Η προκήρυξη που δημοσιεύτηκε αφορά στην αναζήτηση αναδόχου που θα αναλάβει τη σύνταξη Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τη «Διασύνδεση του Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας της νήσου Κρήτης με το Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας μέσω Εναλλασσόμενου ρεύματος (Ε.Ρ.)». Το έργο είναι συνολικού προϋπολογισμού 70 χιλ. Ευρώ και οι προσφορές θα πρέπει να κατατεθούν μέχρι τις 30 Μαρτίου.
Η αποκαλούμενη “μικρή διασύνδεση” της Κρήτης μέσω της Πελοποννήσου και όχι της Αττικής όπως προβλέπει ο αρχικός σχεδιασμός του έργου διασύνδεσης της Κρήτης με το Ηπειρωτικό σύστημα της χώρας, επιλέγει σε αυτή τη φάση κυρίως για λόγους οικονομικούς. Το συνολικό κόστος της διασύνδεσης Κρήτης -Πελοποννήσου μέσω εναλλασσόμενου ρεύματος 150 KV ανέρχεται σε 180-190 εκατ. Ευρώ έναντι της διασύνδεσης με την Αττική μέσω καλωδίου συνεχούς ρεύματος το κόστος της οποίος υπολογίζεται σε 1 δισ. Ευρώ. Το σκεπτικό αυτού του σχεδίου, το οποίο χαρακτηρίζεται από τον ΑΔΜΗΕ ως «Διασύνδεση Εξοικονόμησης», στηρίζεται στην άμεση κάλυψη των φορτίων βάσης του συστήματος της Κρήτης, συνολικής ισχύος 250-300 MW, με περιορισμένο κόστος, της τάξης των 180-190 εκατ. ευρώ, που θα περιορίσει το κόστος που σήμερα πληρώνουν οι καταναλωτές για την ηλεκτροδότηση της Κρήτης από τα 400 εκατ. ευρώ ετησίως στα 200 εκατ. ευρώ. Για την υλοποίηση του έργου θα αξιοποιηθούν υφιστάμενες υποδομές. Η διασύνδεση θα ενώνει τον κόμβο των Χανίων με τον κόμβο των Μολάων στην Πελοπόννησο, ενώ από εκεί, μέσω εναέριας γραμμής, θα υπάρξει διασύνδεση του ΑΗΣ Μεγαλόπολης για τη μεταφορά στην Κρήτη της παραγόμενης ενέργειας.
Τα πλεονεκτήματα αυτής της εναλλακτικής διασύνδεσης, έναντι του βασικού προτεινόμενου μέχρι τώρα σχεδίου διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική, είναι κατά βάση οικονομικά. Το κόστος για τη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής με υποβρύχιο καλώδιο συνεχούς ρεύματος, που είναι πιο ακριβή τεχνολογία, ανέρχεται στο 1 δισ. ευρώ. Η εν λόγω διασύνδεση αναφέρεται σε ισχύ 1.000 μεγαβάτ, τριπλάσια από τα μέσα ετήσια φορτία της Κρήτης, που κυμαίνονται στα 300 μεγαβάτ περίπου, για να δώσει τη δυνατότητα ανάπτυξης και μεταφοράς στο ηπειρωτικό σύστημα ενέργειας που θα παράγεται από την αξιοποίηση του αιολικού δυναμικού της Κρήτης. Ο ΑΔΜΗΕ εξακολουθεί να εντάσσει στον στρατηγικό του σχεδιασμό τη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, προκρίνει όμως στην παρούσα φάση και οικονομική συγκυρία της χώρας μια οικονομικότερη διασύνδεση που θα συνεισφέρει στην ασφάλεια τροφοδοσίας του νησιού και στη μείωση του κόστους των ΥΚΩ κατά 50%, ύστερα από τρία χρόνια που θα γίνει η απόσβεση του κόστους του έργου. Στο τραπέζι πάντως υπάρχει και επιχειρηματική πρόταση που έχει υιοθετηθεί και παρουσιαστεί από τον ΣΕΒ στον αντιπρόεδρο της Ε.Ε. Γιούρι Κατάινεν για την ένταξή του στο «πακέτο Γιουνκέρ».
Η πρόταση προβλέπει τη διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική με δύο υποβρύχια καλώδια μήκους 380 χλμ. και συνολικής δυναμικότητας 1.000 μεγαβάτ, τα οποία θα συνοδεύονται από τέσσερις σταθμούς μετατροπής. Αναλόγων χαρακτηριστικών έργο είναι η διασύνδεση της Ιταλίας με τη Σαρδηνία. Για την υλοποίησή του προβλέπεται η δημιουργία κοινοπραξίας με συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ, η οποία θα μπορεί να κυμαίνεται από 35% έως 49%, και, αντίστοιχα, ιδιωτών επενδυτών, από 51% έως 65%. Η χρηματοδότηση του έργου, το εκτιμώμενο κόστος του οποίου ανέρχεται σε 850 εκατ. ευρώ, μπορεί να καλυφθεί σε ποσοστό 20%-25% από ίδια κεφάλαια, κατά 15%-20% με δάνειο από το επενδυτικό «πακέτο Γιουνκέρ» και κατά 55%-60% μέσω δανεισμού από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ή από ομόλογα του έργου.
Χ.Λ.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr