Το ένα τρίτο της κατανάλωσης καυσίμων χάθηκε κατά την περίοδο της κρίσης, από το 2009 μέχρι το τέλος του 2012, σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα της περασμένης χρονιάς που ανακοίνωσαν σήμερα τα Ελληνικά Πετρέλαια.
Η μείωση της κατανάλωσης καυσίμων όπως δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου κ. Γ. Κωστόπουλος έχει ξεπεράσει το 30% σε σχέση με το 2009 και είναι μια από τις αιτίες της μείωσης των καθαρών κερδών των ΕΛΠΕ στα 84 εκατ. ευρώ από 114 το 2011 (-26 %).
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της εταιρείας, τα συγκρίσιμα κέρδη EBITDA έφτασαν στα 444 εκατ. ευρώ έναντι 363 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρονιά.
Επιπλέον, για το Δ΄ τρίμηνο του 2012 η εταιρεία κατέγραψε άνοδο του τζίρου στα 78 εκατ. ευρώ από 76 εκατ. ευρώ σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2011.
Βασικοί παράγοντες ήταν τα βελτιωμένα περιθώρια διύλισης (αύξηση $1/bbl κατά μέσο όρο), η εμπορική λειτουργία του διυλιστηρίου Ελευσίνας το Δ' Τρίμηνο, η απρόσκοπτη λειτουργία του διυλιστηρίου Ασπροπύργου, που σημείωσε ιστορικό υψηλό λειτουργικής διαθεσιμότητας, καθώς και η λειτουργία του διυλιστηρίου Θεσσαλονίκης. Η υψηλότερη παραγωγή οδήγησε σε αυξημένες πωλήσεις, με αύξηση των μεριδίων αγοράς στην εσωτερική αγορά καθώς και των εξαγωγών, οι οποίες τον Δεκέμβριο ξεπέρασαν το 50% των συνολικών πωλήσεων.
Επιπλέον, οι προσπάθειες για έλεγχο των δαπανών σε όλο τον Όμιλο καθώς και η επίδραση των πρωτοβουλιών μετασχηματισμού οδήγησαν σε μείωση των γενικών και διοικητικών εξόδων κατά 12%, σε σχέση με το 2011.
Αλλαγή προμηθευτών λόγω της ελληνικής κρίσης
Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με τα Ελληνικά Πετρέλαια το αυξημένο κόστος προμήθειας αργού, λόγω της αλλαγής προμηθευτών και του αυξημένου κινδύνου λόγω της ελληνικής κρίσης, επηρέασαν αρνητικά τα αποτελέσματα. Στην εσωτερική αγορά, οι υψηλοί φόροι κατανάλωσης και η οικονομική ύφεση είχαν ως αποτέλεσμα την περαιτέρω μείωση της ζήτησης (-17% έναντι 2011), με χαμηλότερα περιθώρια, ειδικά στο λιανικό εμπόριο.
Ωστόσο τα συγκρίσιμα αποτελέσματα που επίσης δημοσιεύουν τα ΕΛΠΕ (αφού αφαιρεθούν οι επιπτώσεις εξωτερικών παραγόντων όπως οι συναλλαγματικές ισοτιμίες κλπ.) είναι αυξημένα κατά 70%, από 137 εκατ. το 2011 σε 232 εκατ. το 2012.
Όσον αφορά τον Όμιλο, παρά την πτώση της κατανάλωσης, η αύξηση μεριδίων τόσο στη Διύλιση όσο και την Εμπορία, οδήγησαν σε υψηλότερους όγκους πωλήσεων των Ελληνικών Διυλιστηρίων του Ομίλου που ανήλθαν στα 13,4 εκ. τόνους, αυξημένοι κατά 8% σε σχέση με το 2011.
Οι εξαγωγές ξεπέρασαν το 50% των συνολικών πωλήσεων
Τα ΕΛΠΕ σημειώνουν ακόμη ότι το Δεκέμβριο οι εξαγωγές ξεπέρασαν το 50 % των συνολικών πωλήσεων. Για δε την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ (τα ΕΛΠΕ είναι μέτοχος της εταιρίας με 35%) αναφέρουν ότι από κοινού με το ΤΑΙΠΕΔ αναμένουν τις δεσμευτικές προσφορές στις αρχές του δεύτερου τριμήνου του 2013.
Επιπλέον, η επιβάρυνση στα αποτελέσματα της ΔΕΠΑ από την επίλυση των πολυετών εκκρεμοτήτων μεταξύ ΔΕΠΑ και ΔΕΗ στα πλαίσια της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης, επηρέασαν αρνητικά την συνεισφορά της (ΔΕΠΑ) στον Όμιλο. Έτσι, τα Δημοσιευμένα Κέρδη
EBITDA ανήλθαν στα €298 εκ. και τα Καθαρά Κέρδη στα €84 εκ. ενώ τα απασχολούμενα κεφάλαια του Ομίλου ανήλθαν στα 4,4 δισ ευρώ.
Μέρισμα στα 0,15 ευρώ ανά μετοχή
Το μέρισμα που προτείνεται για τη χρήση είναι 0,15 ευρώ ανά μετοχή. Σε δηλώσεις του ο κ. Κωστόπουλος επισημαίνει ακόμη ότι «οι υψηλότατοι φόροι, που αντιπροσωπεύουν άνω του 60% της τελικής τιμής στα καύσιμα κίνησης, ο αθέμιτος ανταγωνισμός και η πτώση της αγοράς εξανέμισαν τα περιθώρια κέρδους και τη ρευστότητα των εταιρειών εμπορίας» και προσθέτει: «Ο κλάδος εμπορίας συνολικά στη χώρα μας οδηγείται σε αδιέξοδο. Θετικές αξιολογούνται μέχρι τώρα οι ενέργειες των αρχών για την καταπολέμηση του φαινομένου της λαθρεμπορίας, οι οποίες όμως πρέπει να εφαρμοστούν με συνέπεια, στοχεύοντας στην εξυγίανση της αγοράς. Οι προτεραιότητες για το 2013 είναι η πλήρης αξιοποίηση των αναβαθμισμένων διυλιστηρίων, ο επιπλέον έλεγχος δαπανών, η μείωση της μόχλευσης καθώς και η επιτυχημένη ολοκλήρωση της διαδικασίας πώλησης της ΔΕΠΑ».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr