Επίσης ο κ. Cook σημείωσε ότι η BP, η Socar και τα άλλα μέλη της κοινοπραξίας (Staoil, Botas και άλλες) θα πρέπει να προετοιμάσουν τo σχεδιασμό και τις διαδικασίες για τις γεωτρήσεις εκμετάλλευσης, την κατασκευή των θαλάσσιων υποδομών, την επέκταση του αγωγού South Caucasus Pipeline, την προετοιμασία του συστήματος αγωγών επί τουρκικού εδάφους και το ευρωπαϊκό σύστημα αγωγών (ΤΑΡ ή Nabucco).
Παράλληλα πηγή της BP από το Νταβός εξέφρασε στο Reuters την ασιοδοξία της ότι το 2018 θα είναι έτοιμος ο αγωγός για να μεταφέρει το φυσικό αέριο από τη δεύτερη φάση εκμετάλλευσης των κοιτασμάτων στην Κασπία. Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Elshad Nassirov, αντιπρόεδρος της SOCAR από το Νταβός υπογράμμισε ότι υπάρχει, σε σχέση με τον αγωγό τουρικικής διέλευσης, αισιοδοξία ότι θα ξεκινήσει λειτουργία το 2018.
Υποψήφιοι αγωγοί είναι ο ΤΑΡ και ο Nabucco, η διαδρομή του οποίου ξεκινάει από τα Τουρκοβουλγαρικά σύνορα. Σύμφωνα με τον κ. Cook, η επιλογή του αγωγού είναι μια από τις θεμελιώδεις αποφάσεις που σχετίζονται με την προώθηση της επένδυσης στο Σαχ Ντενίζ, για την οποία θα διατεθούν συνολικά πάνω από 20 δισ. δολάρια.
Σε ό,τι αφορά στη διαχείριση του αγωγού, που θα επιλεγεί τελικά, ο κ. Cook τόνισε ότι παρ΄ όλο που στο μετοχικό του κεφάλαιο του θα συμμετέχουν η BP και η κρατική εταιρία του Αζερμπαϊτζάν Socar (συνδιαχειρίστρια του κοιτάσματος) αυτές δεν θα συμμετέχουν στη διοίκηση της εταιρείας, η οποία θα είναι ανεξάρτητη από τις εταιρείες παραγωγής.
Τόσο BP όσο και η Socar, έχουν υπογράψει προκαταρκτικές συμφωνίες για την είσοδό τους στο μετοχικό κεφάλαιο και τη χρηματοδότηση των προκαταρκτικών εργασιών και στους δύο υποψήφιους αγωγούς.
Αναφερόμενος στις σχέσεις των δύο εταιρειών, που πέρασαν τελευταία από «σαράντα κύματα» ο ίδιος τόνισε ότι βάσει της συμφωνίας, η Socar θα έχει ηγετικό ρόλο στα θέματα των αγωγών που θα μεταφέρουν το αέριο προς την Ευρώπη, βεβαιώνοντας ότι η εταιρεία του «θα στηρίξει με κάθε μέσο την κυβέρνηση του Αζερμπαϊτζάν και τη Socar για τον έλεγχο που θα έχουν στις υποδομές μεταφοράς, σε ότι αφορά στη μελλοντική τους ανάπτυξη». Η κίνηση αυτή γίνεται σε ανταπόδοση για την παράταση εκμετάλλευσης που πήρε η BP.
Πρωτοβουλίες από την Socar
Ειδικότερα για τους αγωγούς South Caucasus και Trans Anatolian, «η Socar θα αναλάβει τις πρωτοβουλίες για την αύξηση της δυναμικότητας του πρώτου και για τον έλεγχο της επιπλέον χωρητικότητας, ώστε να καταστεί εφικτή η μεταφορά και επιπλέον αερίου από άλλες περιοχές της Κασπίας (νέα κοιτάσματα Αζερμπαϊτζάν, Τουρκμενιστάν κ.λπ.).»
Όπως είπε, «εμείς θα φτάσουμε τη δυναμικότητα του αγωγού στα 24-25 δισ. κυβικά μέτρα το χρόνο και η Socar θα αποφασίσει και θα έχει τον έλεγχο της περαιτέρω αύξησης στα 30 ή στα 50 δισ. κυβικά μέτρα. Όσο για τον Trans Anatolian Pipeline, το σύστημα των αγωγών επί τουρκικού εδάφους μεταφορικής ικανότητας έως και 50 δισ. κ.μ. το χρόνο, μετά από συμφωνία με την τουρκική BOTAS, η Socar ήδη ελέγχει το 80%. Ωστόσο από το ποσοστό αυτό θα διαθέσει σε τρίτους μικρότερα μερίδια, μεταξύ των οποίων και στη ΒΡ, η οποία συμφωνήθηκε κατ΄αρχήν να ελέγχει ένα 12%».
Νταβός: Παράτασης της παραχώρησης εκμετάλλαυσης του κοιτάσματος SDII μέχρι το 2036
Αξίζει να σημειωθεί ότι μεταξύ BP και Socar το τελευταίο διάστημα υπήρχαν έντονες τριβές. Μετά από εργώδεις διαπραγματεύσεις η ΒΡ, επικεφαλής της κοινοπραξίας που εκμεταλλεύεται το κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ, παραχώρησε την πρωτοκαθεδρία στην κρατική εταιρεία πετρελαίου του Αζερμπαϊτζάν Socar στα θέματα μεταφοράς φυσικού αερίου από το κοίτασμα και ειδικότερα στη διαχείριση των αγωγών South Caucasus (Αζερμπαϊτζάν –Τουρκία) και Trans Anatolian (το δίκτυο στο έδαφος της Τουρκίας).
Η σχετική συμφωνία επιτεύχθηκε στις 18 Δεκεμβρίου, κατά τη συνάντηση του CEO της ΒΡ Bob Dudley, με τον πρόεδρο του Αζερμπαϊτζάν Ilham Aliyev, ο οποίος με νωρίτερα με δηλώσεις του είχε κατηγορήσει έντονα τη ΒΡ για τη στάση της.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr