Επικρατέστερες εταιρίες εμφανίζονται η βελγική Fluxys που συμμετέχει και στον αγωγό Tap με ποσοστό 19%, η Ολλανδική Gasunie και η ιταλική Snam, η οποία έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για την εξαγορά ποσοστού 20% του Tap και αναμένεται να λάβει οριστική απόφαση μέχρι τα τέλη του έτους.
Στις συζητήσεις που διεξάγονται αυτό το διάστημα με το ΤΑΙΠΕΔ, τους Αζέρους και την ΕΕ, η ιταλική Snam είναι η μόνη μεταξύ των τριών ευρωπαικών εταιριών που ενδιαφέρεται για το σύνολο του 17%. Oι άλλες δύο εταιρίες συζητάνε για μικρότερη συμμετοχή, γύρω στο 5%, που σημαίνει πιθανή είσοδο εάν δεν περπατήσει το σενάριο της εξ ολοκλήρου πώλησης στη Snam και τρίτης εταιρίας. Αυτή δεν αποκλείεται να είναι η ιταλική Snam, σενάριο που σύμφωνα με πληροφορίες εξετάζει η εταιρία εναλλακτικά, στην περίπτωση που δεν εισέλθει στον Tap.
Η είσοδος του βελγικού διαχειριστή του δικτύου φυσικού αερίου Fluxys , σύμφωνα με δημοσιεύματα του βελγικού Τύπου θα γίνει μέσω της Ομοσπονδιακής Εταιρίας Συμμετοχών και Επενδύσεων (SFPI) η οποία είναι μέτοχος της Fluxys και αποτελεί τον χρηματοοικονομικό βραχίονα του βελγικού κράτους. Ο βελγικός Τύπος, χαρακτήρισε ως απόλυτα λογική την βελγική παρουσία στο ελληνικό δίκτυο φυσικού αερίου , καθώς η Fluxys κατέχει μερίδιο 19% στον Tap. Πριν από ένα χρόνο εξάλλου, η Fluxys υπέγραψε στην Ελλάδα μνημόνιο συνεργασίας με το ΔΕΣΦΑ. Η διαμεσολάβηση των εκλογών, όπως αναφέρουν εμπλεκόμενοι φορείς, δεν έχει ανακόψει τις διαβουλεύσεις για την οριστικοποίηση των ευρωπαικών εταιριών που θα εισέλθουν στο ΔΕΣΦΑ.
Όπως μάλιστα αναφέρουν, οι νομικές υπηρεσίες του ΤΑΙΠΕΔ, της Socar, του ΔΕΣΦΑ και της ΕΕ, εξετάζουν το τελευταίο διάστημα τη νομική διαδικασία εισόδου των ευρωπαικών εταιριών στο ΔΕΣΦΑ. Εξετάζεται τόσο η δυνατότητα της απευθείας υπογραφής συμφωνίας με το ΤΑΙΠΕΔ, όσο και της δέσμευσης της Socar πριν την ολοκλήρωση της μεταβίβασης σε αυτή του 66%, ότι θα παραχωρήσει σε συγκεκριμένες ευρωπαικές εταιρίες το 17%, που φέρεται και ως επικρατέστερο σενάριο.
Αρμόδιοι παράγοντες μάλιστα εκτιμούν, ότι μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου θα έχουν κλείσει οι σχετικές συμφωνίες έτσι ώστε μέσα στο Δεκέμβριο να ολοκληρωθεί η μεταβίβαση της εταιρίας. Ο πλειοψηφικός έλεγχος του ελληνικού συστήματος φυσικού αερίου από τη Socar, στάθηκε το μεγαλύτερο εμπόδιο στην ολοκλήρωση της συμφωνίας από το 2013 που υπεγράφη, καθώς το τρίτο ενεργειακό πακέτο για τον ανταγωνισμό της ΕΕ θέτει αυστηρά κριτήρια όταν πρόκειται για καθετοποιημένες εταιρίες τρίτων χωρών.
Η εκχώρηση ποσοστού 17% σε ευρωπαική εταιρία αποτέλεσε πρόταση της Ευρωπαικής Επιτροπής Ανταγωνισμού από την Ανοιξη του 2014, προκειμένου να εγκριθεί η συμφωνία, η οποία είχε απορριφθεί τότε από τους Αζέρους. Η πρόταση επανήλθε και έγινε αποδεκτή, αφού μεσολάβησε ένα μεγάλο διάστημα στο οποίο οι Αζέροι κατάλαβαν ότι δεν πρόκειται να αποσπάσουν το «οκ» της ΕΕ εάν δεν περιορίσουν τη συμμετοχή τους στο ΔΕΣΦΑ.
Η ολοκλήρωση της συμφωνίας θεωρείται πλέον δρομολογημένη , με πολύ πιθανό όμως το ενδεχόμενο να τεθεί θέμα επαναδιαπραγμάτευσης του τιμήματος των 400 εκατ. ευρώ που πρόσφεραν το 2013 οι Αζέροι για το 66% του ΔΕΣΦΑ.
Χ. Λ.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr