Ειδικότερα σε τομείς όπως οι μεταφορές, ή η ακτοπλοΐα, όπου τα τελευταία μάλιστα χρόνια κατέγραψαν οι εταιρίες λειτουργικές η κίνηση των τιμών του «μαύρου χρυσού» έρχεται φέρει «πονοκέφαλο».
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο «μαύρος χρυσός» από τα 107 δολάρια το βαρέλι στις 15 Ιανουαρίου 2014 έπεσε τον Ιανουάριο του 2015 στα 46,49 ευρώ. Ωστόσο από τις αρχές του 2015 καταγράφεται άνοδος της τιμής του πετρελαίου έως 50% γεγονός που φέρνει στο προσκήνιο τους παλιούς «εφιάλτες».
Έτσι την Παρασκευή 12 Ιανουαρίου 2018 το brent ήταν στα 68,12 δολάρια το βαρέλι και μία ημέρα πριν ήταν στα 69,26 δολάρια. Τον Ιανουάριο του 2015 η τιμή του brent ήταν στα 46,49 δολάρια το βαρέλι έχοντας μέσα σε ένα χρόνο πέσει 56% από τα επίπεδα των 107 δολαρίων. Η τιμή της αμόλυβδής ήταν στο 1,38 ευρώ το λίτρο, η σουπερ στο 1,64 ευρώ , του πετρελαίου κίνησης στο 1,12 ευρώ και του θέρμανσης στα 0,087 ευρώ. Τον Ιανουάριο του 2016 η τιμή του brent ήταν στα 30,86 δολάρια η αμόλυβδη στο 1,35 ευρώ , η σουπερ 1,59 ευρώ το πετρέλαιο κίνησης στο1,01 ευρώ και το θέρμανσης στα 0,73 ευρώ το λίτρο. Τον Ιανουάριο του 2017 η τιμή του brent ήταν στα 56,01 ευρώ , η τιμή της αμόλυβδης ήταν στο 1,55 ευρώ το λίτρο , της σουπερ αμόλυβδης στο 1,73 ευρώ , του πετρελαίου κίνησης στο 1,29 ευρώ και του θέρμανσης στα 0,99 ευρώ το λίτρο.
Ταυτόχρονα η κίνηση αυτή δημιουργεί συνολικό προβληματισμό για το πόσο θα επηρεάσει την οικονομία συνολικά, καθώς για το 2018 προβλέπεται ρυθμός ανάπτυξης 2,4%. Με βάση, μάλιστα, έρευνα του ΙΟΒΕ, που εξετάζει διαχρονικά τη άνοδο του των τιμών του πετρελαίου και τις επιπτώσεις στο ΑΕΠ , την απασχόληση και τα έσοδα του κράτους σημειώνεται ότι όταν οι διεθνείς τιμές αυξηθούν έως 14,8% και διατηρηθούν για μεγάλο χρονικό διάστημα μπορεί να περιορίσουν το ΑΕΠ κατά 2 δις. ευρώ.
Το βάρος των φόρων
Πάντως η ανοδική κίνηση των τιμών με το συνυπολογισμό των φόρων, εάν παραμείνει ως τάση, θα φέρει κύμα ανατιμήσεων. Σημειώνεται ότι το 70% της τελικής τιμής των καυσίμων είναι φόροι (ΕΦΚ και ΦΠΑ).. Σήμερα ο ΕΦΚ στη βενζίνη είναι 70 λεπτά στο λίτρο, στο πετρέλαιο κίνησης διαμορφώνεται στα 41 λεπτά του λίτρου και του πετρελαίου θέρμανσης στα 28 λεπτά. Σύμφωνα μάλιστα με ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) τονίζεται ότι η αύξηση των ΕΦΚ που νομοθετήθηκε από την κυβέρνηση με τον Ν.4389/2016, στα πετρελαιοειδή προϊόντα ήταν λάθος,
«Σήμερα, μετά και από την αύξηση των διεθνών τιμών του BRENT κοντά στα 70 δολάρια το βαρέλι, οι υπερβολικές επιβαρύνσεις του ΕΦΚ, με βάση τα δεδομένα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο οποίος σημειωτέον επιβαρύνεται στην Ελλάδα και με ΦΠΑ 24% σε όλα τα πετρελαιοειδή προϊόντα, είναι δυσανάλογες με τις σημερινές οικονομικές δυνατότητες των Ελλήνων» αναφέρεται και υπογραμμίζεται:
«Ο Ε.Φ.Κ. που επιβαρύνει σήμερα τα πετρελαιοειδή προϊόντα ανά λίτρο έχει ως εξής:
ΑΜΟΛΥΒΔΗ 95 0,070 Χ 24% = 0,868 Μέση τιμή λιανικής 1,543
ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΚΙΝ. 0,041 Χ 24% = 0,051 Μέση τιμή λιανικής 1,317
ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΘΕΡΜ. 0,028 Χ 24% = 0,035 Μέση τιμή λιανικής 1,009
Δυστυχώς οι επιβαρύνσεις των πετρελαιοειδών προϊόντων με τον υψηλό ΕΦΚ επιβάλλονται με χαρακτηριστική επιπολαιότητα, αφού δεν προηγείται από τα αρμόδια υπουργεία σχετική οικονομοτεχνική μελέτη επιπτώσεων, πιστεύοντας υποθετικά κάποιοι φωστήρες ότι με τις αυξήσεις του ΕΦΚ στα καύσιμα θα αυξηθούν τα δημόσια έσοδα.
Η μέση τιμή λιανικής των πετρελαιοειδών προϊόντων στις 8/1/2018 στα κράτη μέλη της Ε.Ε διαμορφώνεται ως εξής:
ΑΜΟΛΥΒΔΗ 95 ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ ΤΩΝ "28" 1,382 ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΖΩΝΗ 1,421
ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΚΙΝ. ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ ΤΩΝ "28" 1,283 ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΖΩΝΗ 1,286
ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΘΕΡΜ. ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ ΤΩΝ "28" 0,766 ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΖΩΝΗ 0,753
Παρά τις προσδοκίες, από τις κατά καιρούς διακηρύξεις των εκάστοτε κυβερνήσεων, ότι θα αυξηθούν τα δημόσια έσοδα από το υψηλό ΕΦΚ, σε συνδυασμό με την πάταξη της παράνομης διακίνησης πετρελαιοειδών και ενεργειακών προϊόντων (λαθρεμπόριο κ.λπ.), το αποτέλεσμα είναι αρνητικό.
Τελικώς, ο χωρίς σχετική μελέτη επιπτώσεων υψηλός ΕΦΚ στα πετρελαιοειδή προϊόντα, ποιους εξυπηρετεί; Την εθνική οικονομία, την ανάπτυξη της οικονομίας, την αύξηση των δημοσίων εσόδων, την μείωση του κόστους των παραγόμενων βιομηχανικών, βιοτεχνικών και αγροτικών προϊόντων, την μείωση του μεταφορικού κόστους, ή τα κυκλώματα της παραοικονομίας;»
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr