Το μονοπώλιο σπάει και αυτή τη φορά η εταιρία M+M των Ομίλων Βαρδινογιάννη και Μυτιληναίου, που προ εξαετίας και παρά τις δυσκολίες και τα προσκόμματα που συνάντησε από το ΔΕΣΦΑ κατάφερε να σπάσει το μονοπώλιο της ΔΕΠΑ στο LNG και να φέρει το πρώτο φορτίο υγροποιημένο φυσικού αερίου, ανοίγοντας τον ανταγωνισμό στο σταθμό της Ρεβυθούσας.
Σε πρώτη φάση η M+M θα μεταφέρει μέσω του ελληνο-βουλγαρικού αγωγού μικρές ποσότητες φυσικού αερίου μέσω συμβολαίου που διασφάλισε από μεγάλη ευρωπαϊκή εταιρία, το οποίο και θα διοχετεύσει σε μεγάλους βιομηχανικούς πελάτες.
Η M+M έχει μπει επιθετικά και στη λιανική αγορά φυσικού αερίου με την απελευθέρωση της πρώτης κατηγορίας πελατών, (μεγάλες βιομηχανίες) αποσπώντας ένα συνολικό μερίδιο 80% περίπου. Μέσω του αερίου που παίρνει από τις δημοπρασίες της ΔΕΠΑ αλλά και το LNG που εισάγει η ίδια τροφοδοτεί αυτή τη στιγμή 35 βιομηχανικούς καταναλωτές σε Σέρρες, Κιλκίς, Βόλο, Οινόφυτα, Θριάσιο, Σπάτα, Λάρισα και Θεσσαλονίκη.
Παρά το γεγονός ότι οι εισαγωγές φυσικού αερίου μέσω του αγωγού Βουλγαρίας- Ελλάδας πλην της ΔΕΠΑ δεν ήταν απαγορευμένες σε τρίτες εταιρίες, μέχρι σήμερα κανείς δεν μπορούσε να αξιοποιήσει τη διασύνδεση και αυτό γιατί οι διαχειριστές των δύο χωρών (ΔΕΣΦΑ, Ελλάδας και Bulgartransgaz, Βουλγαρίας), δεν είχαν υπογράψει την απαραίτητη συμφωνία διαχείρισης της διασυνοριακής διασύνδεσης (interconnection agreement), κατά παράβαση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, με αποτέλεσμα να είναι τα μοναδικά μη διασυνδεδεμένα συστήματα στην ΕΕ.
Για την Μ+Μ η εισαγωγή φυσικού αερίου μέσω αγωγού ήταν ένας στόχος που τέθηκε από το 2012 συνάντησε όμως τα γνωστά προσκόμματα που τύποις προέκυπταν από την μη υπογραφή interconnection agreement μεταξύ των δύο Διαχειριστών, Ελλάδας και Βουλγαρίας, στην ουσία όμως ήταν αποτέλεσμα μιας πρακτικής που κρατούσε έξω από το σύστημα προμηθευτές πλην της Gazprom.
Η ελληνική εταιρία φαίνεται ότι αποφάσισε να κινηθεί πιο επιθετικά, έχοντας και την αντίστοιχη θετική εμπειρία του ανοίγματος της αγοράς LNG , αξιολογώντας και τις πιέσεις της ΕΕ προς την αντίστοιχη κατεύθυνση. Είναι γνωστό ότι ο αντιπρόεδρος της ΕΕ Μάρος Σέβκοβιτς ανακοίνωσε από την Θεσσαλονίκη στα εγκαίνια του αγωγού Τap την υπογραφή του interconnection agreement μεταξύ του ΔΕΣΦΑ και της Bulgartransgaz στις 26 Μαΐου.
Η ημερομηνία παρήλθε άπραγη, η M+M ωστόσο δεν παραιτήθηκε από το στόχο της και στο επιχείρημα του ΔΕΣΦΑ ότι δεν μπορεί να μεταφέρει αέριο για λογαριασμό της μέσω του αγωγού ελλείψει της σχετική συμφωνίας, η εταιρία αντέτεινε ότι και η ΔΕΠΑ παραλαμβάνει αέριο από την ίδια διασύνδεση χωρίς να έχει υπογραφεί συμφωνία, υποχρεώνοντας τον Διαχειριστή να άρει τις αντιρρήσεις του.
Έτσι η M+M υπέγραψε συμβόλαιο με μεγάλη ευρωπαϊκή εταιρία στα τέλη Μαΐου και στις 31 Μαΐου παρέλαβε την απαραίτητη δήλωση από το ΔΕΣΦΑ για την μεταφορά των πρώτων ποσοτήτων από την 1η Ιουνίου.
Η εξέλιξη αυτή έχει επισπεύσει τις διαδικασίες για την υπογραφή της συμφωνίας μεταξύ των δύο Διαχειριστών, η οποία θεωρείται πολύ πιθανόν πλέον να υπογραφεί και αύριο στην προγραμματισμένη συνάντηση για το σκοπό αυτό στη Σόφια, μεταξύ του ΔΕΣΦΑ, της Bulgartransgaz, της ΡΑΕ Ελλάδας και της αντίστοιχης Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας της Βουλγαρίας, της ΔΕΠΑ και της Gazprom.
H εξέλιξη σηματοδοτεί καλά νέα αρχικά για τους βιομηχανικούς καταναλωτές που έχουν ήδη απελευθερωθεί, καθώς θα μπορούν να απολαμβάνουν τα οφέλη του ανταγωνισμού και μετά το 2018 για το σύνολο των καταναλωτών φυσικού αερίου που θα μπορούν να επιλέγουν τον προμηθευτή τους.
Χ.Λ
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr