Οι εκτιμήσεις προκύπτουν από τη συνέντευξη Τύπου που έδωσε σήμερα η διοίκηση του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος ενόψει της χειμερινής περιόδου, βασικό αίτημα του οποίου είναι η χορήγηση επιδόματος στους καταναλωτές πετρελαίου θέρμανσης χωρίς ή με ελάχιστες προϋποθέσεις αλλά και η διατήρηση του μέτρου της εξίσωσης των φόρων στα ντίζελ κίνησης και θέρμανσης που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά πέρυσι.
Όπως επισήμαναν ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ, Γ. Ψυχογιός, και ο αντιπρόεδρος, Γ. Αληγιζάκης, η εξίσωση των φόρων στους δύο τύπους πετρελαίου οδήγησε μεν σε δραστική μείωση του λαθρεμπορίου στην αγορά καυσίμων αλλά προκάλεσε σειρά προβλημάτων: οι πολίτες αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στο κόστος του πετρελαίου, χιλιάδες νοικοκυριά έμειναν χωρίς θέρμανση τον περασμένο χειμώνα, πολλοί στράφηκαν σε εναλλακτικές πηγές θέρμανσης με δυσμενείς επιπτώσεις στο περιβάλλον (από καυσόξυλα και πέλετ, μέχρι σκουπίδια), μειώθηκε η απασχόληση στον κλάδο του πετρελαίου, καθώς οι πωλήσεις πετρελαίου κατέρρευσαν κατά 70% ενώ μειώθηκαν κατά 400 εκατ. ευρώ και τα έσοδα του Δημοσίου λόγω της μείωσης της κατανάλωσης.
Ο ΣΕΕΠΕ επικαλέσθηκε μελέτη του ΙΟΒΕ, σύμφωνα με την οποία το βέλτιστο αποτέλεσμα για την αγορά, τους καταναλωτές και τα έσοδα του Δημοσίου προκύπτει με την καταβολή επιδόματος πετρελαίου θέρμανσης ύψους 28 λεπτών ανά λίτρο (όσο ήταν και πέρυσι) χωρίς πρόσθετες προϋποθέσεις παρά μόνο να αφορά την πρώτη κατοικία του καταναλωτή και –σε περίπτωση που τεθεί– το εισοδηματικό όριο να μην είναι χαμηλότερο από 80.000 ευρώ. Τώρα, υπενθυμίζεται, ισχύουν πρόσθετα κριτήρια όπως η αξία της ακίνητης περιουσίας, η ύπαρξη ιδιόκτητου οχήματος, ενώ υπάρχουν και όρια κατανάλωσης ανά περιοχή.
Οι εκπρόσωποι του ΣΕΕΠΕ επισήμαναν ακόμη την ανάγκη να ληφθούν άμεσα οι αποφάσεις, καθώς βρισκόμαστε στις παραμονές της έναρξης της περιόδου θέρμανσης, και να γνωστοποιηθούν έγκαιρα και έγκυρα στους καταναλωτές. Ορισμένα από τα προβλήματα με το επίδομα θέρμανσης πέρυσι, όπως είπαν, ήταν η καθυστέρηση στη λήψη των αποφάσεων, οι πολύπλοκες διαδικασίες, η άγνοια του κρατικού μηχανισμού και τα περιοριστικά κριτήρια. Το αποτέλεσμα ήταν, η δαπάνη του προϋπολογισμού για το επίδομα να είναι τελικά μικρότερη από αυτήν που είχε αρχικά εκτιμηθεί και να επιδοτηθεί μόνο το ένα τρίτο της ποσότητας πετρελαίου που διακινήθηκε.
Παρά τις δυσμενείς επιπτώσεις για την αγορά, το περιβάλλον και τα δημόσια έσοδα, η εξίσωση των φόρων στα ντίζελ κίνησης και θέρμανσης περιόρισε δραστικά το λαθρεμπόριο. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΕΠΕ στο πρώτο τετράμηνο του 2013 η κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης μειώθηκε κατά 71%, κάτι που οφείλεται και στον περιορισμό του λαθρεμπορίου, ενώ οι πωλήσεις πετρελαίου κίνησης αυξήθηκαν κατά 15%. Δεν επιβεβαιώθηκαν επίσης οι φόβοι για αύξηση του λαθρεμπορίου με τη χρήση ναυτιλιακού πετρελαίου το οποίο επίσης κατά τις εκτιμήσεις του Συνδέσμου περιορίσθηκε.
Σε πορεία εφαρμογής βρίσκονται και τα λοιπά μέτρα για την πάταξη του λαθρεμπορίου, όπως η εγκατάσταση συστημάτων ελέγχου εισροών-εκροών όγκου καυσίμων, η εγκατάσταση GPS στα βυτιοφόρα για την παρακολούθηση της πορείας τους κά. Με την πλήρη εφαρμογή των μέτρων αυτών, παράγοντες της αγοράς θεωρούν ότι το λαθρεμπόριο μπορεί να ελεγχθεί αποτελεσματικά και θα μπορέσει να μειωθεί ο φόρος στη θέρμανση χωρίς να προκύψει έξαρση της παράνομης διακίνησης καυσίμων.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr