Μία ημέρα μετά τη συνέντευξη του αρμοδίου υπουργού Πάνου Σκουρλέτη στη Real News όπου υποστήριξε ότι είναι «κατηγορηματικά αντίθετος στην πώληση του 17% της ΔΕΗ» πηγές της εταιρίας τονίζουν ότι το Δημόσιο πρέπει να διασφαλίζει ότι θα παρεμβαίνει στα ενεργειακά δρώμενα με έντονα κοινωνικά χαρακτηριστικά, όπως αυτά που διακρίνουν την ηλεκτρική ενέργεια, ένα εμπορεύσιμο, αλλά πρωτίστως κοινωνικό, αγαθό.
Ουσιαστικά τόσο η ηγεσία του υπουργείου όσο και της ΔΕΗ ξεκαθαρίζουν ότι τα σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ για πώληση του 17% της εταιρίας ειναι εκτός κυβερνητικής γραμμής.
Μάλιστα οι πηγές της ΔΕΗ υπεραμυνόμενος του δημοσίου χαρακτήρα της εταιρίας αναφέρουν:
«Δείγμα αυτής της προσέγγισης, είναι η πρόσφατη, σαφής, διαβεβαίωσή της ότι δεν πρόκειται να αυξήσει τα τιμολόγια του ηλεκτρικού ρεύματος, παρά τις αντίθετες προβλέψεις μερίδας των ΜΜΕ και πολιτικών δυνάμεων, με αφορμή τη νέα νομοθετική ρύθμιση για τις χρεώσεις των εταιριών προμήθειας υπέρ του Ειδικού Λογαριασμού για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ). Πρόκειται για μια οπτική που εκφράζει απόλυτα το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που με αίσθημα ευθύνης απέναντι στη ΔΕΗ και τον ελληνικό λαό ενθαρρύνει την Επιχείρηση προς επιλογές που λειτουργούν επωφελώς και για τις δύο πλευρές.
Εξάλλου, αν και υπερτονίστηκε το ενδεχόμενο αύξησης της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος, όχι μόνο με ευθύνη, αλλά και με μεθόδευση της κυβέρνησης, η πραγματική εικόνα είναι ότι από τον περασμένο Σεπτέμβριο, έχουν υλοποιηθεί πολυεπίπεδες μειώσεις της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος, όπως στους συνεπείς καταναλωτές της ΔΕΗ και στους επαγγελματίες, (θυμίζουμε, έκπτωση 10% για τους επαγγελματίες και στη συνέχεια έκπτωση 15% συνολικά για τους συνεπείς καταναλωτές). Παράλληλα, εφαρμόστηκαν μέτρα διευκόλυνσης των οικιακών καταναλωτών και συνολικά των πελατών της ΔΕΗ, προκειμένου να αντιμετωπίσουν επιβαρύνσεις, που έρχονται σε ένα περιβάλλον παρατεταμένης οικονομικής δυστοκίας μετά από μια δύσκολη εξαετία. Η κατάργηση της προκαταβολής για την ρύθμιση οφειλών και οι 36 δόσεις, είναι μέρος αυτής της προσπάθειας. Ακόμη και η τελευταία παρέμβαση της κυβέρνησης για την οποία σήμανε ο «συναγερμός» των αυξήσεων, είχε εντελώς διαφορετικό στόχο: την αποφυγή νέας αύξησης του ΕΤΜΕΑΡ σε βάρος των καταναλωτών.»
«Τα περιθώρια», όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, «ωστόσο είναι τεράστια και η Διοίκηση της ΔΕΗ είναι αντιμέτωπη με νέες προκλήσεις προκειμένου να διασφαλίσει την επιχείρηση, αλλά και να καταλήξει σε έναν εύλογο τρόπο διαχείρισης των υποχρεώσεων των πολιτών – πελατών της. Είναι χαρακτηριστικές οι αναφορές ακόμη και για την αποστολή εξαμηνιαίων λογαριασμών, με τους καταναλωτές να καλούνται να καλύψουν μέσα σε λίγες ημέρες το ενεργειακό κόστος μισού έτους, μαζί με τις πρόσθετες χρεώσεις, κάτι ακατόρθωτο σε πολλές περιπτώσεις. Είναι ένα παράδειγμα -προς αποφυγή- για το πώς δημιουργούνται ορισμένες φορές τα χρέη. Σε κάθε περίπτωση, το πρόβλημα της ΔΕΗ είναι πρόβλημα ρευστότητας και όχι κερδοφορίας αυτή τη περίοδο. Και είναι ένα πρόβλημα που έρχεται από παλιά, ως αποτέλεσμα των επιλογών των προηγούμενων κυβερνήσεων ΝΔ – ΠΑΣΟΚ».
«Το ΥΠΕΝ προωθεί υπεύθυνα», αναφέρουν, «και με σχέδιο την συμβολή του στις εξελίξεις σε σχέση με το μεταβαλλόμενο ενεργειακό περιβάλλον. Δεν αναμένει πολιτικά άπρακτο την τελική τους διαμόρφωση. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα του ΑΔΜΗΕ, όπου ο σχεδιασμός προχωρά και αποφεύχθηκε η ιδιωτικοποίηση του 66% του διαχειριστή του Δικτύου Υψηλής Τάσης, με διατήρηση του 51% απευθείας στο Δημόσιο, ενώ οι ρυθμίσεις για τις δημοπρασίες λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής ηλεκτρικής ενέργειας (ΝΟΜΕ) ενεργοποιούνται τις επόμενες εβδομάδες, εντός των περιορισμών που τίθενται για τη δραστηριοποίηση όλων των εταιριών -και της ΔΕΗ- στην ενεργειακή αγορά.».
Είναι πολλοί όσοι εμφανίζονται να υπερασπίζονται τη ΔΕΗ, αν και αρκετοί θα προτιμούσαν τη συμβολική παρουσία του Δημοσίου σε ό, τι θα απέμενε μετά την υλοποίηση του νομοθετημένου σχεδίου για τη «Μικρή ΔΕΗ». Η κυβέρνηση, με την ακύρωση του νόμου για τη «Μικρή ΔΕΗ» επιδιώκει την προσαρμογή και την ισχυροποίηση της ΔΕΗ στο νέο απαιτητικό περιβάλλον.
Είναι ένα περιβάλλον πιο σύνθετο, με τις προκλήσεις της οικονομίας σε ισχύ, με τους πολίτες οικονομικά εξαντλημένους, με νέους κανόνες στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίοι σύντομα θα λάβουν συγκεκριμένη μορφή, αλλά και με τις νέες απαιτήσεις που προκύπτουν από το στόχο της κυβέρνησης για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Το ΥΠΕΝ θεωρεί ότι στην επόμενη φάση, όπου τα στεγανά των ενεργειακών δραστηριοτήτων καταρρίπτονται για τις ενεργειακές εταιρίες, η ΔΕΗ έχει τεράστια πλεονεκτήματα και τη δυνατότητα να μετατρέψει μια περιοριστική υποχρέωση, αναφορικά με το ανώτερο μερίδιο αγοράς που θα μπορεί να κατέχει μια ενεργειακή εταιρία το 2020, σε ευκαιρία εξωστρέφειας και επέκτασης. Από την εγγύηση της παρουσίας του Δημοσίου στη μετοχική της σύνθεση, έως την πολυετή εμπειρία της, τα άξια στελέχη της, τον ρόλο που διαδραματίζει στην ελληνική ενεργειακή αγορά, η ΔΕΗ εμφανίζεται εξαιρετικά σταθερή, έχοντας πλέον τη δυνατότητα να παίζει ρόλο σε πολλές δραστηριότητες, αντί να κυριαρχεί σε μία κατά 100%.
Η πρακτική των συμπράξεων μπορεί να ωθήσει τη ΔΕΗ στη νέα εποχή διαφυλάσσοντας τον όμιλο. Νέοι ενεργειακοί τομείς, πρόσθετα κεφάλαια, αυτόνομα σχήματα με πολλαπλασιαστικά οφέλη, ανταλλαγή τεχνογνωσίας, διεθνείς συμμαχίες, παρουσία σε άλλες χώρες εντός της διασυνδεδεμένης ευρωπαϊκής αγοράς και όχι μόνο. Όλα αυτά είναι βάσεις μιας ανάπτυξης που ένας όμιλος σαν τη ΔΕΗ μπορεί να επωμιστεί και οφείλει να το πράξει, εφόσον το εξωτερικό περιβάλλον εξελίσσεται με τη δική του δυναμική. Στο βαθμό που η ΔΕΗ συμβαδίσει με τα νέα δεδομένα, τότε θα αντιμετωπίσει αποτελεσματικά πολλά από τα σημερινά της προβλήματα, τα οποία δεν είναι ανυπέρβλητα εφόσον επιλεχθούν οι σωστές κινήσεις.»
Γ. Α.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr