη έργα με σεβασμό στο περιβάλλον και τις τοπικές κοινωνίες αλλά και με τεκμηριωμένο πλάνο οικονομικής βιωσιμότητας. Σημειώνεται ότι την περασμένη εβδομάδα εκδόθηκαν και οι αποφάσεις του Συμβουλίου Επικρατείας που απορρίπτουν τις αιτήσεις ακύρωσης έγκρισης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Κοινωνικών Επιπτώσεων του Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου ΤΑΡ που είχαν κατατεθεί το 2014 από τους δήμους Καβάλας, Σερρών και Δοξάτου.
Στην ανακοίνωση της EBRD τονίζεται ότι ο ΤΑΡ ποτελεί το τελευταίο σκέλος του νότιου διαδρόμου αερίου και θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την περιοχή της Κασπίας στην Ευρώπη. Το μεγαλύτερο μέρος της κατασκευής του έχει ολοκληρωθεί στην Ελλάδα. Επίσης ότι ο TAP θα έχει αρχική ετήσια παραγωγική ικανότητα 10 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων που αντιστοιχεί στην κατανάλωση ενέργειας περίπου 7 εκατομμυρίων νοικοκυριών στην Ευρώπη. Ο αγωγός συμβάλει σημαντικά στη διαφοροποίηση του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση το συνολικό κόστος του έργου είναι 4,5 δισ. ευρώ. Το συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων ενέκρινε νωρίτερα αυτό το έτος την επιλεξιμότητα της TAP για δάνειο ύψους 1,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, ενώ επί του παρόντος εξετάζονται και άλλες συνεισφορές από τους οργανισμούς εξαγωγικών πιστώσεων της Γαλλίας, της Γερμανίας και της Ιταλίας.
Στο σημείο εκκίνησης στην Τουρκία, η TAP θα συνδεθεί με τον αγωγό Trans Anatolian Pipeline (TANAP) για τον οποίο η EBRD ενέκρινε δάνειο 500 εκατ. Ευρώ τον περασμένο Οκτώβριο. Στο τελικό σημείο της Ιταλίας, η TAP θα συνδεθεί με το ιταλικό δίκτυο φυσικού αερίου και από εκεί με ευρύτερα ευρωπαϊκά δίκτυα.
Όπως τονίζεται η αλυσίδα αξίας του νότιου διαδρόμου αερίου έχει συνολικό εκτιμώμενο ύψος 40 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ και περιλαμβάνει επενδύσεις σε υποδομές αερίου σε δίκτυο αγωγών μήκους 3.500 χιλιομέτρων που διασχίζει έξι χώρες. Τα μέρη του νότιου διαδρόμου φυσικού αερίου είναι το κοίτασμα Shah Deniz στο Αζερμπαϊτζάν, ο αγωγός του Νότιου Καυκάσου στο Αζερμπαϊτζάν και στη Γεωργία, ο TANAP στην Τουρκία και ο TAP.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr