Ωστόσο δημοσιογραφικές πληροφορίες αναφέρουν ότι ήδη οι επικεφαλής των δύο υποψηφίων αγωγών γνωρίζουν την επιλογή των Αζέρων, από σχετική ενημέρωση στελεχών της κοινοπραξίας που ελέγχει το κοίτασμα. Επίσης κι ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μανουέλ Μπαρόζο αναφέρεται ότι έχει ενημερωθεί σχετικά από τον ίδιο τον πρόεδρο του Αζερμπαϊτζάν κ. Ιλ. Αλίεφ κατά την προχθεσινή του επίσκεψη στις Βρυξέλλες.
Στο μεταξύ την αισιοδοξία τους για την επιλογή του ΤΑΡ εξέφρασαν πηγές του ΥΠΕΚΑ κατά την τελετή παράδοσης παραλαβής, μετά και την ενημέρωση που έκανε στον Πρωθυπουργό αντιπροσωπεία της κοινοπραξίας του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ. Γνωρίζουν καλά άλλωστε στην κυβέρνηση ότι ένα θετικό νέο για τον αγωγό θα αποτελέσει «μάννα εξ ουρανού» σε μια στιγμή που η χώρα διψά για καλά νέα, ειδικά στο κομμάτι των άμεσων ξένων επενδύσεων.
Σημειώνεται ότι όπως προβλέπεται από τη διαδικασία όλες οι κυβερνήσεις των εμπλεκομένων χωρών (Ελλάδα, Ιταλία, Αλβανία) θα ενημερωθούν για την πορεία λήψης της απόφασης από εκπροσώπους της κοινοπραξίας του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το ραντεβού στο Μαξίμου πραγματοποιήθηκε στις 10 το πρωί, ενώ την αντιπροσωπεία της κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ θα εκπροσωπήσουν ο Alastair Cook υψηλόβαθμος στέλεχος της ΒΡ και εκπρόσωπος της Socar (μάλλον ο κ. Nazirov).
Ο TAP φιλοδοξεί να μεταφέρει φυσικό αέριο από το γιγαντιαίο κοίτασμα Shah Deniz II του Αζερμπαϊτζάν προς τις πιο ελκυστικές αγορές της Ευρώπης.
Ο αγωγός θα διασυνδεθεί με τον Trans Anatolian Pipeline (TANAP) κοντά στα ελληνοτουρκικά σύνορα, θα διασχίζει την Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική Θάλασσα και θα καταλήγει στα παράλια της νότιας Ιταλίας. Η διαδρομή του ΤΑΡ θα διευκολύνει την προμήθεια φυσικού αερίου σε αρκετές χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της Βουλγαρίας, της Αλβανίας, της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης, του Μαυροβουνίου, της Κροατίας και άλλων. Ο TAP που θα καταλήγει στις ακτές της Ιταλίας, της τρίτης μεγαλύτερης αγοράς φυσικού αερίου στην Ευρώπη, παρέχει πολλαπλές δυνατότητες για την περαιτέρω μεταφορά του φυσικού αερίου της Κασπίας σε μερικές από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές, όπως η Γερμανία, η Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ελβετία και η Αυστρία.
Σχεδιασμένος με δυνατότητα επέκτασης της μεταφορικής του ικανότητας από τα 10 στα 20 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, ο TAP θα ανοίξει τον επονομαζόμενο Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου, ο οποίος θα ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης, συμβάλλοντας στη διαφοροποίηση των προμηθειών φυσικού αερίου της περιοχής. Μέτοχοι του ΤΑΡ είναι η ελβετική Axpo (42,5%), η νορβηγική Statoil (42,5%) και η γερμανική E.ON Ruhrgas (15%).
Το προφίλ του SDII
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο όγκος παροχής φυσικού αερίου στη Δύση από το SDII αναμένεται από το 2017 να ανέλθει σε ετήσια βάση στα 10 δις εκ κυβικά μέτρα το χρόνο, ενώ η αρχική επένδυση στο κοίτασμα αυτό του Αζερμπαϊτζάν εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 25 δις δολάρια με τις παραπληρωματικές επενδύσεις στο SDII να ανέρχονται σε επιπλέον 10 με 15 δις δολάρια, εμπλέκοντας 6 περίπου χώρες και πολλούς επιχειρηματικούς εταίρους.
Στη μεγαλύτερη αυτή τη στιγμή βιομηχανική επένδυση στον κόσμο η Ελλάδα διεκδικεί ρόλο με τον ΤΑΡ. Βρίσκεται ενεργά σε αυτό το μεγάλο παιχνίδι φιλοδοξώντας να αποτελέσει δίοδο για το αζέρικο αέριο και να καταστεί μέρος της συνολικής στρατηγικής της ΕΕ για διαφοροποίηση των ενεργειακών της πηγών της.
Ο ΤΑΡ, ο οποίος εκτός των άλλων διαθέτει υψηλά περιβαλλοντικά εχέγγυα, αλλά και ισχυρά επιχειρηματικά όπλα καθώς στην κοινοπραξία του συμμετέχουν εταιρίες όπως η νορβηγική Statoil (συμμετέχει με 25% και στην κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ 2), και γερμανική E.ON.
Πέρα από την επανένταξή της στο χάρτη των αγωγών, η κατασκευή του θα φέρει, 2.000 άμεσες και 10.000 έμμεσες θέσεις εργασίας, ενώ θα αποτελέσει ισχυρό μήνυμα επενδυτικής εμπιστοσύνης προς τη χώρα.
Τι ζητεί η κοινοπραξία Shah Deniz II
Σε επίπεδο τεχνικής και εμπορικής κατάρτισης, ο μικρότερης κλίμακας αγωγός TAP που διέρχεται από την ελληνική επικράτεια, δίνει επιχειρήματα στην ελληνική πλευρά, ώστε να πείσει για την ανάγκη δημιουργίας «ελληνικού δρόμου» για το φυσικό αέριο του Καυκάσου, απαντώντας στα όσα ζητεί η κοινοπραξία του SD με επικεφαλής την ΒΡ.
Τεχνική και οργανωτική κατάρτιση
Πέραν των περιβαλλοντικών και κοινωνικών διαστάσεων, ένα άλλο βασικό κριτήριο για το κονσόρτσιουμ SD είναι η δυνατότητα της κοινοπραξίας του αγωγού να παραδώσει ένα έργο άρτιου μηχανικού σχεδιασμού σύμφωνα με το καθορισμένο χρονοδιάγραμμα και σύμφωνα με τον προϋπολογισμό. Η νορβηγική Statoil και η γερμανική E.ON, που συμμετέχουν στον ΤΑΡ, όπως σημειώνουν κορυφαία στελέχη τους, διαθέτουν μακρόχρονη εμπειρία στην τοποθέτηση αγωγών και γενικά στην ανάπτυξη και διαχείριση μεγάλων ενεργειακών έργων ώστε να μπορούν να παραδώσουν ένα έργο τέτοιων διαστάσεων σύμφωνα με τις προδιαγραφές, ενώ η ελβετική EGL, που επίσης συμμετέχει στη σύμπραξη είναι μία από τις πιο δυναμικές εταιρείες εμπορίας φυσικού αερίου.
Οικονομική βιωσιμότητα
Καθοριστική παράμετρο θα αποτελέσει επίσης η δυνατότητα ασφαλούς χρηματοδότησης του αγωγού. Οι μέτοχοι του TAP διαθέτουν την οικονομική ευρωστία και πιστοληπτική ικανότητα που απαιτούνται για να μπορούν να προσφέρουν στο έργο ρευστότητα και τραπεζική χρηματοδότηση. Ήδη, οι τράπεζες έχουν δηλώσει έτοιμες να χρηματοδοτήσουν την υλοποίησή του.
Ακόμη πιο σημαντικό όμως κριτήριο είναι η τιμολογιακή πολιτική που θα προτείνει ο αγωγός. Ο TAP είναι σε θέση να προτείνει ευνοϊκές τιμές για μία σειρά από λόγους: πρώτον, το έργο απαιτεί τη χαμηλότερη κεφαλαιακή δαπάνη, δεύτερον, η βιωσιμότητά του δεν εξαρτάται από την διασφάλιση επιπλέον ποσοτήτων αερίου από άλλα κοιτάσματα, σε αντίθεση με τον Nabucco που κινδυνεύει να μείνει μισο-άδειος, και τρίτον ακολουθεί την πιο οικονομικά αποδοτική διαδρομή. (Ο TAP προτείνει την βέλτιστη διαδρομή, αφού το υποθαλάσσιο σκέλος του διασχίζει την Αδριατική περνώντας από το μικρότερο βάθος και ακολουθώντας τη συντομότερη διαδρομή)
Κατάλληλη δυναμικότητα
Το κοίτασμα Shah Deniz II θα τροφοδοτήσει την Ευρώπη με 10 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου τον χρόνο που σταδιακά θα αυξάνονται. Για τον λόγο αυτό, πολύ σημαντικό κριτήριο αποτελεί η δυνατότητα κλιμάκωσης της δυναμικότητας του αγωγού. Ο αγωγός TAP έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε η ανάπτυξη και λειτουργία του να είναι απολύτως ευθυγραμμισμένη με την ανάπτυξη και εκμετάλλευση του κοιτάσματος SDII. Είναι σε θέση να ξεκινήσει μεταφέροντας την προβλεπόμενη ποσότητα των 10 δισ. κυβ. μέτρων και να κλιμακώσει τη δυναμικότητά του στα 20 δισ. με τη χρήση συμπιεστών, χωρίς δηλ. να απαιτούνται περαιτέρω κατασκευαστικά έργα.
Συμβολή στην ενεργειακή διαφοροποίηση της Ευρώπης
Τέλος, η κοινοπραξία έχει θέσει ως κριτήριο τον βαθμό στον οποίο ο αγωγός θα συμβάλει στην ενεργειακή διαφοροποίηση και ασφάλεια της Ευρώπης. Και σε αυτό το επίπεδο, ο αγωγός TAP κρατάει τα πρωτεία. Πρώτον, έχει σχεδιαστεί με την πρόβλεψη να τροφοδοτεί την κεντρική, αλλά και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη μέσω των διασυνδέσεων του με άλλους σχεδιαζόμενους αγωγούς και για τον σκοπό αυτό έχει ήδη συνάψει μνημόνια με τους μετόχους του αγωγού Ionian Adriatic Pipeline. Επίσης, διαθέτει τη δυνατότητα φυσικής αντίστροφης ροής για έως και το 80% της δυναμικότητας του, ώστε να μπορεί να εγγυηθεί την ενεργειακή ασφάλεια ακόμη και σε περιπτώσεις διακοπής του εφοδιασμού μεταφέροντας αέριο από την Ιταλία και τη Βόρεια Αφρική.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr