Την τρέχουσα εβδομάδα, ο ΤΑΡ δημοσίευσε την τρίτη κατά σειρά προκήρυξή του στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης: "Ηλεκτρονικός σύνδεσμος για την ανακοίνωση της κατασκευής σταθμών συμπίεσης στην Ελλάδα και την Αλβανία". Οι δύο σταθμοί είναι απαραίτητοι για τη μεταφορά 10 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως κατά μήκους του αγωγού με κατεύθυνση από την ανατολή προς τη δύση.
Το περιεχόμενο αυτής της σύμβασης προμήθειας θα αφορά τη Μελέτη, Προμήθεια και Κατασκευή (EPC) ενός σταθμού συμπίεσης στην Αλβανία, κοντά στο Φίερι (με ειδικό σύστημα μέτρησης "fiscal metering", ενώ ακόμη ένας σταθμός μέτρησης ροής θα κατασκευαστεί κοντά στη Βίγλιστα της Αλβανίας) και ενός σταθμού συμπίεσης (με ειδικό σύστημα μέτρησης "fiscal metering") στην Ελλάδα, κοντά στους Κήπους της Θράκης.
Εταιρείες που ενδιαφέρονται να προεπιλεγούν για τη διεκδίκηση σύμβασης προμήθειας θα πρέπει να ζητήσουν την αποστολή του σχετικού ερωτηματολογίου από τον ΤΑΡ όχι αργότερα από τις 16.06.2014. Το αίτημα μπορεί να αποσταλεί στον ΤΑΡ και μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στη διεύθυνση [email protected]. Μόνο ένας επιλεγμένος αριθμός προεπιλεγμένων εταιρειών θα προσκληθεί να συμμετάσχει στον διαγωνισμό για την ανάθεση της σύμβασης για την κατασκευή των σταθμών συμπίεσης.
"Το εύρος των εργασιών για τη σύμβαση αυτή είναι αρκετά περίπλοκο- οι υποψήφιοι ανάδοχοι θα πρέπει να επιδείξουν πολύ εξειδικευμένη τεχνογνωσία στην κατασκευή σταθμών συμπίεσης φυσικού αερίου, και να διαθέτουν πολύπλευρη εμπειρία από άλλες υποδομές ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων σημαντικών δεξιοτήτων διαχείρισης έργων" ανέφερε ο Knut Steinar Kvindesland, Διευθυντής Ανάθεσης Συμβάσεων στον TAP.
Οι ανάδοχοι του ΤΑΡ για τη Μελέτη, Προμήθεια και Κατασκευή (EPC) θα είναι υπεύθυνοι για την εξασφάλιση της συνεργασίας με υπεργολάβους ώστε να εφαρμοστούν συγκεκριμένα σημεία των εκπορευόμενων από τη σύμβαση υποχρεώσεων. Αυτό αναμένεται να δημιουργήσει επιπλέον θέσεις εργασίας και οικονομικές ευκαιρίες στην περιοχή. Η έναρξη των εργασιών κατασκευής των σταθμού προγραμματίζεται για το 2016, ενώ θα χρειαστούν περί τα δύο χρόνια για να ολοκληρωθούν.
Σύμφωνα με τον ΤΑΡ, οι σταθμοί συμπίεσης θα κατασκευαστούν με βάση τις διεθνείς βιομηχανικές προδιαγραφές υγείας και ασφάλειας, σε μέρη απομακρυσμένα από πυκνοκατοικημένες περιοχές, ώστε να επιφέρουν τον ελάχιστο δυνατό αντίκτυπο στο περιβάλλον και τις τοπικές κοινότητες. Σημειώνεται ότι η κοινοπραξία έχει γίνει δέκτης των ανησυχιών των κατοίκων των Σερρών για πιθανές επιπτώσεις του σταθμού συμπίεσης στην περιοχή.
Ωστόσο, από την κοινοπραξία τονίζεται ότι ο ΤΑΡ έχει υιοθετήσει μία σειρά μέτρων για να μετριάσει κάθε πιθανή επίπτωση, όπως αυτά περιγράφονται στην Μελέτη Περιβαλλοντικών και Κοινωνικών Επιπτώσεων (ΜΠΚΕ για την Αλβανία και ΜΠΚΕ για την Ελλάδα). Η τωρινή διαδικασία προεπιλογής είναι η τρίτη κατά σειρά, έπειτα από σχετικές προκηρύξεις για την κατασκευή οδικών αρτηριών και γεφυρών στην Αλβανία, καθώς και επίγειων εγκαταστάσεων του αγωγού στην Ελλάδα και την Αλβανία.
Η επόμενη προκήρυξη αναμένεται να εκδοθεί από τον ΤΑΡ τις επόμενες εβδομάδες με την προεπιλογή εταιρειών προμήθειας Υπερ-συμπιεστών (Turbo) και Βαλβίδων Αγωγών Μεγάλης Διαμέτρου. Αξίζει να σημειωθεί ότι η προκήρυξη για δύο επιπλέον σταθμούς συμπίεσης στην Ελλάδα και την Αλβανία (για τη μελλοντική επέκταση της χωρητικότητας του αγωγού σε 20 bcm) θα ανακοινωθεί στο μέλλον.
Ο αγωγός TAP θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το γιγαντιαίο κοίτασμα Shah Deniz II στο Αζερμπαϊτζάν προς την Ευρώπη. Ο μήκους 870 χλμ. αγωγός θα συνδεθεί με τον αγωγό TransAnatolian Pipeline (TANAP) κοντά στα ελληνοτουρκικά σύνορα στους Κήπους και θα διασχίζει την Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική, προτού εξέλθει στην ξηρά στη Nότιo Ιταλία.
Ο TAP θα προωθήσει την οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας κατά μήκος της διαδρομής του αγωγού και θα αποτελέσει σημαντική πηγή άμεσων ξένων επενδύσεων, καθώς δεν εξαρτάται από επιδοτήσεις ή επιχορηγήσεις. Οι πωλήσεις αερίου προς τη Γεωργία και την Τουρκία προβλέπονται για τα τέλη του 2018, ενώ οι πρώτες παραδόσεις στην Ευρώπη θα πραγματοποιηθούν περίπου ένα χρόνο αργότερα.
Στον ΤΑΡ μετέχουν οι εταιρείες: BP (20%), SOCAR (20%), Statoil(20%), Fluxys (16%), Total (10%), E.ON (9%) και Axpo (5%).
Τον Απρίλιο του 2014, έπειτα από την επανεξέταση της στρατηγικής και του χρονοδιαγράμματός του, η κοινοπραξία του ΤΑΡ αποφάσισε να δημοσιεύσει εκ νέου τη διαδικασία ανάθεσης συμβάσεων προμηθειών δημιουργώντας νέες δυνατότητες προεπιλογής για τη σύναψη συμβάσεων με αντικείμενο την προμήθεια αγαθών και την παροχή υπηρεσιών. Η αναθεωρημένη διαδικασία στοχεύει να παράσχει τις μέγιστες δυνατές ευκαιρίες σε ημεδαπούς και διεθνείς προμηθευτές ώστε να συμμετάσχουν στο έργο. Ο ΤΑΡ ενθαρρύνει όλες τις εταιρείες με σχετική εμπειρία –συμπεριλαμβανομένων όσων έχουν υποβάλει αίτηση στο παρελθόν– να υποβάλουν αίτηση για τη συμμετοχή τους στη νέα διαδικασία προεπιλογής.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr