Η σημαντική αυτή προσθήκη προβλέπει την εφαρμογή εναλλακτικών δομικών μέτρων σε περίπτωση που δεν απορροφηθούν από την αγορά οι δημοπρατούμενες ποσότητες στο συγκεκριμένο διάστημα που ορίζει το σχέδιο. Χωρίς να κατoνομάζονται τα “εναλλακτικά δομικά μέτρα” η αναφορά συνδέεται με την πιθανότητα αποτυχίας του εγχειρήματος και την πρόβλεψη για μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ μέσω της πώλησης παραγωγικού δυναμικού.
Σε ότι αφορά το σχέδιο ΝΟΜΕ, προβλέπει ότι η πρώτη δημοπρασία θα διεξαχθεί το Σεπτέμβριο του 2016, ενώ στο τέλος του έτους η ΔEΗ θα πρέπει να έχει ποσοστό στην αγοράς λιανικής όχι περισσότερο από 87,24%, στο τέλος του 2017 ποσοστό 75,24%, στα τέλη 2018, συνολικά 62,24% και στο τέλος του 2019 το 49,24%. Δικαίωμα συμμετοχής στις δημοπρασίες θα έχουν εταιρείες εναλλακτικοί προμηθευτές ακόμη και εφόσον είναι συνδεδεμένοι με εταιρείες, που είναι βιομηχανικοί καταναλωτές, υπό την προϋπόθεση ότι έχουν πλήρως διαχωρισμένες δραστηριότητες, αλλά όχι απευθείας οι βιομηχανικοί καταναλωτές.
Οι δημοπρασίες θα διεξάγονται σε τριμηνιαία και ετήσια βάση από το Λειτουργό της Αγοράς (ΛΑΓΗΕ). Μέχρι το τέλος Ιουνίου 2016 η ΡΑΕ, έπειτα από πρόταση του ΛΑΓΗΕ, θα πρέπει να έχει εγκρίνει τους κανόνες της αγοράς και τις προϋποθέσεις για τη συμμετοχή στη διαδικασία των δημοπρασιών.
Το κρίσιμο θέμα της τιμής εκκίνησης, ορίζεται ότι θα καθορισθεί με υπουργική απόφαση έπειτα από συννενόηση με τους θεσμούς το αργότερο ένα μήνα μετά την πρώτη αξιολόγηση, στη βάση μεθοδολογίας, που θα ακολουθεί συγκεκριμένα κριτήρια, ώστε να αντκατοπτρίζουν τις οικονομικές συνθήκες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από εγχώριες εγκαταστάσεις της ΔΕΗ. Ορίζεται ρητά ότι ο υπολογισμός της τιμής εκκίνησης θα έχει ως βασικό στοιχείο το μεταβλητό κόστος των λιγνιτικών και υδροηλεκτρικών μονάδων, όπως αυτό προκύπτει από τις οικονομικές καταστάσεις της ΔΕΗ, το τέλος λιγνίτη, το κόστος αγοράς ρύπων, όπως και το κόστος αγοράς ενέργειας από τρίτους.
Το σχέδιο προβλέπει επίσης τη δυνατότητα για τους εναλλακτικούς προμηθευτές μεταπώλησης των προϊόντων, που θα παίρνουν από τις δημοπρασίες στη Δευτερογενή Αγορά, ως προσπάθεια βελτιστοποίησης της δυνατότητας διαχείρισης του προφίλ πελατών τους.
Στο πέρας κάθε πρωτογενούς δημοπρασίας οι εναλλακτικοί προμηθευτές, που έχουν αποκτήσει προθεσμιακά προϊόντα υποχρεούνται να αποπληρώνουν τη ΔΕΗ μέσω του ΛΑΓΗΕ με μια προπληρωμή του ύψους του 1% της αποτίμησης του προϊόντος που τους έχει απονεμηθέι για ολόκληρη την διάρκεια του συγκεκριμένου προϊόντος.
Κάθε εναλλακτικός προμηθευτής θα μπορεί να μεαπωλεί τα υποπροϊόντα της πρωτογενούς δημοπρασίας στην Δευτερογενή Αγορά, είτε μερικά σε άλλον εναλλακτικό προμηθευτή, σε έμπορο ή ακόμα και να τα εξάγει.
Σε περίπτωση αθέτησης προκαταβολικής πληρωμής ο προμηθευτής χάνει τις κατανεμημένες ποσότητες και αποσύρεται από το Μητρώο Επιλέξιμων Προμηθευτών στις δημοπρασίες προθεσμιακών προιόντων. Σε περίπτωση αθέτησης πληρωμής, ο προμηθευτής χάνει τις δηλωθείσες ποσότητες των υποπροϊόντων της δημοπραίας και αναστέλλεται η συμμετοχή του στις δημοπρασίες μέχρι την άρση της αθέτησής του.
Η ΡΑΕ παρακολουθεί την εφαρμογή του μηχανισμού σε εξαμηνιαία βάση, πάντα σε σχέση με το στόχο μείωσης των μεριδίων της ΔΕΗ. Το σχέδιο της απόφασης που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ ορίζει ρητά ότι “σε περίπτωση που οι αναπροσαρμοζόμενες ποσότητες δεν έχουν ακόμη απορροφηθεί από την αγορά, εναλλακτικά δομικά μέτρα θα ληφθούν ώστε να είναι διαθέσιμη στους εναλλακτικούς προμηθευτές ισοδύναμη δυναμικότητα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας το τέταρτο εξάμηνο από την παρέλαυση του εξαμήνου αναφοράς”.
Χ.Λ.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr