«Τα ενεργειακά είναι το μεγάλο ζητούμενο για την νέα αξιολόγηση» ανέφερε κορυφαίος αξιωματούχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφερόμενος στο τι έπεται τους επόμενους μήνες.
Είναι ενδεικτικό ότι μέσα στο επόμενο διάστημα και μέχρι την εκκίνηση της νέας αξιολόγησης τον Μάιο θα πρέπει να τρέξουν μια σειρά από πωλήσεις μετοχικών πακέτων, όπως αυτή του ΔΕΣΦΑ, των ΕΛΠΕ αλλά και η ολοκλήρωση του μαρκετ τεστ για τις μονάδες της ΔΕΗ που θα δοθούν σε ιδιώτες.
Ειδικά η πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ παρουσιάζει έντονο ενδιαφέρον.
Ο Διαχειριστής του Συστήματος Φυσικού Αερίου στη χώρα έχει καταγράψει μια ισχυρή κερδοφορία έχοντας στο ταμείο του ποσά ρευστότητας που φτάνουν τα 280 εκατομμύρια ευρώ. Επίσης ελέγχει υποδομές μεγάλης αξίας (μόνο στη Ρεβυθούσα οι επενδύσεις αποθήκευσης LNG που έχουν γίνει αγγίζουν τα 2 δισεκ.) που διασφαλίζουν τον έλεγχο της μοναδικής στην Αν. Ευρώπη διόδου υγροποιημένου φυσικού αερίου στο σύστημα αγωγών που είναι υπό κατασκευή στην ΝΑ Ευρώπη.
Ταυτόχρονα και στα ΕΛΠΕ οι συζητήσεις ανάμεσα στο ελληνικό Δημόσιο και τον όμιλο Λάτση είναι σε πλήρη εξέλιξη για το ποσοστό των μετοχών που θα πουλήσουν οι δύο μέτοχοι. Τα διυλιστήρια, άλλωστε, των ΕΛΠΕ είναι από τα πλέον σύγχρονα στην Αν. Μεσόγειο για την παραγωγή ντήζελ και έχουν σημαντική εξαγωγική δραστηριότητα, ενώ και οι υποδομές τους πχ στην Θεσσαλονίκη λειτουργούν ως πόλος έλξης για ενδιαφερόμενους να παίξουν στο ενεργειακό παιχνίδι της περιοχής των Βαλκανίων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εξελίξεις στις ιδιωτικοποιήσεις στην Ελλάδα κουμπώνουν με τα σχέδια της ΕΕ για τη διαφοροποίηση των ενεργειακών πηγών και οδεύσεων και την προσέλκυση των κοιτασμάτων αερίου από την Αν. Μεσόγειο, αλλά και τη διασφάλιση διόδων από τα πλούσια κοιτάσματα αερίου του Κατάρ και του Κόλπου. Παράλληλα, ακουμπούν τον σκληρό πυρήνα των σχεδιασμών της Γερμανίας, της μεγαλύτερης οικονομίας της ευρωζώνης, που αναζητά μέσω αγωγών στο βορρά (nord stream II) αλλά κι ελέγχου υποδομών την ενεργειακή της αυτοτέλεια, καθώς δε διαθέτει φυσικούς πόρους.
Έτσι σχεδιάζονται, με την αρχική τουλάχιστον υποστήριξη της ΕΕ, επενδυτικά σχέδια σε αγωγούς αξίας τουλάχιστον 10 δισ. ευρώ, για τη διασφάλιση της ροής φυσικού αερίου στην ΕΕ, που αναμένεται λόγω αναγκών να αυξηθεί κατά 100 bcm.
Ήδη η αγορά ενέργειας στην Ένωση αντιμετωπίζεται ενιαία με τη στρατηγική που έχει χαραχθεί τόσο για το αέριο όσο και για το ηλεκτρικό ρεύμα με την προώθηση διασυνδέσεων μεταξύ των εθνικών συστημάτων.
Εκεί «κουμπώνει» και η αξιοποίηση εθνικών μέχρι σήμερα ενεργειακών υποδομών στην Ελλάδα.
Στο πλαίσιο αυτό αναπόφευκτο είναι να επηρεαστεί η πορεία της διαπραγμάτευσης για την έξοδο της χώρας από τη μνημονιακή περίοδο από την προθυμία της να ολοκληρώσει έγκαιρα δεσμεύσεις που έχει αναλάβει για αναμόρφωση του ενεργειακού χάρτη της χώρας.
«Δυστυχώς δεν υπήρχε πολιτική ενέργειας στην Ελλάδα. Για πρώτη φορά θα ανασχεδιαστεί ο Ελληνικός ενεργειακός χάρτης για να αφήνει χώρο στον ανταγωνισμό, που θα αφήνει πχ τη ΔΕΗ στη δημόσια υπηρεσία» ανέφερε κοινοτικός αξιωματούχος σε ερώτηση του Reporter.gr για το όλο ζήτημα.
Πάντως το όλο ζήτημα αναμένεται να γίνει αντικείμενο σκληρής διαπραγμάτευσης μέχρι τον Ιούνιο. Η Ελλάδα διεκδικεί να έχει ρόλο στο ενεργειακό παιχνίδι μέσω ελέγχου μέρους των υποδομών αλλά ταυτόχρονα να πετύχει τους βέλτιστους δυνατούς όρους για την έξοδο αλλά και την αποφυγή εμπροσθοβαρούς εφαρμογής των ψηφισμένων μέτρων για περικοπές σε συντάξεις και αφορολόγητο.
Όπως φαίνεται στην προσπάθεια αυτή περιμένει αφενός στις ενεργειακές επιδιώξεις στήριξη από τις ΗΠΑ λόγω γεωπολιτικών ισορροπιών και στα θέματα εξόδου από το πρόγραμμα από την Επιτροπή, που θέλοντας αναβαθμισμένο πολιτικό ρόλο στηρίζει μια ήπια προσέγγιση στα δημοσιονομικά αλλά και μια μεταμνημονιακή εποπτεία που δε θα παραπέμπει στη λύση της προληπτικής πιστωτικής γραμμής που αποτελεί νέο μνημόνιο.
Βρυξέλλες Αποστολή
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr