Στην επιστολή του ο Πρόεδρος του ΤΕΕ προχωρά σε συγκεκριμένες προτάσεις άμεσης επίλυσης των προβλημάτων που έχουν δημιουργηθεί με την έναρξη του προγράμματος «εξοικονομώ κατ’ οίκον ΙΙ» και τη λειτουργία της σχετικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
Σχετικά με το θέμα ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός δήλωσε:
«Το εξοικονομώ κατ’ οίκον είναι ένα πρόγραμμα που ολόκληρη η αγορά αναμένει επί μήνες και είναι εύλογο το ενδιαφέρον των πολιτών. Όμως συγκεκριμένες προβλέψεις και τα προβλήματα που δημιουργούνται έχουν δημιουργήσει τεράστιο φόρτο στους μηχανικούς που εξυπηρετούν τους πολίτες και το ίδιο το πρόγραμμα δεν έχει ακόμη ξεκινήσει. Ζητώ από το Υπουργό Γιώργο Σταθάκη να δώσει λύσεις στην κατάσταση που έχει δημιουργηθεί και είμαστε δίπλα στο ΥΠΕΝ να τους βοηθήσουμε, αν το κρίνουν σκόπιμο. Πρέπει η Πολιτεία να έχει εικόνα και συναίσθηση των πραγματικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει στην καθημερινότητα η οικονομία και η κοινωνία, ώστε να γίνονται οι καλύτερες δυνατές επιλογές. Προτείνω στο ΥΠΕΝ συγκεκριμένα βήματα για υπέρβαση της κατάσταση που έχει δημιουργηθεί με το «εξοικονομώ κατ΄οίκον ΙΙ».
Οι μηχανικοί ξέρουμε, θέλουμε και μπορούμε αν συμβάλλουμε ουσιαστικά στην επιτυχία του προγράμματος και στην επίτευξη των στόχων ενεργειακής εξοικονόμησης. Ζητούμε να γίνουν άμεσα οι επιλογές εκείνες που θα διασφαλίζουν τη επιτυχία του προγράμματος, την απροβλημάτιστη κατάθεση αιτήσεων των ενδιαφερόμενων και την επαγγελματική αξιοπρέπεια των μηχανικών. Διότι, σημειώνω, για να μην το ξεχνά κανείς, οι μηχανικοί θα αμειφθούν για όσα κάνουν για το πρόγραμμα με περίπου 200 ευρώ ανά αίτηση, την ώρα που το πρόγραμμα είναι εξαιρετικά γενναιόδωρο στο θέμα των υλικών που θα χρησιμοποιηθούν για ενεργειακή αναβάθμιση».
Οι προτάσεις για την επίλυση των άμεσων προβλημάτων είναι οι ακόλουθες:
- Να δοθεί νέα ημερομηνία υποβολής - έναρξης υποδοχής αιτήσεων εφόσον το πληροφοριακό σύστημα είναι λειτουργικό και βεβαιωμένα έτοιμο για τον φόρτο εργασίας που θα υποδεχθεί.
- Να υπάρξει στο ενδιάμεσο περίοδος δοκιμαστικής χρήσης του Πληροφοριακού Συστήματος σε πραγματικές συνθήκες, ώστε αφενός να αποκαλυφθούν πιθανές αδυναμίες και αστοχίες και αφετέρου να εξοικειωθούν όλοι με τη νέα πλατφόρμα.
- Να προβλεφθεί η πρόσβαση στο πληροφοριακό σύστημα με διαφορετική ημερομηνία ανά Περιφέρεια καθώς κάθε Περιφέρεια έχει διακριτό προϋπολογισμό και θα μια τέτοια κίνηση θα εξομαλύνει τη λειτουργία και θα μειώσει τον φόρτο του συστήματος.
- Αν τα ανωτέρω δεν γίνουν εφικτά, να τροποποιηθεί ο οδηγός του προγράμματος και να προβλεφθεί, με τη διαδικασία της υπερδέσμευσης των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ (καθώς η περίοδος και το ποσοστό απορρόφησης το επιτρέπει), ότι όσοι ενταχθούν κατά τον πρώτο μήνα λειτουργίας της πλατφόρμας θα τύχουν χρηματοδότησης, ώστε να μειωθεί η πίεση προς τους πολίτες και τους μηχανικούς να «προλάβουν» και ο φόρτος που θα δεχθεί με την πλήρη ενεργοποίηση το πληροφοριακό σύστημα.
- Μπορεί επίσης να εξεταστεί η δυνατότητα τα στάδιά ένταξης να διαχωριστούν σε στάδιο εγγραφής στοιχείων και καταρχήν ελέγχου επιλεξιμότητας και να ακολουθεί το στάδιο υποβολής αίτησης με αντίστοιχα κριτήρια σε επόμενη ημερομηνία (τουλάχιστον 2-3 βδομάδες μετά ) ώστε να δοθεί χρόνος για την προεγγραφή στοιχείων και να αποφορτιστεί το σύστημα.
- Να εκδοθεί το πλήρες εγχειρίδιο του συστήματος με αναλυτική περιγραφή διαδικασίας σε βήματα και απεικόνιση κάθε φόρμας. Αυτό που έχει δοθεί στη δημοσιότητα είναι κακογραμμένο και ελλιπές, ενώ φαίνεται ότι έχουν παραληφθεί (άγνωστο για ποιον λόγο) σημαντικές φόρμες.
- Να εκδοθεί αναλυτικός οδηγός ερωταπαντήσεων για σύνθετα τεχνικά θέματα όπως για την ένταξη κτιρίων με αυθαιρεσίες.
- Κατά τη λειτουργία της πλατφόρμας να είναι εμφανής - όπως και θα έπρεπε εξαρχής - ποσοτική/στατιστική ανάλυση των αιτήσεων που έχουν υποβληθεί, και κατά συνέπεια των χρημάτων που έχουν δεσμευτεί ανά περιφέρεια.
- Να υπάρξει από πλευράς Υπουργείων-ΕΤΕΑΝ αξιόπιστος μηχανισμός υποστήριξης των μηχανικών και των πολιτών, με τη δημιουργία helpdesk. Ενδεικτικά, άμεσα θα μπορούσε να προβλεφθεί χώρος ανακοινώσεων, ενημέρωσης και τηλεφωνικό κέντρο που να μπορεί να υποδεχθεί το φόρτο εργασίας και ερωτήσεις.
- Να διευκρινιστεί οριστικά από το Υπουργείο αν απαιτείται ή όχι βεβαίωση μηχανικού κατά τις διατάξεις του ν.4495/2017 για τη νομιμότητα του κτιρίου (όπως αναφέρεται στο πρόγραμμα) – και ο ακριβής τύπος.
- Να διευκρινιστεί το ουσιαστικό ζήτημα των λεπτομερειών της «ριζικής ανακαίνισης κτιρίου». Όπως ορίζεται στο Προγράμματος «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον ΙΙ», Παράρτημα VI του οδηγού ο Ενεργειακός Επιθεωρητής θα πρέπει να δηλώσει ότι το έργο «δεν αφορά σε ριζική ανακαίνιση του κτηρίου – κτηριακής μονάδας». Παρόλα αυτά δεν είναι σαφές που ορίζονται μέσα στον Οδηγό τα κριτήρια ελέγχου της ριζικής ανακαίνισης, όπου σύμφωνα με το άρθρο 2 του νόμου 4122/2013, βασίζεται στην τρέχουσα αξία του ακινήτου και στο κόστος των επεμβάσεων.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr