Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
![Reporter.gr on Google News](/images/google%20news/reporter%20news%20300x100.png)
Υπόγειος πόλεμος έχει ξεσπάσει μεταξύ εκπρόσωπων της ελληνικής βιομηχανίας και του υπουργείου Οικονομικών σε σχέση με το κόστος ενέργειας. Μόλις πριν λίγες ημέρες στο συνέδριο AthensEnergy Forum ο επικεφαλής της ΜΜ κ. Κανελλόπουλος, σημείωσε ότι λόγω των τιμών που επιβάλλει η ΔΕΠ ο Έλληνας καταναλωτής (βιομηχανία κλπ) αγοράζει κατά 30% ακριβότερα αέριο απ' ό,τι οι ανταγωνιστές στην Ε.Ε.
Στο ίδιο μήκος κύματος, στο πλαίσιο του γενικού Συμβουλίου του ΣΕΒ ακούστηκαν απόψεις για την ανάγκη να στηριχθεί η βιομηχανία με μικρότερες τιμές ενέργειας, από τα κρατικά μονοπώλια, καθώς πέρα από το αυξημένο κόστος για ρεύμα, φυσικό αέριο κλπ, αντιμετωπίζει και την χρηματοπιστωτική ασφυξία. Στο πλαίσιο αυτό από το ΥΠΕΚΑ εξεταζόταν μειώσεις του κόστους του παρεχόμενου από τη ΔΕΠΑ αερίου κατά 12,5% στις μεγάλες ενεργοβόρες επιχειρήσεις και κατά 9% στις μεσαίες και μικρότερες
Ωστόσο, το υπουργείο Οικονομικών έβαλε πάγο στα σχέδια αυτά, καθώς, όπως σημείωσε και ενώπιον του ΣΕΒ ο κ. Στουρνάρας θεωρεί ότι το «το ενεργειακό κόστος των βιομηχανιών στην Ελλάδα είναι κάτω από το μέσο όρο της ΕΕ», ξεσηκώνοντας από χθες νέες αντιδράσεις ειδικά από την ΕΒΙΚΕΝ που υποστηρίζει ότι ο υπουργός Οικονομικών διάβασε λάθος τα στοιχεία της Eurostat.
Στελέχη της αγοράς θεωρούν ότι η άρνηση αυτή του υπουργείου Οικονομικών έχει να κάνει με το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, λίγο πριν το πριν την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών για τη ΔΕΠΑ και ενώ οι πέντε ενδιαφερόμενοι εξετάζουν τα αναλυτικά στοιχεία της εταιρείας . Άλλωστε μια πολιτική εκπτώσεων τέτοιας κλίμακας, θα επηρέαζε πτωτικά π.χ. την αξία της δημόσιας επιχείρησης αερίου, άρα και τις προσφορές των υποψηφίων μνηστήρων της, γι' αυτό και κάτι τέτοιο απορρίπτεται κατηγορηματικά.
Σύμφωνα με έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κατά τα προηγούμενα χρόνια το κόστος στην ενέργεια αυξήθηκε στην Ελλάδα κατά 20,8%, τη στιγμή που στην ευρωζώνη το αντίστοιχο ποσοστό ανήλθε σε 6,3%.
Η Κομισιόν διαπιστώνει παράλληλα υψηλά ποσοστά συγκέντρωσης στα δίκτυα ηλεκτρισμού, ενώ στην περίπτωση του φυσικού αερίου το φαινόμενο είναι λιγότερο εμφανές. Προβλήματα συγκέντρωσης πάντως αλλά και ενεργειακής επάρκειας σε περιόδους υψηλής ζήτησης καταγράφονται σε ολόκληρη την ευρωζώνη.
Όσον αφορά τους υπόλοιπους κλάδους, η Ελλάδα έρχεται δεύτερη, μετά τη Βρετανία, όσον αφορά τις ανατιμήσεις στις μεταφορές. Ειδικότερα, το κόστος αυξήθηκε κατά 8,7% (μέγιστη άνοδος ευρωζώνης) αντί για 2,7% άνοδο στην ευρωζώνη. Και τούτο τη στιγμή που ο γενικός δείκτη τιμών είχε μεν ταχύτερη άνοδο στην Ελλάδα (3,9% έναντι 2,6%) αλλά με ψαλίδα πολύ μικρότερη.
Στις τηλεπικοινωνίες, οι τιμές στην Ελλάδα τα προηγούμενα χρόνια αυξήθηκαν (κατά 1,3% την περίοδο 2009-2011), όταν στην ευρωζώνη έπεσαν κατά 1%.
Παράλληλα:
Σε όλη την Ευρώπη παρατηρείται πτώση τζίρου καθώς οι πελάτες στρέφονται σε πιο φθηνούς τρόπους επικοινωνίας. Η πτώση όμως στην Ελλάδα την περίοδο 2009 – 2010 (που έχει η ΕΕ συγκρίσιμα στοιχεία) έφτασε στο 10% και ήταν η 2η μεγαλύτερη μετά την Λετονία ανά την ΕΕ. Το μέσο κόστος κλήσεων προσεγγίζει τον μέσο όρο της ΕΕ στην σταθερή τηλεφωνία. Η Ελλάδα έρχεται 2η από το τέλος σε επενδύσεις στον κλάδο.
Στους σιδηροδρόμους (ΟΣΕ) παρά τα δισ. ευρώ των επενδύσεων καταγράφεται στην Ελλάδα μείωση του όγκου των υποδομών αλλά και συρρίκνωση της κίνησης τόσο των επιβατών ( από το 2,5% του συνόλου το 1996 στο 1,2% το 2010) αλλά και των εμπορευμάτων (από 2,2% σε 2% τν ίδια περίοδο).
Βαθμολογία 4,1 με άριστα το 10, δηλαδή από τις χαμηλότερες στην ΕΕ λαμβάνει η Ελλάδα για την ποιότητα παροχής υπηρεσιών στους λιμένες. Στις θαλάσσιες μεταφορές, σε πολλούς δείκτες δεν υπάρχουν στοιχεία για τη χώρα. Πάντως καταγράφονται πολύ χαμηλές επιδόσεις στις μεταφορές μεταξύ λιμένων της ΕΕ (κάτω από 100 εκατ. τόνους στην Ελλάδα έναντι πάνω από 300 σε Ισπανία, Γαλλία, Ολλανδία και άλλα κράτη).
Εξαιρετικά χαμηλή (2,2 %) είναι και η αύξηση του μήκους αυτοκινητοδρόμων σύμφωνα με την ΕΕ παρά τις τεράστιες επενδύσεις στο κλάδο. Πολύ υψηλές παραμένουν, στο 98% του συνόλου, οι οδικές εμπορευματικές μεταφορές ενώ μειώθηκε – λόγω κόστους – σημαντικά το ποσοστό των επιβατικών μεταφορών στο 16,5% του συνόλου.